FastFwd Belgium, een nieuw initiatief van Jürgen Ingels en Stefan Dierckx, wil op drie manieren inzetten op digitaal leiderschap⚡Amazon opent in Londen een eerste - jawel - kapperszaak⚡Europa wil strenger toekijken op gebruik van artificiële intelligente en gezichtsherkenning ⚡Nederlandse bloemenzorger Bloomon wordt overgenomen door Britse sectorgenoot ⚡Intracto Group hengelt met Codezilla zoveelste Nederlandse vis binnen.

1. Met dit nieuw initiatief wil Jürgen Ingels digitaal leiderschap in België boosten

Digitaal leiderschap vormt een belangrijke focus van FastFwd Belgium, het digitaliseringsplan waar serie-ondernemer en -investeerder Jürgen Ingels en Stefan Dierckx, CEO van Projective en Exellys, samen met een groep van C-levels uit diverse sectoren (oa. Coca Cola, Kinepolis, Destiny, Antwerp Management School, Belfius, McKinsey, Port of Antwerp, VDAB en Agentschap Digitaal Vlaanderen) nu mee naar buiten komen.

Digitaal leiderschap begint met een digitale mindset en bedrijfscultuur, klinkt het bij de initiatiefnemers. Daarom wil FastFwD Belgium technologie hoger op de agenda van Raden van Bestuur krijgen, in de hoop dat op die manier bij Belgische bedrijven uit zowel de publieke als private sector de digitale versnelling wordt ingezet.

Om dat te bereiken, lanceert FastFwd nu drie concrete initiatieven. Ten eerste is er de Digital Maturity Scan, een beoordelingstool voor digitale maturiteit waarmee FastFwd in juni minstens 200 Belgische bedrijven (gratis) een gedetailleerd rapport wil bezorgen, op basis van een doorlichting in mei.

Ten tweede met Go & See-inspiratiesessies, waarbij – intussen al 24 – CIO’s en digitale leiders hun ervaringen delen met managers van andere bedrijven.

Ten slotte wil FastFwd met de Tool Top 50 de vijftig beste digitale tools oplijsten die bedrijfsprocessen kunnen automatiseren of efficiënter maken. Daarmee wil de Tool Top 50 als het ware de Gouden Gids van digitale tools worden.

Stefan Dierckx en Jürgen Ingels (Photo by FastFwd Belgium)

2. Laat je haar knippen in Amazon Salon

Het klinkt als een aprilgrap of fake news, maar internetreus Amazon opent binnenkort wel degelijk een kapsalon in Londen. Maar Amazon Salon zal niet te vergelijken zijn met de klassieke Haarwerken Smets van om de hoek, want de zaak is vooral bedoeld om klanten kennis te laten maken met nieuwe technologie. Zo zal het mogelijk zijn om via augmented reality (AR) te experimenteren met verschillende haarkleuren en -stijlen.

Het kapsalon, goed voor 140 vierkante meter en twee verdiepingen, sluit naadloos aan bij de Amazon Professional Beauty Store die Amazon in het Verenigd Koninkrijk lanceerde, en waar ruim tienduizend beautyproducten en -benodigdheden te vinden zijn voor haar- en schoonheidsprofessionals.

Wie na het lezen van dit bericht meteen een bezoek wil boeken in het Amazon Salon, moeten we teleurstellen: de zaak is nu voorlopig alleen bedoeld voor Amazon-werknemers. Maar binnenkort komt het grote publiek wél aan de beurt. Het Amazon Salon in Londen wordt naast het eerste ook het enige: het is niet de bedoeling dat er nog nieuwe zaken bijkomen.


3. Europa vraagt strenge regels voor AI en gezichtsherkenning

Met kunstmatige intelligentie moet voorzichtig worden omgesprongen, en daarom wil de Europese Commissie nieuwe en strenge regels doorvoeren die ethische technologie garanderen. Zo moet het onmogelijk worden voor overheden om mensen te volgen via gezichtsherkenningssoftware, of mensen punten te geven op basis van bepaald gedrag. Deze praktijken vinden in China namelijk wél ingang.

Wat betreft kunstmatige intelligentie, daar moet volgens de Europese Commissie streng opgetreden worden tegen systemen die mensen onrecht aandoen. Dan hebben we het onder meer over algoritmes die discrimineren op gender of cultuur, of AI die wordt ingezet om asielaanvragen, CV of examens te screenen. Hier moet vooral menselijke opvolging een belangrijke rol (blijven) spelen. Ook slimme chatbots, hoe onschuldig die ook lijken, moeten bepaalde regels volgen. Zo moet altijd duidelijk zijn dat men het tegen software of een robot heeft.

Strenge regels dus, maar ook: meer geld. Want kunstmatige intelligentie is volgens de Commissie enorm beloftevol, dus moet de EU op gebied van AI een voorloper en uitblinker worden. Daarom wordt de komende jaren flink geïnvesteerd in AI, met het oog op toepassingen in onder meer onderwijs, wetenschap en bedrijfsleven.


4. Nederlandse Bloomon komt in Britse handen

Bloomon, zes jaar geleden opgericht door drie Nederlandse bloemisten, komt in handen van het Britse Boom & Wild, dat hetzelfde doet (online bloemenverkoop) maar veel groter is. Beide partijen willen nu samen, als grootste Europese online aanbieder van bloemen, flink groeien in onder meer Duitsland, waar de partners samen nog niet aan één procent marktaandeel komen. Ook op de Franse markt is nog heel wat groeimarge.

In totaal mikt Bloom & Wild dit jaar nog op acht miljoen bezorgingen en 250 miljoen euro omzet. De combinatie van Bloomons ervaring met abonnementensystemen en thuisverkoop met de uitstekende app en de losse-verkoopervaring van Bloom & Wild kan in elk geval voor een grote boost zorgen.

Het samengaan van Bloomon en Bloom & Wild zal in de praktijk weinig veranderen voor werknemers en consumenten. Beide namen blijven naast elkaar bestaan en er vallen geen ontslagen – integendeel: de vacatures zijn bij beide bedrijven nauwelijks bij te houden. Daar heeft ook de crisis ironisch genoeg aan bijgedragen, want door het massale thuiswerk en het gemak van online cadeaus bloeit deze markt meer dan ooit.


5. Intracto Group blijft vissen in Nederlandse vijver

Intracto Group blijft het nieuws beheersen. Vorige week nog meldden we dat het digital agency uit Herentals met Zoekhelden en Orangedotcom twee Amsterdamse bedrijven had overgenomen, en nu komt daar met Codezilla nog een front-end developer van topniveau bij.

Op die manier kan Intracto Group zijn dienstverlening verdiepen en verbreden en verder uitgroeien tot geïntegreerd full-servicebureau. Of zoals ze het zelf zeggen: ‘end-to-end partner voor klanten, die hen laat excelleren in de domeinen strategie, creatie, content, marketing en technologie’.

Codezilla, dat zes jaar geleden werd opgericht, telt 25 front-end development-experts en zal worden ingezet om zowel inhouse bij de klant te werken als consultancy op afstand te voorzien. Front-end development en de daaraan gekoppelde technologieën en frameworks zijn een must als het aankomt op het op maat maken van complexe (web-)applicaties. Codezilla werkte al sinds 2019 samen met Intracto Group, maar kiest dus nu voor een duurzamer en meer geïntegreerd partnership.