Jürgen Ingels: “Een echte ondernemer is iemand die de risico’s wel ziet maar het toch aandurft om zijn of haar kans te wagen”

Jürgen Ingels: “Een echte ondernemer is iemand die de risico’s wel ziet maar het toch aandurft om zijn of haar kans te wagen”

Het nieuwe seizoen van Carole’s Leeskamer werd eerder dit jaar op gang getrapt door niemand minder dan Jürgen Ingels. Niet alleen een inspirerende auteur, maar vooral een topondernemer en -investeerder. Ingels is de motor achter verschillende start- en scale-ups en oprichter van het SmartFin-fonds dat groeiende bedrijven financiert en bijstaat. Hij was ook de drijvende kracht achter Clear2Pay, een succesverhaal in ondernemerschap, en organisator van techfestival SuperNova en The Big Score. In zijn laatste boek ’50 lessen voor ondernemers’ wijst hij ons aan de hand van persoonlijke anekdotes de weg naar succesvol ondernemerschap. “Als je het verleden goed begrijpt, krijg je een veel beter zicht op waar de toekomst naartoe gaat.”

Van fuif tot internationaal succesbedrijf

Een succesvol ondernemer worden, is een proces van hard werken en leren met vallen en opstaan. Een toverformule voor succes bestaat niet, maar met de juiste lessen kom je al een heel eind”, stelt Jürgen Ingels. “De rol van de factor geluk in succes wordt vaak onderschat. Je mag nog de beste ondernemer zijn die alles doet volgens de regels van de kunst, sommige omgevingsfactoren heb je nu eenmaal niet in de hand.”

Zelf werd hij al op heel jonge leeftijd ondernemer, uit noodzaak weliswaar. Als jonge tiener ging hij al eens graag naar een feestje maar moest hij steevast op klokslag twaalf uur thuis zijn. Niet echt ideaal als je weet dat zo’n fuif pas echt start om middernacht. Daarom besloot Ingels om zijn eigen feestjes te organiseren, want als organisator moet je wel tot het einde blijven. Een noodzaak draaide uit tot een creatieve opportuniteit. Wat een rode draad zou worden in het ondernemersbestaan van Jürgen Ingels.

Als gepassioneerde onderneemster kan ik dat alleen maar beamen: een opportuniteit start vaak vanuit een probleem dat creatief dient opgelost te worden. Ik ben iemand die steeds aan de kant van de oplossing staat en dus niet die van het probleem. Zo heb ik 20 jaar lang marketingacties geoptimaliseerd. Ook met weinig middelen in crisisperiodes, wat op zich al een creatieve aanpak vereist.

Marketeers zijn 80% van hun tijd bezig met dingen waarvan ze weten dat die werken. Maar de goeie marketeers zijn ook 20% van hun tijd bezig met experimenteren en innoveren

Ik heb dit mogen doen voor Shell, Proximus en Telenet waar ik marketingdirecteur werd voor de lancering van onder meer voicemail en internet alsook Cloud Computing & Yelo van Telenet. Vandaag doe ik dit dagelijks als onderneemster in mijn eigen marketingbedrijf, samen met mijn vennoot Frederic Vanderheyde en een team van gedreven marketingexperts. Marketeers zijn 80% van hun tijd bezig met dingen waarvan ze weten dat die werken. Maar de goeie marketeers zijn ook 20% van hun tijd bezig met experimenteren en innoveren.

Creatief hacken

In de podcast ‘De Tijd Vooruit’ zegt Jürgen Ingels dat creativiteit en hacking twee belangrijke vaardigheden zijn die een toekomstgerichte leider moet beheersen. Met hacking bedoelt hij niet het illegaal inbreken in software, maar wel hacking als een creatief proces dat we nu meer dan ooit kunnen gebruiken om onze bedrijven efficiënter te maken en meer te kunnen onderscheiden van concurrenten. Met name door bepaalde shortcuts te zien die anderen nog niet gespot hebben. De oorspronkelijke betekenis van hacking is een creatieve manier om een bepaald probleem op te lossen, waarbij de hacker net omwille van zijn creativiteit aan weinig regels gebonden is.

