Jesse Marynen

Drukken wordt meer en meer een onlineverhaal. Niet dat papier verleden tijd is, maar ook in de printsector trekt men hoe langer hoe meer de digitale kaart. Eén van de meest vernieuwende initiatieven op dat vlak komt van de Mechelse drukkerij Buroform. Dat lanceerde recent INKOprint.be, een gloednieuw digitaal marketingplatform dat volledig focust op web-to-print. Wie had tien jaar geleden durven denken dat we onze 60-inch-televisie online zouden bestellen? Met kwaliteitsdrukwerk is dat niet anders.

In een recent interview stelde de Franse consultant Ludovic Martin het nog onomwonden: ‘om als drukker vandaag te overleven, moet je online actief zijn.’ Het is een boodschap die Buroform al even begrepen heeft. De drukkerij gaat al langer dan vandaag vol voor het digitale. Zo is er BAAS, ofwel Buroform-as-a-service, een gepersonaliseerd brand portal voor grotere bedrijven met meerdere filialen. Het systeem laat toe alle communicatiematerialen op één locatie te verzamelen en eigenhandig te beheren. Elke vesting kan zo eenvoudig uniform huisstijldrukwerk bestellen. Nu komt daar INKOprint.be bij, een online platform dat Buroform from scratch ontwikkelde om het bestelproces te vergemakkelijken. Een tijds- en kapitaalintensief project dat 28 maanden in beslag nam, maar het resultaat mag er wezen: INKOprint.be verzamelt alle expertise onder één digitaal dak, zodat klanten voortaan al hun communicatie online en op maat kunnen laten maken. De kwaliteitsgarantie van een drukkerij die al 35 jaar actief is, krijgen ze er gratis bij.

Copyright: Wim Knapen

Expertise vertalen naar online

“Je kan INKOprint.be zien als een webtech e-commerce shop die hoogwaardig drukwerk bestellen sneller, gemakkelijker en toegankelijker maakt’, vertelt chief print officer Jesse Marynen van Buroform. ‘De beleving is helemaal anders dan die van een standaard online drukkerij. Het platform begeleidt je op een heel transparante en overzichtelijke manier doorheen de verschillende drukopties. Bovendien biedt INKOprint.be alleen maar premium producten aan, omdat alles gelinkt is aan Buroform. Als klant ervaar je niet enkel het gemak van het internet, maar ook de kwaliteit van een gevestigde waarde in de printsector. Ik ben ervan overtuigd dat deze manier van werken de toekomst is. Binnen de vijf jaar zal het bestelproces van dergelijke high-endproducten bijna integraal online verlopen. Er is maar één voorwaarde: mensen moeten tijdens dat proces het gevoel krijgen dat er naar hen geluisterd wordt. Dat is de grote sterkte van INKOprint.be. Het is een online gegeven, maar het platform wordt wel ondersteund door een moderne drukkerij waar mensen fysiek aanwezig zijn en klaar staan voor inspiratie en begeleiding.”

INKOprint.be maakt hoogwaardig drukwerk bestellen sneller, gemakkelijker en toegankelijker

Print is een hightech sector

De wereld van vandaag is in hoge mate gedigitaliseerd. Dat de printsector dezelfde weg opgaat, is volgens Marynen een logische evolutie. “Wat momenteel gebeurt in onze sector is een teken van deze tijd. Ik vergelijk het altijd met de manier waarop we een nieuwe televisie kopen. Vroeger ging je naar een fysieke winkel, waar je uitleg kreeg over verschillende modellen en finaal je aankoop deed. Tegenwoordig verloopt dat hele proces digitaal. Je zoekt online naar verschillende televisies, laat je eventueel begeleiden via een live chat en maakt uiteindelijk je keuze. Wat we met INKOprint.be doen, is net hetzelfde. Je krijgt op een snelle en gemakkelijke manier toegang tot een breed aanbod aan printmogelijkheden, papiersoorten en druktechnieken. Of je daar zelf iets van kent, maakt niet uit. De website biedt alle nodige info en uitleg. En heb je toch nog vragen, dan kan je bellen, chatten of mailen met een van onze experten.”

Bookdesigner Tina De Souter als Hedgrenist in de ‘What’s Your Move’ campagne van Hedgren in meeting met
CPO Jesse. © Een shoot en concept van Hedgren, fotografie door Jochen Verghote van LucidLucid.

Het idee om een platform als INKOprint.be op te starten, speelde al langer. Al was het uiteindelijk de coronapandemie die de doorslag gaf. “De laatste jaren is de manier van werken helemaal veranderd”, legt Marynen uit. “Nine-to-five bestaat niet meer. Mensen denken in gerealiseerde projecten in plaats van gepresteerde uren. Ze werken op hun eigen tempo, wanneer ze willen en vaak ook remote en digitaal. Die omslag heeft ook een impact op onze sector. Veel meer dan vroeger krijgen we ’s avonds of in het weekend orders binnen. Traditionele drukkerijen kunnen daar niet aan tegemoet komen, omdat er na pakweg 20 uur niemand meer aanwezig is. Maar bereikbaarheid, snelheid en gebruiksgemak zijn vandaag een absolute must. Vooral daarom is INKOprint.be ontstaan. Om vandaag mee te zijn, moet je wendbaar zijn. Jonge mensen leven bijna volledig digitaal. Binnenkort gaan ze in bedrijven aan de slag. Hoe gaan ze daar hun drukwerk bestellen? Inderdaad. INKOprint.be is onze manier om als modern productiebedrijf te kijken naar de toekomst.

Netwerk van premium partners

INKOprint.be is uitgerust met alle mogelijke modules om het de klant gemakkelijker te maken. Zo kan je via een intelligente rekenmodule snel een offerte aanvragen en downloaden. Daarbij kan je zelf marges berekenen of het logo van je bedrijf integreren. Bovendien is het mogelijk te werken met white labels om zo je eigen bedrijfsgegevens op een bestelling te plaatsen. ‘De ‘o’ in INKO staat voor ‘opportuniteiten’, benadrukt Jesse Marynen. “Heel wat opdrachten kunnen we perfect zelf aan. Maar we staan ook open voor wat anderen te bieden hebben. We gaan lokaal op zoek naar partners met een gespecialiseerd aanbod, die moeite hebben om de digitale omschakeling alleen te maken. Door hun producten te koppelen aan ons platform zijn we in staat het premium aanbod uit te breiden én anderen te laten meegenieten van de voordelen. Ook daar staat transparantie trouwens voorop. Via het tussenplatform INKOsmart kunnen partners zelf hun orders opvolgen en verzenden. INKOprint.be hoeft niet enkel iets van Buroform alleen te zijn. Het is de bedoeling dat het verhaal breed gedragen wordt, zodat verschillende drukkerijen hun producten toegankelijker kunnen maken voor de huidige én volgende generatie.

Opstart in Spanje

Momenteel wordt INKOprint.be klaargemaakt voor de internationale uitrol. Het platform wordt in drie talen – Nederlands, Frans en Engels - beschikbaar gemaakt. Er wordt zelfs een Spaanse tak opgezet, die helemaal onafhankelijk zal opereren. “De grote troef van INKOprint.be is dat elke leverancier ter wereld zich aan het platform kan koppelen”, verduidelijkt Marynen. “Daarnaast werken we met een Spaanse developer die vaak in zijn thuisland vertoeft. Alleen al daarom was de stap richting Spanje vrij logisch. Bovendien hinkt de Spaanse printsector enorm achterop wat betreft e-commerce. We hebben een aantal drukkerijen in Barcelona bezocht. Je merkt dat daar nog veel mogelijkheden zijn. In Spanje willen we hetzelfde doen als hier: klanten de kans geven om online premium producten te bestellen en lokaal te laten drukken. Voorlopig blijft het wel bij dat ene land. We willen eerst voet aan de grond krijgen in onze bestaande markten. Dat zal hoe dan ook een uitdaging zijn. De concurrentie met pure online drukkerijen en grote spelers blijft iets om rekening mee te houden.”