De definitie van een succesvol bedrijf? De mening van experten en investeerders:

De definitie van een succesvol bedrijf? De mening van experten en investeerders:

foto: shutterstock.com

Inmiddels weet je als start-up of scale-up wel dat feedback en een goed team cruciale pijlers zijn van je bedrijf. In de praktijk blijken die evidente vereisten echter geen eenvoudige klus. Bovendien moet je enkele andere karakteristieken bezitten en met verwante valkuilen rekening kunnen houden. Tenminste, als je het wil schoppen tot een groeibedrijf. Welke eigenschappen zijn belangrijk volgens experten en investeerders? Wij vroegen het aan Nikolaas Tahon, Managing Partner Deloitte Accountancy Belgium.

Snelheid en schaalbaarheid: twee handen op één buik

Het parcours naar een schaalbaar verdienmodel is voor veel start-ups een pad vol hindernissen. “Schaalbaarheid is één ding, maar vooral de snelheid waarmee die wordt verworven is belangrijk”, zegt Tahon. “Zeker in de technologische sector is het noodzakelijk om snel marktaandeel te nemen en te schalen. Ik bedoel maar: je kunt een fantastische dienst of tool hebben, maar als je die niet snel en breed genoeg in de markt zet, dan heerst het risico dat je te laat bent.

Ik weet dat Uber een typisch voorbeeld is, maar daarom is het niet minder noemenswaardig: als start-up hoefde het bedrijf helemaal niet te investeren in chauffeurs en auto’s, noch klantenwerving. Nee, ze hebben zich voor de volle 100 procent toegelegd op het ontwikkelen van een matchmaking applicatie die de gebruiker efficiënt van punt A naar B brengt. Die applicatie hebben ze snel op de markt afgevuurd. Geniaal, toch?”

Tahon voegt daar nog aan toe dat snelle schaalbaarheid, ondanks vele andere belangrijke criteria, misschien zelfs dé pijler is van je start-up’s toekomstig succes. “Daarom moet je zo snel mogelijk weten welke markt je gaat bespelen”, aldus de Deloitte-topman. “Het besef of je een bestaande markt met voldoende potentieel gaat veroveren of eerder een nieuwe markt wil blootleggen vervult daarin logischerwijze een pertinente rol.”

Focus op zowel interne als externe groei

Snel schalen is een mijlpaal op zich, maar soms loopt het dan al verkeerd, zeker wanneer blijkt dat je onvoldoende capaciteit hebt om je snelle groei te dragen. “Ik heb niet de waarheid in pacht, maar ik geloof wel dat een te enge focus op externe groei een valkuil is”, zegt Tahon voorzichtig.

“Je moet een goede balans vinden tussen interne en externe groei”

Veel starters richten hun pijlen immers op externe groei - denk aan sales, klantenwerving en nieuwe producten. Natuurlijk moet je daarvoor ook intern groeien en je bedrijfsprocessen kunnen aligneren met je externe groei. Tesla is daar een frappant voorbeeld van: dat bedrijf kent een gigantische groei in verkoop, maar leveringen en logistieke processen zouden een struikelblok kunnen vormen.”

Het vinden van een balans tussen interne groei enerzijds en externe groei anderzijds is volgens Tahon daarom een niet te onderschatten uitdaging. “Zij die zich te fel richten op interne groei, zien hun kans om snel de markt te benaderen aan hun neus voorbijgaan,” staaft hij, “terwijl een nauwe focus op externe groei problematisch wordt wanneer blijkt dat je door interne belemmeringen niet snel genoeg kunt deliveren.”

Team en aantal co-founders

Ook dat achter elke succesvolle start-up of scale-up een krachtig team zit, is oud nieuws. “Alleen heersen er soms nog misverstanden over de samenstelling van de oprichters”, vult Tahon aan. “De tijd dat start-ups op de proppen komen met 4 of 5 founders is lang gepasseerd. Het gros van de succesvolle bedrijven anno vandaag komt voort uit kleine partnerships tussen twee of drie ondernemers. Twee oprichters vormen de ideale mix van aanvullende expertise. Zo kun je snel schakelen, elkaar scherp houden en waarschijnlijk ook veel sneller de juiste personen aanwerven - en zo kom je tot een winning team. Want een complementair oprichtersduo dat daarenboven nog een ferme dosis ambitie uitstraalt, trekt even ambitieuze medewerkers aan.”

Groei en innovatie als siamese tweeling

Innovatie is geen optie of een luxe meer, maar eerder een noodzaak om naar the next level te groeien, of dat beweert Tahon. “Daarom zijn groei en innovatie voor mij een siamese tweeling”, licht hij toe. “Innovatie mag dus geen eenmalig gebeuren zijn. We zien dat groeiende start-ups meestal ook continue innovatieve processen doorvoeren. Zulke bedrijven weten bijvoorbeeld mogelijke bedreigingen om te zetten naar strategische kansen en innovatiepotentieel.”

Smaken deze tips naar meer? Registreer je dan voor het Fast 50 Business Forum, en kom op 16 november naar Brussel voor inspirerende keynotes en concrete groeitips!

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 28.786 abonnees
Bloovi Magazine

Bloovi brengt 2x per jaar een eigen print magazine uit. Met inspirerende verhalen van spraakmakende ondernemers.

>> vraag hier je gratis exemplaar aan

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief