Het buitenland lonkt voor deze hongerige Jonge Wolf: “Als ik Los Angeles kan veroveren, dan kan ik overal naartoe”

Het buitenland lonkt voor deze hongerige Jonge Wolf: “Als ik Los Angeles kan veroveren, dan kan ik overal naartoe”

Jill Cnudde (Photo by VTM2)

Wat begon in eigen keuken als een manier om gezonder te leven, is op twee jaar tijd uitgegroeid tot een succesvol bedrijf met sapjeskuren, detox-thees, granola en soep voor iedereen die weg wil van klassieke diëten. Jill Cnudde is er met Bikinibody in geslaagd om van haar hobby haar beroep te maken. En terwijl we hier in Vlaanderen in het tv-programma ‘Jonge Wolven’ zien hoe ze de Belgische markt verovert, droomt de Antwerpse ondertussen al volop van het buitenland. De Verenigde Staten zie ik wel zitten.

Kleine tegenslag

Ze is amper 23, maar haar leeftijd heeft Cnudde duidelijk niet afgeschrikt om helemaal voor het ondernemersleven te gaan. Nog voor Bikinibody had ze al kleine stappen gezet in die richting, met een eigen lingeriemerk. “Ik deed dat samen met een vriendin, maar vriendschap mixen met business bleek niet zo’n goed idee. We zijn er dan maar snel mee gestopt om de lieve vrede te bewaren.”

Die kleine tegenslag heeft Cnudde niet tegengehouden om te herbeginnen, met een volledig nieuw idee. Of het ondernemen haar misschien in het bloed zit? “Eigenlijk wel. Mijn mama is zelfstandige in bijberoep. Maar mijn grootouders hadden de allereerste fitness van België. Ze zijn er niet mee verdergegaan. Jammer hé, we hadden met onze familie misschien BasicFit voor kunnen zijn”, lacht Cnudde.

Maar ja, die ondernemerszin zit me dus wel in de genen. Al moet ik wel zeggen dat mijn vriend er ook veel mee te maken heeft. Mijn go-getters-mentaliteit heb ik van hem. Hij is zelf ondernemer en heeft me mee op pad geholpen.”

(Photo by VTM2)

Ervaring delen met anderen

Het was de ontmoeting met haar vriend die de Bikinibody-bal aan het rollen bracht. “Ik was enorm veel bijgekomen nadat ik hem had leren kennen”, geeft ze toe. “Maar ik besefte snel dat ik er iets moest aan doen, dat ik gezonder moest gaan leven. Ik heb in die periode veel gelezen, een thuiscursus over diëten gevolgd en naar documentaires over gezonde voeding gekeken.”

Cnudde botste op het feit dat een gezonde levensstijl heel veel groenten en fruit bevat, zo veel dat ze soms moeite had om de juiste hoeveelheden dagelijks binnen te krijgen. “Ik heb dan besloten om alles in sapjes te draaien. Tot mijn verbazing werkte dat enorm goed voor mij. Ik deelde mijn ervaringen op sociale media en uit de reacties bleek dat veel andere mensen ook iets waren met mijn recepten.”

Een goeie filosofie

Ik spreek altijd vanuit mezelf en wat mij persoonlijk heeft geholpen”, benadrukt de Antwerpse. “Ik heb geen diploma dieetkunde. Ik sta waar ik vandaag sta door de ervaring die ik heb opgedaan tijdens mijn eigen afslankingsperiode en door de resultaten die er duidelijk zijn. Als het aankomt op diëten en vermageringskuren moet je opletten, want er is veel rommel in omloop. Maar bij Bikinibody is het allemaal biologisch en gezond.”

Plezant zijn die commentaren nog altijd niet, maar ze wegen niet op tegen alle positieve reacties die ik krijg. En dat zijn er gelukkig veel meer

Cnudde legt er graag de nadruk op, want haar deelname aan het tv-programma ‘Jonge Wolven’ lokte allerlei reacties uit. “Er zijn best wat negatieve commentaren van concurrenten, ja”, zegt ze. “Bij momenten leek het op een heksenjacht. Sommige diëtisten en personal trainers hebben een andere visie op gezond leven of afvallen dan wij. Niet leuk om plots te lezen in de kranten en best wel gênant, want ik kon hen niet meteen van weerwoord dienen.”

“In het begin snapte ik niet waarom mensen zo’n dingen zouden zeggen zonder eerst eens met mij te praten. Nu laat ik dat gewoon passeren; het is hun negativiteit, dat glijdt er bij mij zo af. Ik denk dat dat een goeie houding is voor wie onderneemt. En nee, plezant zijn die commentaren nog altijd niet, maar ze wegen niet op tegen alle positieve reacties die ik krijg. En dat zijn er gelukkig veel meer.”

Van Antwerpen naar Los Angeles

Hout vasthouden, aldus Jill Cnudde, want dat kleine stofwolkje aan negatieve opmerkingen was eigenlijk haar enige struikelblok in de afgelopen twee jaar. “Ik ben nog niet zwaar op mijn bek gegaan. Houden zo!”, lacht ze. “Natuurlijk zijn er wel dingen die ik achteraf gezien anders zou aanpakken. Ik heb wel eens iets gekocht voor de zaak dat ik nooit heb gebruikt, en waarvan ik achteraf wel vloekte dat ik het geld beter in iets anders had kunnen steken. Als ondernemer maak je wel eens een fout hé, we’re only human. Maar zolang het zulke kleine dingen zijn, lig ik er helemaal niet van wakker.”

Geen tijd daar bij stil te blijven staan alleszins, want de jonge onderneemster heeft nog veel ambities. Naast haar eigen sapjes, thees, granola en soep is er nu ook koffie. En er zijn nog meer ideeën om het gamma van Bikinibody uit te breiden. “Ik ben continu bezig met nieuwe recepten of producten te bedenken. Zalig vind ik het om die dan ook werkelijkheid te zien worden.”

Ze droomt er ook van om haar merk naar het buitenland brengen. “De Verenigde Staten zie ik wel zitten”, klinkt het. “En dan specifiek Los Angeles. Want dat is the place to be op vlak van gezond leven, sport en voeding. Ze lopen daar allemaal in tracksuits rond, ook al gaan ze niet sporten! Als ik met Bikinibody Los Angeles kan veroveren, dan kan ik overal naartoe”, aldus Cnudde.

Bij Bikinibody zijn ze dan ook druk in de weer om hun producten klaar te stomen voor een uitrol naar het buitenland. “We geven onze sapjes nu bijvoorbeeld een deep-freeze shock. Dat zorgt ervoor dat ze langer houdbaar zijn zonder dat de vitaminen verdwijnen”, vertel de founder.

Die ‘we’, dat is trouwens het team van acht mensen dat Cnudde intussen rond zich heeft opgebouwd. “Mijn vriend is onlangs ook in de zaak gestapt. Daar ben ik heel blij mee, want het werd wel héél druk om het enkel op mijn schouders te dragen. Nu heb ik een klankbord voor mijn ideeën om mensen te helpen. Want daar draait het voor mij finaal om: anderen helpen om gezonder te leven. That’s the key!

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 29.119 abonnees
Bloovi Magazine

Bloovi brengt 2x per jaar een eigen print magazine uit. Met inspirerende verhalen van spraakmakende ondernemers.

>> vraag hier je gratis exemplaar aan

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief