Colruyt Group heeft met de Xtra-app, die de voordelen van 10 winkels en webshops van de groep bundelt, een krachtige tool in handen om zijn relatie met de klanten verder te versterken. Logisch dus dat er op de hoofdzetel in Halle volop wordt ingezet op de digitale groei van het Xtra-merk. “Pionierswerk op digitaal vlak en op organisatieniveau, dankzij een grote drive bij onze medewerkers én mooie resultaten, ” getuigt Lothar De Kegel, product owner van Xtra.

Van digitaal kasticket naar een overzicht van je aankopen

“Mijn aankopen - zo heet de nieuwe feature in de Xtra-app - hebben we op drie maanden tijd gebouwd, op vraag van onze business. Het moest dus snel gaan. Daardoor nam het team meer zelf in handen, werd er grondig nagedacht over hoe het alles ging uitwerken,” steekt De Kegel van wal.

De nieuwe feature in de Xtra-app werd door het multidisciplinaire team bedacht en uitgewerkt. “Hun opdracht: bouw op basis van de beschikbare data een feature die meerwaarde biedt voor onze klanten, rekening houdend met de strakke deadline en de technische en IT-mogelijkheden. Zo kwamen ze met het voorstel om een feature te maken waarmee klanten exact kunnen zien hoeveel ze aan voeding, niet-voeding en transport uitgeven, tot op productniveau. Met een goede onderbouw, klantenbevraging en veel goesting hebben ze een tool ontwikkeld die uniek is op de retailmarkt. Zonder strategisch kader, zonder grote managementstructuren, maar gewoon door breder te denken dan hun job.”

“Wat er gebouwd werd, evolueerde elke week. Als je na een dag al een werkende pie-chart hebt die mooi in animaties en elementen opbouwt, dan weet je dat het team bij de kern van de feature zit en dat je goed vertrokken bent. We zijn sterk gegroeid in onze werking en structuur. Los van het feit dat dat af en toe moeilijk was, zie je wel de fierheid van de mensen. Dat uit zich ook in kleine dingen zoals onderlinge wedstrijdjes over het aantal activaties van de nieuwe feature in de app, waar zelfs de COO aan meedoet, met scoreborden in de project room. De toon is duidelijk gezet.”

“De ene was al ambitieuzer in zijn prognose dan de andere”, vertelt De Kegel al lachend. Maar met ruim 40.000 activaties na een maand, zijn we heel tevreden.”

In eigen huis ontwikkelen: met de juiste skills en een goeie ingesteldheid

Terwijl de markt boomt van gespecialiseerde start-ups, kiest Colruyt Group ervoor om de Xtra-app grotendeels zelf te ontwikkelen. “De ontwikkeling en verdere uitbouw in eigen huis houden, is een bewuste keuze”, verduidelijkt Bart De Schouwer, die afdelingshoofd digital delivery is. ”We werken met een multidisciplinair team, daarnaast schakelen we voor het mobiele stuk de knowhow van onze Indische collega’s in. Waar we toch gespecialiseerde kennis nodig hebben, zoeken we ondersteuning van externe partners.”

Als groep willen we niet alleen onze weg vinden in de sterke digitale revolutie, we willen market disruptor worden.

Om digitaal mee te blijven, wordt verwacht dat je weet wat er leeft in je vak, maar je blijft ook op een organische manier mee: collega’s delen projecten, best practices. Wie een interessante opleiding volgde, vertelt erover aan zijn collega’s in een workshop”, legt de Kegel uit. “Je werkt hier vanuit je expertise en moet sterk in je schoenen staan. Dat wil soms zeggen: challengen wat de business wil omdat het je op lange termijn niet vooruithelpt.”

Snel digitaal groeien én innoveren

Colruyt Group zette de laatste 20 à 30 jaar sterk in op procesoptimalisatie, efficiëntie … Maar ook het retaillandschap kende een sterke digitale evolutie. “De ontwikkelingen in de non-foodretail tonen zich nu ook stilaan in food. Als groep willen we daarin niet alleen onze weg vinden”, zegt De Kegel, “maar willen we ook een innovator zijn. We willen naar buiten komen met onze ontwikkelingen en market disruptor worden. De lancering van de nieuwe feature ‘Mijn aankopen’ in de Xtra-app is daarin een eerste stap.”

De Schouwer legt uit hoe digitaal binnen Colruyt Group verschuift van support activity naar core business. “Vroeger ging het over offline en online, nu gaat het over de volledige journey in je winkel. De klantbeleving krijgt er een stevige digitale dimensie bij. Over de hele groep zetten we volop in op digitalisering. Onze teams krijgen de ruimte om daar zelf in te groeien, te testen en uit hun fouten te leren.”

“De app is een efficiënt en krachtig middel in de communicatie met onze klanten”, voegt Ellen Joly, productmanager van Xtra, toe. “Enerzijds vanuit efficiëntie en de lagere kosten die ermee gepaard gaan. Maar wat nog veel belangrijker is: je kan een sterke relatie met de klant uitbouwen. Met meer contactpunten en op maat van die klant: bijvoorbeeld met gepersonaliseerd advies op basis van voedingsvoorkeuren, digitale garantiebewijzen, coaching bij een gezonde voedingsstijl … Op digitaal vlak heeft Xtra nog heel wat toekomstmogelijkheden.”

Agile werken is the way forward

Het gevolg van de digitale groei: de agile scrum-werking die zich binnen de digitale teams verder verspreidt naar de rest van de organisatie. Bart De Schouwer legt uit hoe dit ook in andere teams zal toegepast worden: “We kijken wat we vanuit dit project kunnen meenemen en op grotere schaal inzetten, om zo sneller en flexibeler te kunnen werken. Next step? Nieuwe mensen aantrekken die mee aan deze kar van vernieuwing willen trekken.”

Bouw jij mee aan digitaal bij Colruyt Group? Bekijk dan de openstaande vacatures op de website