Hoe deze Gentse start-up ondernemer dankzij een pivot weet te overleven in volle coronacrisis

Hoe deze Gentse start-up ondernemer dankzij een pivot weet te overleven in volle coronacrisis

Een groot deel van de tussendoortjes op het werk zijn allesbehalve gezond. Dat geldt ook voor bepaalde snacks die zichzelf wél als zodanig presenteren. Tot die conclusie kwam Gentse ondernemer Kevin Ringoot, waarop hij JustBite oprichtte. “Ik wil bedrijven helpen bij het creëren van gezonde en bewuste pauzemomenten voor hun werknemers. En daar horen gezonde tussendoortjes bij.” De zaken liepen voorspoedig, tot de coronacrisis deuren begon dicht te slaan. Doordat veel mensen van thuis gingen werken, werden bijna alle lidmaatschappen gepauzeerd. Om de band tussen werkgever en werknemer te onderhouden en alsnog te zorgen voor gezonde pauzemomenten besloot JustBite zijn tussendoortjes als gepersonaliseerde geschenkboxen aan huis te leveren.

Een bewust pauzemoment

In 2018 startte Kevin Ringoot met JustBite, toen nog in bijberoep. Dit combineerde hij met zijn voltijds job als projectmanager bij het Gentse full service digital agency The Reference. Na anderhalf jaar lang voldoende vertrouwen getankt te hebben, een leerrijke periode waarin hij een mooi klantenbestand wist uit te bouwen, besloot hij in januari van dit jaar om zich volledig toe te leggen op zijn eigen start-up avontuur.

De missie van JustBite formuleert hij als volgt: “Ik wil bedrijven en hun werknemers helpen naar een bewust pauzemoment. Daar horen gezonde tussendoortjes bij. Als fervent sporter met een grote passie voor voeding merkte ik dat heel veel zogenaamde gezonde tussendoortjes eigenlijk helemaal niet zo gezond zijn. Daar zitten vaak nog heel veel suikers en onnodige toevoegingen in verwerkt.”

Bij het samenstellen van zijn assortiment gaat de Oost-Vlaming dan ook kritisch te werk: “Ik selecteer alleen snacks die hoogwaardige en natuurlijke ingrediënten bevatten, zoals noten, pitten, zaden, gedroogde vruchten,... Toegevoegde suikers en conserveermiddelen komen er dus niet in. En ja, het moet natuurlijk ook lekker zijn, dat spreekt voor zich.”

Concept in één klap achterhaald

In januari sloot hij zich aan bij het acceleratorprogramma van Birdhouse, waar hij twee maanden lang werkte aan een stevig fundament. “Ik wilde de basis op orde hebben. In mijn ogen is dat cruciaal voor een start-up. Toen mijn financieel plan klaar lag, stond ik eigenlijk al in de startblokken om mijn klantenbestand verder uit te bouwen. Maar toen brak de coronacrisis los.

Veel bedrijven begonnen op eigen initiatief hun werknemers te laten thuiswerken. Niet veel later kondigde de overheid steeds strengere maatregelen aan, met de lockdown als eindresultaat. “Dat was natuurlijk hard nodig om de verspreiding van het virus in te dijken, maar mijn concept was daardoor wel in één klap volledig achterhaald”, zucht Ringoot.

De Gentse ondernemer bleef echter niet bij de pakken zitten en nam direct contact op met zijn bestaande klanten. “Ik mailde of belde om hen eraan te herinneren dat ze hun lidmaatschap op elk moment kosteloos konden pauzeren. Bijna iedereen ging daarop in en mijn spontane aanpak werd blijkbaar enorm gewaardeerd. Zelf vond ik dit niet meer dan normaal. Niemand had immers om deze situatie gevraagd.”

Gepersonaliseerde geschenkbox

Vervolgens werd het stil. Heel stil. “Geen leveringen, geen nieuwe klanten, geen leads, geen infosessies. Helemaal niks. Ik stortte me dan maar op zaken zoals het optimaliseren van processen, het schrijven van content en het uitwerken van campagnes. Ik wilde me optimaal voorbereiden om er na de crisis weer te staan”, aldus de founder van JustBite.

Tegelijkertijd begon Ringoot te brainstormen over de huidige situatie. “Ik werkte van huis, zoals de meesten van ons. Ik merkte dat dit toch heel anders voelt dan op kantoor. Het is lastiger om een bepaalde regelmaat te creëren, terwijl dat juist zo belangrijk is als je productief wilt zijn. Je brengt dus best zoveel mogelijk structuur aan in je werkdag. En daar horen natuurlijk ook voldoende pauzes bij.”

Toen begon het lampje te branden en kwam het idee om zijn gezonde tussendoortjes aan huis te leveren in de vorm van een geschenkbox, geschonken door de werkgever. In de box is zelfs ruimte voor een gepersonaliseerde boodschap. “Ik merkte dat bedrijven hun werknemers graag op een persoonlijke manier een hart onder de riem willen steken in deze vreemde tijden. Daarnaast is het juist nu belangrijk om op je gezondheid en weerstand te letten, en dus ook om gezond te eten. Omdat ik voordien al relatiegeschenken aanbod, was de stap naar een geschenkbox eigenlijk relatief klein.”

Lucratieve omschakeling

Plots bestelde verzekeringsbedrijf Yuzzu, een nieuwe klant, 160 geschenkboxen om zijn thuiswerkers te bedanken voor hun inzet. “Dat was voor mij de bevestiging dat de markt er klaar voor was. Ik nam direct contact op met leveranciers, lanceerde een speciale landingspagina en zorgde ervoor dat alles logistiek op punt stond. Kortom, ik haalde alles uit de kast om het concept op grotere schaal uit te rollen!

Ik ben heel blij dat ik de omschakeling heb gemaakt. Een omschakeling die er niet was geweest zonder de crisis

Het liep vervolgens hard. Binnen twee weken stond de teller op meer dan duizend bestellingen en had JustBite er ineens heel wat nieuwe klanten bij. “Ik stel alle pakketten zelf samen, dus alles bij elkaar opgeteld is het hard werken,” vertelt Kevin Ringoot. “Maar ik ben heel blij dat ik deze pivot heb gemaakt. Een omschakeling die er zonder het uitbreken van de coronacrisis wellicht nooit was geweest.”

De zaken lopen nu goed, maar hoe gaat het verder als de kantoren hun deuren weer openen? “Ik hoop uiteraard dat ik mijn nieuwe klanten ook na de crisis mag helpen met gezonde pauzemomenten op het werk. Maar we weten natuurlijk niet wat ons nog staat te wachten. Hoe dan ook blijf ik ervoor vechten dat werkgevers een gezonde en goede band blijven onderhouden met hun mensen!”

Toekomstplannen heeft Kevin Ringoot in ieder geval voldoende: “JustBite is nu actief in België, Nederland en Luxemburg. Die drie markten wil ik verder aanboren. Daarnaast staat er een kleiner formaat box op de planning om ook de kleinere kantoren te kunnen bedienen.”

“Tenslotte wil ik het aanbod van mijn infosessies uitbreiden, waarin ik voorlichting geef over het op punt houden van je energiepeil en doeltreffend pauzeren. Deze combinatie van het aanbieden van gezonde snacks enerzijds en het inspelen op bewustmaking anderzijds, maakt dat de cirkel helemaal rond is.”

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 28.755 abonnees
Bloovi Magazine

Bloovi brengt 2x per jaar een eigen print magazine uit. Met inspirerende verhalen van spraakmakende ondernemers.

>> vraag hier je gratis exemplaar aan

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief