Terwijl de rest van het land de voorbije weken zo goed als plat lag, ontdekte het Gentse digital experience bureau Dropsolid nieuwe opportuniteiten in de ‘nieuwe economie’. “Op middellange termijn gaan we 60% meer digitale consultants nodig hebben voor de transformatie naar de nieuwe economie”, vertelt CEO Dominique De Cooman ons. Hij onthult hoe die transformatie eruit zal zien.

Wanneer we geheel in lijn met de coronarichtlijnen via een videocall aan ons gesprek met Dominique De Cooman beginnen, heeft de regering net de eerste versoepelingen van de lockdown afgekondigd. Onze eerste vraag ligt dan ook voor de hand: hoe heeft zijn bedrijf deze uitzonderlijke tijd doorstaan? “20% van onze business komt uit kmo’s. Die markt is volledig in elkaar gezakt”, geeft De Cooman aan. “Kmo’s zitten op dit moment in survivalmodus, de meesten zullen nu niet bezig zijn met hun website of online marketing.”

“Maar voor de overige 80% hebben we geen enkele consultant moeten terugroepen. Op middellange termijn verwachten we veel meer investeringen in digitale ervaringen, maar op een totaal andere manier dan voor de crisis. Veel klanten willen zich door deze nieuwe crisis immers niet meer vastzetten in megaprojecten, hun vrijheid en flexibiliteit zal voortaan op de eerste plaats komen. We verwachten daarom dat hun voorkeur zal uitgaan naar inhouse digitale consultants die ze maandelijks kunnen opzeggen. We gaan onze pool van digitale talenten de komende tijd dus gevoelig uitbreiden met onder meer digitale marketeers, strategen, growth hackers, project en delivery managers, een sales director, … Kortom, digitale talenten die een sterke voeling hebben met marketingtechnologie.”

Het beste van twee werelden

Dominique De Cooman schrijft de toenemende vraag echter lang niet alleen toe aan de huidige crisis. Het grote succes van Dropsolid heeft volgens hem vooral te maken met het model dat zijn bedrijf klanten aanbiedt. “Bedrijven zijn niet langer op zoek naar externe hulp en advies en uitvoering om de beste digitale versie van zichzelf online te zetten. Ze willen hun eigen digitale team uitbouwen en verdiepen. De meeste zuivere digitale agencies schieten daar vandaag volledig in tekort. Alles moet bij hen worden uitgevoerd, waardoor ze klanten aan hen vastbinden.”

Bedrijven zijn niet langer op zoek naar externe hulp en advies en uitvoering om de beste digitale versie van zichzelf online te zetten. Ze willen hun eigen digitale team uitbouwen en verdiepen

Onze visie is net andersom. We willen onze klanten zoveel mogelijk vrijheid bieden om met hun eigen mensen en eigen kennis aan hun platformen te werken. We bieden onze klanten het beste van twee werelden. We sturen onze experts ter plaatse en bieden ondersteuning vanuit onze kantoren in Gent en Hasselt. Bedrijven schakelen zo één consultant in, maar kunnen terugvallen op de kracht van een volledig team. Maar we beperken die visie niet alleen tot onze klanten. Vrijheid en openheid zit echt in ons DNA ingebakken. We willen onze kennis delen met de hele maatschappij, door nieuwe talenten om te scholen maar bijvoorbeeld ook door Digital Marketing Bootcamps te organiseren.”

Dropsolid is de perfectie kruising tussen marketing, technolgy en business.

Als we hem vragen welke digitale diensten zijn team dan juist aanbiedt, moet De Cooman lachen: “Heb je een uurtje? We zijn niet zo eenduidig te vatten. In feite zijn we een kruising tussen een digital agency, een Drupal integrator en een Digital Experience Platform. We bieden digitale strategie aan, maar ook UX en design, implementatie, platform en optimalisatie,… Of met andere woorden: de perfecte kruising tussen marketing, IT, technology en business.”

Return on Experience

Nog een belangrijk punt waarop Dropsolid zich van de concurrentie onderscheidt, is de sterke focus op return on experience. De CEO legt uit: “Webshops als Coolblue hebben goed begrepen dat het allemaal rond customer experience draait. Want hoe sterker je digitale klantervaring, hoe langer klanten aan boord blijven en hoe meer nieuwe klanten zij op hun beurt aanbrengen, waardoor je acquisitiekost daalt.”

De grote winnaars zijn zij die het budget dat hierdoor vrijkomt opnieuw investeren in het verbeteren van hun customer experience én in het verlagen van hun marginale operationele kost, de kost voor elke extra nieuwe gebruiker. Die drie samen – verbeterde customer experience, lagere acquisitiekosten en lagere marginale operationele kosten – blijven elkaar voortdurend versterken in een opwaartse spiraal, tot je nog amper extra kosten hebt voor bijkomende klanten maar wel winst blijft maken. Dát is return on experience, en dat is volgens mij de ware digitale transformatie. Een echte mindshift. Het gaat er niet langer om gewoon een digitale versie te maken van bestaande zaken en dat proberen te verkopen, maar om je klanten te veranderen in tevreden subscribers.”

Return on Experience

Gezocht: digitaal talent

Dominique De Cooman verwacht dat de vraag naar digitaal talent op middellange termijn zal exploderen door deze transformatie. Hij wil hierop anticiperen door bestaand talent om te scholen en nieuw talent aan te trekken. Hij heeft er evenwel alle vertrouwen in dat talent te zullen vinden. “Echt talent wil graag een echte impact hebben. En dat kan bij ons perfect. We hebben een mooie portfolio van midsize klanten (waartoe onder meer Lotus, Touring, vastgoedexpert ERA en een Belgische bank behoren; nvdr) en bieden onze consultants een ongeziene vrijheid om daar hun stempel te drukken met hun expertise.”

Echt talent wil graag een echte impact hebben. En dat kan bij ons perfect

Bovendien moedigen we hen aan om die expertise steeds verder te verdiepen. Meerdere van onze medewerkers zijn na verloop van tijd zelfstandig geworden of hebben hun eigen zaak opgestart. Dat bewijst niet alleen dat ze hier veel kennis hebben opgedaan, maar ook dat we hun ondernemerschap stimuleren en hun zelfvertrouwen een boost geven.”

Daarnaast zit de sfeer er bij Dropsolid altijd in, zelfs tijdens de lockdown: “We organiseren elke vrijdag een happy hour waarin er heel wat wordt afgelachen. Die traditie hebben we de voorbije weken gewoon verder gezet via webconferences.”

Het Dropsolid team

Bovendien biedt een baan bij Dropsolid heel wat afwisseling, benadrukt De Cooman: “Je gaat een half jaar bij de ene klant werken en dan weer bij een andere, maar je kan toch altijd op je home base terugvallen. Of je gaat hier intern zaken beheren en je expertise uitbreiden of tools bouwen voor ons Dropsolid Experience Platform.”

Heb jij digitaal talent te over en geloof je in de digitale transformatie die Dropsolid zijn klanten biedt? Ontdek dan hier de vacatures van dit groeibedrijf!