Bert Van Wassenhove, gekend van onder andere Cronos Groep en The CoFoundry, is meer dan een gewone ondernemer of investeerder. Met zijn passie voor marketing geeft hij sinds jaar en dag zijn expertise door aan start-ups die timmeren aan de weg naar succes. Maar hoe kwam Van Wassenhove zichzelf al tegen? Waarom is agile falen een belangrijke nuance in failing forward? En welke tips geeft hij startende en groeiende bedrijven mee? Hij vertelt het allemaal in de nieuwste Techmag aflevering.

Verbeteraar in het investeerderslandschap

Na een tijd lang voor enkele grote bedrijven te hebben gewerkt, wilde Van Wassenhove zelf ondernemen. ONE agency moest het digitale marketinglandschap heruitvinden, al opende het voor de Oost-Vlaming een nieuwe opportuniteit. “We hadden een investeerder aan boord, maar merkten dat die ons op niveau van expertise weinig bijbracht”, herinnert hij zich. “En op een dag dacht ik: ik kan dat beter doen. “

Een goede investeerder is niet per se een goede ondernemer

Zo gezegd, zo gedaan - al gelooft Van Wassenhove dat er veel ruimte is voor verbetering in het investeerderslandschap. “Logisch want investeren is een métier”, zegt de ondernemer onomwonden. “Dat besefte ik toen we bij de Cronos Groep de vraag kregen van enkele start-ups om voor hen te werken in ruil voor aandelen. Een slecht idee, vonden wij, want een goede investeerder is niet per se een goede ondernemer.”

Veel voorkomende valkuilen van start-ups

Bert Van Wassenhove die vandaag heel wat start-ups helpt, stelt hij vast dat bepaalde zwaktes en valkuilen regelmatig terugkomen. Een daarvan is het onderschatten van het belang van marketing en sales. “Onlangs zei een productmanager ‘straks gaat het meer kosten om dat product te verkopen dan om het te ontwikkelen’. Ja, logisch, denk ik dan!”

Een goede ondernemer vermijdt net risico’s, maar is verplicht ze te nemen aangezien start-ups meestal in een innovatieve omgeving ondernemen

En hoewel er steeds meer een ‘durfmentaliteit’ in ons start-up landschap heerst, vindt Van Wassenhove dat ondernemers nog meer ambitie aan de dag mogen leggen. “Pas op, dat betekent niet dat je zomaar impulsief risico’s moet nemen”, nuanceert hij. “Een goede ondernemer vermijdt net risico’s, maar is verplicht ze te nemen aangezien start-ups meestal in een innovatieve omgeving ondernemen.”

Kleine faalmomenten

“Soms wordt het nemen van risico’s aangemoedigd omdat, wanneer je faalt, je daar beter van wordt. Maar vergis je niet: als je kunt, moet je falen vermijden. Het is niet zo dat je niet succesvol kunt zijn als je niet hebt gefaald. Kleine ‘faalmomenten’ die je vooruit helpen, zijn dan weer wél waardevol. Spreek gerust van ‘agile falen’.”

Meer weten over de visie van Bert? En hoe hij onderweg zichzelf tegenkwam? Je ontdekt het allemaal in de nieuwste aflevering! Mis geen enkele episode meer door je hier te abonneren op Techmag!