Jimmy Cowe is ‘Chief Murder Officer’ van Crimibox, de Gentse start-up die hij in 2017 ook zelf oprichtte. Na een carrière van 12 jaar bij de politie waagde Cowe zijn kans als ondernemer. Hij bedacht een spannend detectivespel waarbij gewone burgers ‘levensechte’ moordzaken moeten oplossen. Met een omzet die verdrievoudigde tot 1,2 miljoen euro was 2020 mede dankzij de lockdown een absoluut topjaar. Die positieve lijn wil de ondernemer dit jaar doortrekken door de kaap van 2 miljoen euro te ronden. “Als ik écht mag dromen, worden wij de referentie in het misdaadentertainment en zijn we actief in verschillende Europese landen.”

Hoe belangrijk is geld voor jou?

“Voor mij is geld niet per se een doel, maar eerder een middel om mee te groeien.”

Wat was tot dusver je beste investering?

Mijn beste investering tot nu toe was personeel. De juiste persoon met zijn of haar knowhow op de juiste plaats zetten. Als je die dan het nodige vertrouwen geeft, alsook voldoende verantwoordelijkheid én de mogelijkheid om continu bij te leren, komt dat je onderneming alleen maar ten goede.”

Zaken uit handen geven kan soms best moeilijk zijn, maar het geeft mij zoveel meer rust. Mijn teamleden weten ook beter dan ikzelf waarmee ze bezig zijn, uiteraard elk binnen zijn of haar expertise.”


Waar heb je professioneel gezien spijt van?

“Ik vind het vooral jammer dat ik niet eerder de sprong heb gewaagd naar het ondernemerschap. Bij de politie was ik wat vastgeroest en met een eigen onderneming kan ik mij eindelijk ten volle ontplooien.”

Ben je iemand die überhaupt vaak piekert? Wat houdt je ‘s nachts wakker?

“Op dit ogenblik zijn er weinig zaken die mij ’s nachts wakker houden. Ik hou van het motto ‘voor alles is er een oplossing’ en probeer daar zo weinig mogelijk over te piekeren. Als er eens iets misloopt, zie ik dat nooit als een ramp maar eerder als een les.”


Wat is voor jou het leukste aan ondernemen?

Je merk elke dag zien groeien, is echt het leukste wat er is. Als je vandaag iets implementeert op je webshop en morgen zie je de conversie stijgen, daar kan ik echt ten volle van genieten.”

Welke grote ondernemersdroom koester je nog? Waar zie je jezelf binnen 2 à 3 jaar staan?

“De komende jaren wil ik het team nog verder zien groeien met extra medewerkers. Ik wil graag jonge, talentvolle mensen de kans geven om zich te ontplooien en zo het merk Crimibox sterker in de markt zetten.”

“Als ik dan écht mag dromen, worden wij de referentie in het misdaadentertainment en zijn we actief in verschillende Europese landen.”


Welke opofferingen moet je in je privéleven doen om te kunnen ondernemen?

“Je kan niet anders dan constant bezig zijn met je onderneming en dat heeft natuurlijk ook zo zijn gevolgen. Er blijft doorgaans minder tijd over om te spenderen met mijn gezin en dat is wel bijzonder jammer.”

Heb je naast ondernemen nog andere grote passies/hobby’s? Trek je daar voldoende tijd voor uit?

“Ik ben een grote volleybalfan en pik wekelijks wel een wedstrijd mee - als de coronamaatregelen dat toestaan uiteraard.”


Wat is jouw belangrijkste ondernemersles tot dusver?

“Proberen! Trial and error is iets wat we bij Crimibox echt dagelijks toepassen. Bijvoorbeeld in onze samenwerking met influencers. Als zo’n partnership zorgt voor meer verkoop: ideaal! Haal je daar geen extra sales of awareness uit: jammer, maar dan heb je het tenminste geprobeerd. Op die manier weet je voor de toekomst beter welk soort influencer er wel of niet bij jouw merk past.”