De Hasseltse scale-up Cubigo blies onlangs 8 kaarsjes uit, maar medeoprichter en CEO Geert Houben is niet iemand die daarom achterover gaat leunen. Zijn motto valt samen te vatten in één werkwoord: vooruitgaan. Toch nam hij in deze aflevering van Techmag de tijd om terug te blikken op zijn succes, tegenslagen en een aantal innerlijke conflicten. “Ondernemen kost massa's tijd en energie. Misschien had ik in het begin meer moeten nadenken over de werk-privébalans”, toont Houben zich heel openhartig.

De dubbele medaille van passie

Voor wie de Limburgse scale-up even uit het oog was verloren: Cubigo biedt een interactief online platform dat mensen toelaat om langer zelfstandig thuis te wonen. “Ik ben zo’n typische ondernemer die uit eigen frustratie een bedrijf oprichtte”, lacht oprichter en CEO Geert Houben. “Toen mijn grootmoeder ziek werd en niet naar een tehuis wilde, stelde ik vast dat er in de seniorenzorg nog veel ruimte voor verbetering is. Ik denk dat dat de reden is dat ik soms gevaarlijk gepassioneerd ben door het bedrijf. Mijn betrokkenheid is grenzeloos.”

Ik weet dat al die opofferingen part of the game zijn. Maar dat rationeel besef maakt de dingen niet gemakkelijker

Maar die onvoorwaardelijke overgave kent helaas ook een keerzijde, zo kon Houben aan den lijve ondervinden. “Als bevlogen ondernemer wil je mensen aan boord halen die diezelfde vlam voelen wakkeren. Maar soms scheiden de wegen, en dat kan zeer pijnlijk zijn. Zo is mijn co-founder een tweetal jaar geleden vertrokken.

“Een ander nadeel is dan weer het feit dat ik minder tijd kan vrijmaken voor mijn partner en vrienden. Ik weet dat al die opofferingen part of the game zijn. Maar dat rationeel besef maakt de dingen niet gemakkelijker. Mijn dochter is net acht jaar geworden, en soms vraag ik me af: heb ik hier de afgelopen jaren belangrijke momenten gemist?

Mensgedreven, toekomstgericht

Een techbedrijf dat de traditionele zorgsector van vandaag wil veranderen, is geen koud kunstje. “Je zou kunnen stellen dat die traagheid een bedreiging is voor onze schaalbaarheid, maar ik probeer het als een opportuniteit te bekijken. Doordat technologie voor deze markt nog steeds heel nieuw aanvoelt, is er veel potentieel om het verschil te maken. En daar ben ik nogal ongeduldig in (lacht). Het moet vooruit gaan én ik ben bovendien perfectionistisch. Voor een ondernemer is dat niet altijd de gemakkelijkste combinatie.”

Doordat technologie voor deze markt nog steeds heel nieuw aanvoelt, is er veel potentieel om het verschil te maken

Maar de echte prioriteit is de menselijke benadering in alles wat Cubigo doet. Dat vindt Houben onontbeerlijk. “In onze business draait het niet alleen om het product”, vervolgt hij. “Ook die menselijke component is extreem belangrijk. De zorgverlener is eveneens een belangrijke gebruiker van ons platform, dus voorzien we uitgebreide implementaties en opleidingen. Die benaderen we niet vanuit de technologie, wel vanuit sterke menselijke interacties. Ons bedrijf is daarom niet alleen high-tech, maar zeker ook high-touch.”

Dit kom je ook te weten in deze video:

  • Welke tips Geert Houben meegeeft aan andere ondernemers
  • Waarom het beste product niet genoeg is
  • Zijn relatie met investeerders zoals Urbain Vandeurzen
  • Hoe Houben de internationalisering van Cubigo aanpakte

Wil je meer afleveringen bekijken? Abonneer je dan hier op het Techmag YouTube-kanaal!