Bron foto: Shutterstock

Het heeft heel lang geduurd maar ondertussen is het toch in bèta geplaatst in België: Google Shopping. In onze buurlanden is Google Shopping al enkele jaren beschikbaar. Maar wat kan je ermee?

Wat is Google Shopping?

Iedereen doet het, online shoppen. Grote bedrijven zoals Google konden dus niet achter blijven in dit verhaal. Google Shopping is een vergelijkingswebsite, net zoals het bekende beslist.be of vergelijk.be waar je als eigenaar van een webshop je producten kan uploaden via het zogenaamde Google Merchant Center. In deze tool moet je dus zelf je producten uploaden vooraleer ze verschijnen binnen Google.

Google Shopping zal na de bèta fase onder www.google.be/shopping verschijnen (nog geen officiële startdatum beschikbaar). Ook in de SERP (Search Engine Result Page) zullen de resultaten van Google Shopping op een bepaalde zoekopdracht verschijnen.

Voor enkele internationale klanten hebben we met Duo reeds Google Shopping campagnes live (Nederland, Duitsland). Voorbeeld van www.google.nl/shopping op zoekopdracht “tennisrackets”:

Wat zijn Product Listing Ads?

Binnen Google Adwords (het Pay Per Click advertentie systeem van Google) zijn er tal van extensies mogelijk, Product Listing Ads of PLA’s zijn daar één onderdeel van.

Door de koppeling tussen uw Google Merchant center en Google Adwords kan u Product Listing Ads gaan opstarten. Een PLA bevat een product met een afbeelding, titel, prijs en de naam van de webshop. 

Enkele weken terug kreeg Duo een uitnodiging om testcampagnes op te starten voor bepaalde klanten. Binnen een week werden een aantal klanten whitelisted en komen de eerste resultaten binnen. De grotere partijen zoals Bol.com, Conrad.be, ... hebben reeds PLA campagnes live.

Voorbeeld van PLA’s (rood) op zoekopdracht “ladekast”:

Waarom zijn Product Listing Ads belangrijk voor e-commerce?

1) Het grootste voordeel van Product Listing Ads ligt in de verhoogde zichtbaarheid. Doordat de producten meteen met foto en prijs in de zoekresultaten verschijnen vallen ze meer op dan de gewone standaard Adwords tekstadvertenties.

2) Door de verhoogde visibiliteit komt dit de Click Through Ratio’s ten goede. Een artikel van de website searchenginewatch.com stelt dat Adwords Product Listings Ads zorgen voor een stijging van 21% in click through ratio's. 

Voor meer info over Google Shopping en Adwords Product Listing Ads kan je terecht op de website van Duo