In de loop der jaren is Bouchra Hashassi, founder en CEO van Washville, gegroeid als ondernemer én als mens. Een leerproces met veel vallen en opstaan. “Mijn zelfvertrouwen heeft een serieuze knak gehad waardoor ik in mijn schulp kroop en in een vicieuze cirkel terechtkwam. Ik vroeg geen hulp meer en rolde van het een in het ander. Op een bepaald moment besefte ik dat ik ermee naar buiten moest komen en mijn verhaal moest vertellen.” Dit zijn de drie kantelmomenten die haar gemaakt hebben tot de ondernemer die zij vandaag is.

1. Een moeizame start

Het idee om een truckdorp met alles erop en eraan op te richten ontstond dankzij haar jongere broer die als vrachtwagenchauffeur regelmatig zijn ergernissen uitte. Hij wees op het belang van een plaats waar chauffeurs tot rust konden komen en waar hij en zijn collega’s zich thuis zouden voelen.

“Samen hadden we ons oog laten vallen op een groot stuk grond aan de haven van Antwerpen”, vertelt Bouchra Hashassi. “Ook wisten we al vrij snel dat we niet met zuren maar met biologisch afbreekbare producten zouden werken. Ook waterzuivering en -recyclage speelde een grote rol.”

Helaas bleek het felbegeerde stuk grond consessiegrond te zijn en gingen zowel haar dromen als haar kapitaal in rook op. Om snel terug geld in het laatje te krijgen, startten ze de truckwash op in de eerste loods die ze tegenkwamen. Wagens wassen was op dat moment hun enige bron van inkomsten.

Ik heb geleerd om kritischer om te gaan met adviezen en vraag me steeds af in wiens belang het is. Het moet immers bij mijn eigen visie passen

Ondanks de tegenslagen bleef Hashassi volhouden en keihard doorwerken, met dat ene groot doel voor ogen: de grootste truckcarwash van de Benelux worden. Er was echter geen ruimte voor sales en zo meer. Het enige wat ze op dat moment nog deed, was wassen, smeken bij leveranciers en bedelen bij klanten.

Uiteindelijk zag ze het voordeel in van netwerken en bracht ze haar verhaal naar buiten: “Achter elk succes zit een verhaal. Als je met anderen praat en hulp durft vragen, komt er misschien iemand op je pad die je een heel andere koers kan doen varen. Netwerken en communiceren met anderen zorgt voor kruisbestuiving: wat voor de één een sterkte is, kan voor de ander een moeilijkheid zijn. Durf erover te praten.”

“Ik heb geleerd om kritischer om te gaan met adviezen en vraag me steeds af in wiens belang het is. Het moet immers bij mijn eigen visie passen.”

2. Hulp van buitenaf

In 2017 botste Bouchra Hashassi tegen een muur. Ze zag het even niet meer en vroeg zich af of en hoe de truckwash kon overleven. “Eigenlijk was ik niks aan het opvullen, maar aan het ‘sjacheren’. Het kwam er niet uit… Toen heb ik hulp gezocht bij twee advocaten, buiten mijn bestaande netwerk. Zij luisterden naar mijn verhaal en twijfelden geen seconde om me te helpen met het zoeken naar een uitweg.”

“Aanvankelijk verwachtte ik negatief advies omdat de maatschappij altijd bevestigt wanneer het slecht gaat, terwijl je beloond wordt wanneer het al goed gaat. Dat is toch de omgekeerde wereld! Op momenten dat het moeilijk gaat heb je net hulp, veerkracht en oplossingen nodig in plaats van negatieve bevestigingen.”

Uiteindelijk bleek dat een doorstart op hun manier zeker mogelijk was, alleen lag de focus niet op het runnen van het bedrijf. Hashassi en haar team waren enkel bezig met het wassen zelf. Daardoor hadden ze wel klanten, maar was hun huis ongezond en niet levensvatbaar.

Na een gerechtsmandataris, waarbij zij het hoogste bod hadden gedaan, konden ze een nieuwe start maken. Voor de Antwerpse onderneemster is het een dure leerschool geweest, waarvan ze nu nog steeds de gevolgen draagt. Ze beseft echter dat ze geen andere keuze had. Samen hebben ze alles terug opgebouwd, maar met een andere aanpak dan daarvoor.

“Zo hebben we installaties bovengronds geplaatst en staan nieuwe contacten bovenaan de lijst. Ik heb ook opleidingen en trajecten gevolgd om meer inzichten te creëren voor mezelf. Zo ga ik minder blind door het geheel en kan ik makkelijker de vinger aan de pols houden.”

3. Investeren in persoonlijke ontwikkeling

Een jaar later kijkt Bouchra Hashassi zonder schaamte terug op die moeilijke periode en wil ze het taboe dat daarrond nog altijd bestaat liefst van al doorbreken. “It is what it is. Het heeft me veel geld en energie gekost, maar tegelijk is het een geweldige leerschool geweest. Het heeft me ook als mens doen evolueren.”

Toch geeft het haar een dubbel gevoel en vindt de CEO van Washville het enigszins jammer dat het net haar is overkomen. Daarom is Hashassi blij dat scholen het vak ‘ondernemerschap’ in hun programma zouden opnemen, want ook in het dagelijkse leven heb je die vaardigheden hard nodig.

Als je alle petten zelf draagt, is 24 uur te kort. De grootste uitdaging is tijd creëren, alles draait rond tijd

Zelf is ze tegenwoordig vooral bezig met micromanagement en day-to-day business. Eén van haar doelen is om meer structuur te brengen in de organisatie van het team. Ze wil als CEO enkel een sturende kracht zijn voor een zelfstandig team. “Als je alle petten zelf draagt, is 24 uur te kort. De grootste uitdaging is tijd creëren, alles draait rond tijd. Voorlopig ben ik nog onmisbaar. Wanneer je misbaar wordt, heb je ook nog wel slapeloze nachten maar weet je dat je succesvol bent”, zegt ze al lachend.

Bij Washville is zorgen voor een gevoel van thuiskomen erg belangrijk. Hun slogan is niet voor niets ‘We take care of our road heroes’. Het mooie is dat iedereen ontvangen wordt met de glimlach, ongeacht leeftijd, geslacht, afkomst of geloof. “Of je nu eigenaar, medewerker of chauffeur bent: vanaf het moment dat je bij ons binnenkomt, valt alles weg. Daarom hou ik zo van Washville, iedereen is gelijkwaardig. Ik ben ook trots op onze multiculturele status die we vooral te danken hebben aan de studenten van de Zeevaartschool. Op sommige dagen lijkt de hele wereld op de truckwash aanwezig te zijn.”

Stiekem droomt Bouchra Hashassi van meerdere locaties, maar aan de andere kant wil ze zeker ook niet te hard van stapel lopen. In de eerste plaats streeft ze naar een goed draaiende machine, waar mensen kansen krijgen en verschillende profielen hun weg kunnen vinden. “Met de nodige ondersteuning, zelfkennis en een krachtig team zal de rest wel spontaan komen. Het liefst wil ik zelf iets scheppen en zorgen voor een legacy, iets wat generaties lang zal blijven bestaan.”

Om af te sluiten geeft Hashassi volgende boodschap mee aan collega-ondernemers: “Je hoeft je absoluut niet te schamen. Ondernemen is gewoon hard en obstakels komen we allemaal tegen. Dat hoort ook bij het traject. Durf te praten met anderen. Je kunt er maar van leren en wie weet ben jij net een krachtbron voor anderen.”


Benieuwd naar wat Bouchra Hashassi nog meer te vertellen heeft? Beluister hieronder het volledige interview: