Als u de titel van dit artikel leest, dan denkt u bij zichzelf. ‘Waarom zou ik op mijn eigen merknaam of bedrijfsnaam moeten adverteren terwijl mensen mij via de organische resultaten (SEO) makkelijk kunnen vinden?’ Een veel gehoorde vraag die ik krijg tijdens meetings of een simpele kop koffie met collega’s. 


Hierbij 5 redenen om hiermee te starten:

1. Domineer Google

Wanneer u op bol, bol.com of nog een andere variant van de webwinkel zoekt, dan is de volledige SERP (search engine results page) gevuld boven de fold op een doorsnee desktop computer met Bol.com. Op deze manier geeft u bezoekers niet de kans om eventueel andere websites rond ‘Bol’ te gaan bezoeken.

2. Controleer wat u toont

Wanneer we starten met Adwords tekstadvertenties kunnen we specifieke landingspagina’s / producten / diensten promoten. We kunnen dit helaas niet op korte termijn met organische zoekresultaten. Het neemt namelijk enkele dagen / weken in beslag alvorens de meta title en meta description is geïndexeerd door Google. Met Google Adwords kunnen per regio verschillende tekstadvertenties getoond worden.

3. Laat concurrenten uw terrein niet binnendringen

Zonder dat u er bij stilstaat kan een concurrent adverteren op uw bedrijfsnaam/ merknaam. Deze concurrent mag uw bedrijfsnaam niet in zijn tekstadvertentie gebruiken maar mag wel het zoekwoord gebruiken (enkel in Europa).


Ga hiermee dus meteen aan de slag door uw eigen merknaam/bedrijfsnaam even te Googlen en kijk of concurrenten hier aanwezig zijn.


Tip: in Adwords kan u via de tab ‘veilinggegevens’ het percentage verkeer bekijken wat concurrenten wegkapen van uw merk/bedrijf.

4. Breng uw bezoeker dichter bij de conversie

Het liefst willen we als bedrijf of merk onze bezoeker meteen een conversie laten doen : een nieuwsbrief aanmelding, een offerte aanvragen, een online bestelling uitvoeren, enz. Elke stap dat we die bezoeker dichter bij dit punt kunnen brengen is meegenomen. Door Adwords sitelinks toe te voegen kunnen we dit bewerkstelligen.

(Zie: Speelgoed, Tuinen en Klussen, Babywinkel en Dierenwinkel bij bol.com screenshot hierboven.)

5. Verhoog de prestaties van uw account

De Google algoritmes weten heus wel wanneer u adverteert op uw eigen merknaam/bedrijfsnaam. Deze advertenties hebben een hoge quality score en een sterke CTR (click through ratio). Beide zaken zullen er voor zorgen dat uw CPC (kost per klik) zal dalen, wat uw gehele account ten goede zal komen.

Extra: zorg voor nog meer visibilteit door uw Google My Business listing (voorheen Google Places, Google Local, enz ...) aan de rechterkant van het scherm op punt te zetten.

Lees meer op de Duo blog of neem gerust contact op voor nog meer tips.