Toen Marion Naudts vier jaar geleden voor het eerst een workshop gaf over natuurlijke huidverzorging had ze nooit gedacht dat dat haar fulltime job zou worden. Onder de naam ‘Marion Maakt’ neemt de Gentse onderneemster zowel online als offline duizenden mensen mee in de wereld van natuurcosmetica. “Ik heb altijd al het gevoel gehad dat lesgeven en mensen inspireren iets voor mij zou zijn, dus plots vielen alle puzzelstukken in elkaar.”

‘Een verzamelplaats voor alles wat te maken heeft met natuurlijke huidverzorging’, zo omschrijft Marion Naudts haar onderneming zelf het liefst. Bij Marion Maakt vinden mensen met interesse in natuurcosmetica zowel alle benodigdheden om zelf aan de slag te gaan, als afgewerkte producten.

Zelf ontwikkelde Naudts een interesse voor natuurlijke cosmetica toen ze als puber worstelde met een gevoelige huid. “Ik had last van acné, eczeem, allergieën, noem maar op. Tijdens mijn studies besloot ik daarom om over te stappen op natuurcosmetica. Eerst kocht ik die producten gewoon, maar ik was zo gefascineerd door het effect ervan op mijn huid, dat ik meer wou weten.”

Alle puzzelstukjes passen

Na haar studies orthopedagogie volgde Marion Naudts daarom ook een opleiding tot herborist om natuurlijke producten beter te leren ontcijferen én bereiden. In 2017 ze haar kennis voor het eerst met anderen, al kwam die beslissing eerder toevallig. “Een vriendin van de scouts had gevraagd om in het jeugdhuis een workshop te komen geven over mijn natuurlijke producten”, vertelt ze. “Ik heb altijd al het gevoel gehad dat lesgeven en mensen inspireren iets voor mij zou zijn, dus plots vielen alle puzzelstukken in elkaar.”

Ook de naam Marion Maakt werd spontaan geboren. “De dag voor de eerste workshop heeft mijn vriend die naam verzonnen”, vertelt Naudts. Het enthousiasme tijdens de eerste workshop was zo groot, dat ze besloot om er nog meer te geven. Daarvoor klopte ze aan bij enkele Gentse handelszaken die dienst konden doen als workshopruimte, zoals de koffiebar Peaberry aan het Sint-Baafsplein. Haar deelnemers vond ze dan weer via Facebook. “Van de twee- à driehonderd workshop die ik tot nu toe heb gegeven, kan ik de annulaties op een hand tellen. Ik ben enorm verwend geweest dat ze allemaal zo snel vol liepen.”

Van boek naar business

Niet alleen mensen met interesse in do-it-yourself natuucosmetica hadden Marion Naudts opgemerkt. In 2019 werd ze benaderd door uitgeverij Sterck & De Vreese om haar kennis over natuurcosmetica te delen in een boek. “Ik had wel eens lachend gezegd dat ik ooit eens een boek wou schrijven”, vertelt ze. “Toen de uitgeverij me benaderde moest ik dan ook geen twee keer nadenken. Het is zelfs nooit in me opgekomen om mijn concept voor te leggen aan andere uitgeverijen.”

In haar boek ‘De natuur op je huid’ ligt de klemtoon vooral op de eigenschappen en haar kennis over de menselijke huid. Daarmee onderscheidt Naudts zich naar eigen zeggen van de bestaande literatuur, die veelal focust op het ecologische aspect van natuurcosmetica. Daarnaast bevat haar boek ook meer geavanceerde recepten, voor de doorwinterde cosmetica-doe-het-zelver.

Met een boek als visitekaartje, reikte de vraag naar de workshops van Marion Maakt tot ver buiten Gent. Om daaraan tegemoet te komen, richtte de Gentse in 2020 de Meemakers op: een team van gepassioneerde vrouwen die Marion Maakt ondertussen al zo’n twee jaar en verspreid over Vlaanderen vertegenwoordigen.

Tot dan toe combineerde Naudts haar onderneming nog steeds met een deeltijdse job. “Om financiële zekerheid te hebben combineerde ik Marion Maakt eerst met mijn job als orthopedagoog en later met een job aan de HoGent”, vertelt ze. “Mijn werkuren gingen er daardoor soms serieus over maar workshops alleen waren niet voldoende om er geen ander werk meer naast te hebben.”

Verrassende overname

Sinds de publicatie van haar boek had ze de ondernemersmicrobe evenwel goed te pakken. Naudts besloot dan ook om naast workshops en een boek ook een eigen productlijn te lanceren. Om die producten te ontwikkelen, sloeg ze de handen in elkaar met een Nederlandse consultant. “Bij de ontwikkeling van cosmetica komt ontzettend veel papierwerk kijken”, legt ze uit. “Om mijzelf dat te besparen, heb ik een beroep gedaan op een dame met veel meer kennis een ervaring. De recepturen komen natuurlijk wel volledig van mijzelf.”

Tijdens het ontwikkelingsproces van haar productlijn, dat door corona meer tijd innam dan voorzien, kwam er bovendien nog een opportuniteit op haar pad. “Op een ochtend kreeg ik telefoon van een van de oprichters van de Gentse grondstoffenleverancier smoet. met de vraag of ik geen interesse had om het bedrijf over te nemen”, vertelt Naudts. “Omdat we elkaar al kenden, zijn we vrij snel tot een akkoord kunnen komen waar we ons allebei goed bij voelden.”

Nieuwe uitdagingen

De overname van smoet. bracht voor de onderneemster natuurlijk ook heel wat nieuwe uitdagingen met zich mee. Zo namen operationele zaken zoals leveranciers zoeken, etiketten maken en verpakkingen bestellen plots een grote hap van haar kostbare tijd. “Toen ik op een bepaald moment een Excel aan het maken was met een volledig overzicht van alle producten en hun specificaties, heb ik me toch even afgevraagd of ik het nog wel graag deed”, lacht Marion Naudts.

Toen ik op een bepaald moment een Excel aan het maken was met een volledig overzicht van alle producten en hun specificaties, heb ik me toch even afgevraagd of ik het nog wel graag deed

Gelukkig kon ze rekenen op de steun van Luc Claeys, oprichter van het digitaal bureau Dazzle en ondertussen medevennoot van Marion Maakt. “Als websitebouwer van smoet. ging ik bij Dazzle aankloppen om de website aan te passen. Omdat Luc interesse had in mijn concept en ik wel wat digitale ondersteuning kon gebruiken, besloten we om samen in zee te gaan”, legt Naudts uit.

Samen met diezelfde Luc Claeys maakte Marion Naudts ook voor het eerst een financieel plan op voor haar onderneming. “Door er altijd in te rollen, is het er nooit van gekomen om dat te doen”, vertelt ze. “Achteraf gezien had ik dat misschien beter wel gedaan, want doelen bepalen helpt. Maar ik geloof ook wel heel sterk dat als je de goesting en de passie hebt en een beetje geluk, dat dat ook wel kan. Je hebt geen masterplan nodig dat tot in de puntjes is uitgewerkt om gewoon te starten.”

Daarnaast vindt ze het ook handig om af en toe feedback te krijgen van iemand met meer ervaring. “Je moet jezelf niet onderschatten en het is niet omdat iemand al zeer veel ervaring heeft, dat die alle waarheid in pacht heeft. Maar het helpt wel om af en toe een keer gekalmeerd te worden”, vertelt Naudst. “Toen ik van plan was om zelf mijn verzendingen te doen, zei Luc bijvoorbeeld tegen mij: ‘Marion, je gaat niet elke dag pakjes zitten maken. Dat is niet jouw talent! We hebben je nodig om nieuwe recepten en workshops te ontwikkelen.’ Daar ben ik achteraf gezien wel heel blij om.”

Duurzaam ondernemen

Hoewel ze zich bewust toespitst op de menselijke huid, neemt Naudts achter de schermen ook de impact van cosmetica op de planeet in beschouwing. Mensen met interesse in natuurcosmetica lijken dat schijnbaar ook te verwachten, al levert dat soms moeilijke dilemma’s op. “Bij de overname van smoet. heb ik bijvoorbeeld tienduizend plastic flesjes overgenomen. Wat doe je dan, die flesjes opgebruiken of vervangen door een meer ecologisch materiaal?”

Persoonlijk vindt ze het jammer dat klanten vaak zo’n grote nadruk leggen op de verpakking van haar producten. Bovendien heerst er ook veel verwarring over welk verpakkingsmateriaal nu effectief het meest duurzame is. “Volgens de wetenschap zou ik eigenlijk moeten kiezen voor gerecycleerd plastic”, zegt Naudts. “Maar mijn doelgroep heeft er een hekel aan.” Op zo’n momenten van twijfel, blijft de onderneemster veelal trouw aan zichzelf. Zo koos ze ervoor om de stock plastic flesjes eerst op te gebruiken en vervolgens te vervangen door flesjes uit ocean waste plastic.

Als keuzes ten voordele van het milieu een negatieve invloed hebben op de financiële gezondheid van mijn bedrijf, dan is het ook niet duurzaam

Nog volgens Marion Naudts zijn dergelijke duurzame (verpakkings)alternatieven trouwens niet altijd even bereikbaar, zeker niet voor startende ondernemers. Zo moeten ondernemers vaak minstens tienduizenden stuks kopen en ligt de kostprijs van zogenaamd duurzame verpakking hoger dan die van reguliere. “Voor mij betekent duurzaamheid ook dat people, planet en profit in balans moeten zijn”, klinkt het. “Als keuzes ten voordele van het milieu een negatieve invloed hebben op de financiële gezondheid van mijn bedrijf, dan is het ook niet duurzaam.”

Bovendien primeert voor haar de inhoud van haar producten boven alles. “Ik kan met zekerheid zeggen dat mijn producten geen microplastics bevatten, of andere synthetische stoffen die zich zouden kunnen ophopen in het milieu”, zegt Naudts. “Maar het is ook geen zwart-wit verhaal. Zo bevatten natuurcosmetica vaak exotische ingrediënten die dan ook weer hun ecologische voetafdruk hebben.”

Ook in de wereld van natuurcosmetica, is duurzaamheid dus geen eenduidig of eenvoudig gegeven. Volgens Marion Naudts mogen ondernemers daarom gerust wat milder zijn voor zichzelf. “Ik heb nu gekozen voor verpakkingen van gerecycleerdplastic”, legt ze uit. “Als binnen twee jaar blijkt dat iets anders beter is, dan kan ik een nieuwe keuze maken en daar transparant over communiceren.”


Beluister hieronder het volledige podcastinterview met Marion Naudts: