De war for talent en de digitale transformatie, het zijn dé twee uitdagingen waar bedrijven massaal hun tanden op stukbijten. proUnity brengt ze samen in één oplossing, een zogenaamd Vendor Management System. Dat digitaal platform centraliseert het volledige inhuur-en beheerproces van externe medewerkers: de zoektocht, de selectie, het contracteren, de timesheets, de facturatie … “Technologisch zijn er geen limieten meer om dat hele proces te digitaliseren”, zegt proUnity-oprichter David Muyldermans. “De grootste hindernis zijn de oude gewoontes en de oude processen waar bedrijven aan vasthouden. Een belangrijk deel van mijn job is pure evangelisatie.”

David Muyldermans was net als zijn medeoprichter Nicolas Dardenne actief in de wereld van projectimplementatie en staffing voor ze proUnity uit de grond stampten. “Ik zag elke dag dat de manier waarop bedrijven externe medewerkers inhuren en beheren inefficiënt en duur was. Ze stuurden meestal per e-mail, of vaak ook gewoon per telefoon, een opdracht door naar slechts een paar leveranciers.

Ik zag elke dag dat de manier waarop bedrijven externe medewerkers inhuren en beheren inefficiënt en duur was

Ze visten daardoor telkens opnieuw in dezelfde kleine vijver en hadden geen idee wat een markconforme prijs was. Vaak wisten ze ook niet hoeveel externe medewerkers er eigenlijk bij hen aan de slag waren, of welke vaardigheden die mensen hadden. Elke afdeling had zijn eigen netwerkje van leveranciers en zijn eigen oplossingen om al die contracten te beheren. Allemaal eilandjes, niemand bewaarde het overzicht. Zo liepen bedrijven veel talent mis – experts die ze vaak zelfs al ergens op een ander eilandje in huis hadden – en verloren ze veel tijd en geld.”

“Er moest toch een andere manier bestaan om externe medewerkers in te huren en te beheren? Efficiënter. Transparanter. In de Verenigde Staten zag je reeds begin 2000 de eerste Vendor Management Systems verschijnen, webplatformen die het volledige inhuurproces van experts ondersteunen. Van de zoektocht naar talent tot het tekenen van contracten, het bijhouden van timesheets, het factureren en betalen ... Ik heb dat idee toen geparkeerd, omdat je veel kapitaal nodig hebt om zo’n omvangrijk platform te bouwen. En daarbij was de markt er hier ook nog niet klaar voor.”

Momentum grijpen

“Om te slagen als bedrijf heb je minstens twee dingen nodig: een straf product en een momentum. Er zijn al heel veel initiatieven gesneuveld die wel een sterk en innovatief product hadden, maar daar te vroeg of te laat mee op de markt kwamen. In 2014 was het moment wél rijp. Uber en Airbnb kwamen op, bedrijven hadden steeds meer een open geest tegenover digitale platformen.”

De verouderde modellen werken niet meer: bedrijven vinden te weinig talent, en het duurt te lang om mensen aan te werven

“Het hele ecosysteem van werk evolueerde ook volop. De mentaliteit veranderde, zowel bij werknemers als bij werkgevers. De tijd dat we ons hele leven trouw blijven aan één bedrijf en één baas is voorbij. We nemen ons leven zelf in handen, steeds meer mensen worden hun eigen baas. Bedrijven stappen ook langzaam maar zeker af van hun klassieke contracten. Logisch, want hun verouderde modellen werken niet meer: ze vinden te weinig talent, en het duurt te lang om mensen aan te werven. Ondernemingen grijpen daarom steeds vaker naar externe experts. Ze hebben gewoon geen andere keuze op de krappe arbeidsmarkt van vandaag. Get the job done, dat is alles wat telt. Onder welk contract dat gebeurt, doet er niet toe.”

“Elk bedrijf worstelt vandaag met twee grote uitdagingen: de war for talent en de digitale transformatie. ProUnity verzoent die twee. Door dat hele proces van zoeken, inhuren en beheren te digitaliseren, vinden bedrijven veel sneller talent en hebben ze volledige controle over hun budget en ingehuurde expertise. Van weken naar dagen.”

Bedrijven evangeliseren

ProUnity draait op volle toeren. Zo’n 10.000 freelancers en bijna 800 dienstverleners bieden hun diensten aan op het platform. Een dertigtal klanten, zowel privébedrijven (Securex, Sodexo, Ethias,…) als overheidsorganisaties (Smals, Forem, Nationale Loterij,…), hebben al een duizendtal opdrachten ingevuld via proUnity. In 2018 draaide het bedrijf nog een omzet van 14,5, vorig jaar was dat 58 miljoen euro.

David Muyldermans is ervan overtuigd dat er nog heel wat groeipotentieel over blijft. “Om te beginnen, nemen we een unieke positie in op de markt. Er zijn jobboards, marktplaatsen, matchmakers, sociale secretariaten die contracten beheren … Maar wij bieden klanten een groot bijkomend voordeel: zij centraliseren het hele proces van inhuren én beheren van externe medewerkers op één plek. Daarmee geven we hen een geweldige troef. Ik zie de concurrentie ook niet meteen toenemen, want het is duur en technologisch bijzonder complex om zo’n platform te bouwen. Om het eenvoudig en gebruiksvriendelijk te maken, en “future proof” te blijven, kruipt er onder de motorkap ongelooflijk veel ontwikkelingswerk in.”

De belangrijkste les die ik heb geleerd als ondernemer is dat je rustig moet blijven. Altijd en overal

“Ik ben ervan overtuigd dat de vraag verder zal toenemen want vandaag zijn, zeker in België, nog maar weinig bedrijven al op de digitale sneltrein gesprongen. Zowel grote als kleine bedrijven winnen véél bij de overgang maar aarzelen helaas nog al te veel om de stap te zetten. Technologisch zijn er eigenlijk geen limieten meer, daar ligt het probleem niet. Maar de mindset voor verandering volgt nog niet overal. Ondernemingen stappen maar traag af van hun oude processen en hun oude manier van werken. Een groot deel van mijn werk is pure evangelisatie.”

Duurzame groei

Hoe hard het ook gaat voor proUnity en hoe ambitieus hij ook is, David Muyldermans zweert bij duurzame groei. “We hebben net onze derde kapitaalronde achter de rug. We hebben in januari 1 miljoen euro opgehaald om ons 20-koppig team en ons platform verder uit te bouwen. Opnieuw werken we samen met dezelfde drie investeerders aan de toekomst. Ik vind die vertrouwensrelatie belangrijk. Elke opgehaalde euro beheren we als een goede huisvader.”

“De belangrijkste les die ik heb geleerd als ondernemer is dat je rustig moet blijven. Altijd en overal. Probeer je beslissingen altijd met feiten te onderbouwen. Als je wil, kan je in een snel groeiend bedrijf elke dag 100 problemen oplossen. Keuze genoeg. Maar je moet je focus leggen op de vragen die je klant en je collega's vooruit helpen. Het is razend druk en proUnity laat mij nooit los, maar ik slaag er gelukkig uitstekend in om te relativeren. Die eigenschap is cruciaal voor een ondernemer. En zo geven we opdrachtgevers de kans om alsmaar sneller en voordeliger toptalent te vinden en te beheren!”

Ben jij klaar voor verandering? In het gratis ebook ontdek je hoe een Vendor Management System jouw bedrijf de war for talent helpt winnen.