Ingels pleit ervoor om meer parallel te werken, waarbij jouw blik niet beperkt blijft tot één welbepaalde sector, maar je je ook gaat openstellen voor wat er gebeurt in andere sectoren om op die manier nieuwe shortcuts te ontdekken. En net dat is de essentie van een Zoonotic business: successen uit twee verschillende sectoren combineren tot iets totaal nieuw. Wat dan weer meer te maken heeft met de creativiteit waardoor je ziet hoe een aanpak in een bepaalde sector de oplossing kan zijn voor een probleem in een totaal andere sector.

De wet van de tijdreductie

“Welke ingrediënten heb je nodig om een succesvol bedrijf uit te bouwen? In managementboeken komen altijd dezelfde elementen terug: een goed team, een grote markt, een uniek product en geld”, schrijft Jürgen Ingels in zijn boek. Maar iets wat wij allebei vinden dat in dat rijtje ontbreekt, is snelheid. Tijdreductie is een vijfde cruciale succesfactor en waarschijnlijk de allerbelangrijkste is van alle bovengenoemde ingrediënten.

In mijn boek ‘Unfair Advantage’ vergelijk ik de marketingwereld met een cheeta. Een cheeta kan in drie seconden naar een topsnelheid van honderd kilometer per uur sprinten, met passen van zes à zeven meter. Cheeta’s jagen overdag en besluipen hun prooi. Doordat een verrassingsaanval overdag veel moeilijker is dan in de duisternis, moeten ze wel snel en explosief zijn.

Een cheeta is geen marathonloper en kan zo’n intensieve sprint geen minuten lang volhouden. Je strategie moet daarom worden vertaald naar kortetermijndoelen

In de onverbiddelijke concurrentiestrijd is de need for speed even essentieel. Als je sneller bent dan je concurrenten, zelfs al bieden zij een iets betere kwaliteit, overtroef je hen big time. Beter iets doen op basis van 80 procent, dan wachten. Wachten is het slechtst denkbare wat je kan doen en kan je doodsteek beteken. Je bent nooit 100% klaar. Voor traagheid krijg je zelden vergiffenis, je bent snel vergeten.

De keerzijde van de medaille? Een cheeta is geen marathonloper en kan zo’n intensieve sprint geen minuten lang volhouden. Je strategie moet daarom worden vertaald naar kortetermijndoelen.

Constante druk

Binnen de bedrijven waarin hij betrokken is, gaat Jürgen Ingels altijd op zoek naar een hack die kan leiden tot tijdreductie: hoe kunnen we kostbare tijd besparen door bepaalde processen te vereenvoudigen? Want tijd is vandaag belangrijker dan ooit.

Ook hij vindt dat bedrijven succesvol zijn als ze sneller op de markt zijn dan hun concurrenten. Als first mover toon je een uniek product of service als eerste aan de wereld. Alle anderen zijn volgers of copycats. Door snel te vermarkten, ontloop je veel onnodige pijnen en battles. Je test je idee snel en je krijgt snel feedback vanuit de markt. Alles nauwgezet analyseren of verder uitpluizen doe je pas achteraf.

Als ondernemer voel ik vandaag een constante druk om elke dag opnieuw het beste van mezelf te geven. Als remedie tegen die druk school ik mezelf constant bij. Lifelong learning blijft van vitaal belang, en is iets wat ik ook bij anderen steeds sterk aanmoedig. En laat Jürgen Ingels nu net één van die topondernemers zijn waar we allemaal iets van kunnen leren.


Beluister hieronder de volledige podcastaflevering met Jürgen Ingels

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 29.420 abonnees
Bloovi Magazine

Bloovi brengt 2x per jaar een eigen print magazine uit. Met inspirerende verhalen van spraakmakende ondernemers.

>> vraag hier je gratis exemplaar aan

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief