ClimateCamp-founders Laurent Moyersoen, Stijn Gysemans en Ruben Pelckmans

DuurzaamBrouwen, de campagne van het open softwareplatform ClimateCamp waarop brouwers en hun leveranciers hun CO2-voetafdruk in kaart kunnen brengen, heeft in een pre-seed ronde 700.000 euro kapitaal opgehaald. Met Primus Haacht en Trappisten Westmalle strikte het platform bovendien enkele klinkende nieuwe namen.

Het kapitaal zal vooral gebruikt worden om het core platform verder te ontwikkelen. “Daarnaast willen we wat go-to-market betreft ook al naar internationalisering kijken”, aldus co-founder Stijn Gysemans. “Logisch, want Belgische leveranciers leveren ook aan brouwerijen in Duitsland, Frankrijk en Nederland. Binnen de twaalf maanden willen we 1500 collaborators op ons platform die actief hun gegevens uitwisselen. Hiervan hebben we er vandaag vijftig op het punt staan te onboarden op het platform.”

“We mogen zeggen dat het hard gaat, maar we zijn klaar voor nog meer”, gaat hij verder. “Vandaag zijn we echter vooral bijzonder fier op die 700.000 euro. Het kapitaal komt van investeerders die overtuigd waren van onze double down-aanpak: én de brouwerijsector bereiken én de supply chain ervan in kaart brengen.”

Concreet gaat het om de Belgische investeringsmaatschappij LeanSquare, DDM Company, Ventures by Delaware en impactinvesteerder Airborn. “We zijn heel gericht op zoek gegaan naar matchende investeerders, die ons vanuit hun specifieke invalshoek zouden kunnen ondersteunen en de juiste richting uitsturen”, besluit Gysemans.