rhythm-founder Steve Van Beirs

Fintech scale-up Agicap garandeert kmo’s naar eigen zeggen efficiënter cashmanagement en betrouwbare forecasts, vanuit de overtuiging dat cashflow het hart van de onderneming vormt. Ging start-up Rhythm Moves om die reden met de Agicap in zee? En wat is de ervaring met het platform tot nog toe? Founder en CEO Steve Van Beirs vertelt.

Rhythm Moves is een technologiebedrijf dat zich specialiseert in multimodale micromobiliteit voor bedrijven en publieke operatoren, met een – logische – focus op steden. “Rhythm Moves is de bedrijfsnaam, maar naar de buitenwereld toe gebruiken we het merk rhythm”, verduidelijkt founder Steve Van Beirs. “Omdat we mensen willen aanzetten om zich te verplaatsen with rhythm. Dan spreken we over e-bikes, -e-kickscooters, microEV, enzovoort. We hebben twee jaar gewerkt aan de mobiliteitssoftware van ons platform en zijn vandaag actief in twee gemeentes en één stad in België, en verder in andere Europese steden. Maar onze mooiste referentieklant vandaag is de regering van Stad Andorra, waar wij de publieke deelmobiliteit mogen leveren, in de vorm van een netwerk van elektrische deelfietsen en (laad)stations.”

Oplossingen uit automotive geïntegreerd

Steve Van Beirs was vijf jaar actief in automotive en kent die sector dus door en door. “Op basis van die ervaring hebben we het automotive-ecosysteem en de gehomologeerde telematica van autoconstructeurs kunnen integreren in onze oplossingen”, licht hij toe. “Dat maakt ons meer ervaren en uniek ten opzichte van andere aanbieders van deelmobiliteit.

Bovendien focussen wij niet alleen op publieke operatoren en deelsystemen – onze concurrenten zijn vaak te gericht op die specifieke explosie van micromobiliteit. En dat terwijl bedrijven, die vaak nog leunen op automotive en klassieke vloten, ook behoefte hebben aan alternatieven en mee willen in die nieuwe mobiliteit.

Als je dan op automotive geïnspireerde, gehomologeerde oplossingen kan aanbieden – door voertuigen op afstand en zonder enige hardwareinstallatie te kunnen activeren op een digitale oplossing – heb je een streepje voor. Dit doen kunnen wij onder andere op Stellantis, Renault, Toyota en Mercedes voertuigen. En zo’n oplossing maakt het beheersbaar en minder complex voor de fleet managers. Wij bieden bedrijven, kortom, brede mobiliteit die ze naar eigen behoefte kunnen invullen – in de vorm van elektrificatie, multimodaliteit … – maar wel gebaseerd op de realiteit van hun huidige vloot.”

Kapitaalintensieve business

Mobiliteit is een heel complex gegeven, zeker gezien de enorme shift die momenteel aan de gang is. Als een start-up als Rhythm Moves zich daarin begeeft door een ambitieus softwareplatform op te zetten en dat te integreren in de huidige mobiliteit van klanten, loopt het dan niet het risico door die gigantische operaties het cashmanagement te verwaarlozen? “Nee, en wel om twee redenen. Ten eerste had ik het geluk van ervaring”, vertelt Steve Van Beirs. “Als CEO moest ik ook de cashflow van corporates in de gaten houden. Veel startende ondernemers beginnen enorm enthousiast aan hun verhaal, maar missen de expertise om ook de cashflow goed te beheren.

Als je als startend bedrijf wil groeien, moet je je kapitaal goed beheren, punt. Zeker in de markt van multimobiliteit, die vooral door corona een enorme boost heeft gekregen

“Ten tweede is de business van elektrische deelfietsen kapitaalintensief: elke elektrische fiets in ons portfolio staat voor een bedrag tussen 2000 en 4000 euro. Je kan bijna niet anders dan met cashflowbeheer bezig zijn, anders kan het heel snel heel slecht aflopen. Je moet daar trouwens niet alleen mee bezig zijn als het economisch minder gaat, maar ook als het goed gaat.

Want wie weet loop je anders door een gebrek aan middelen een of andere investeringsopportuniteit mis, of een innovatie-ontwikkeling – zoals de gerobotiseerde parking voor elektrische fietsen die we in februari lanceren – of de aanwerving van een talent. Wij bieden diensten aan en hebben dus heel wat mensen die technische ondersteuning bieden achter ons product. Onboarding is voor ons dus heel belangrijk.
Als je als startend bedrijf wil groeien, moet je je kapitaal goed beheren, punt. Zeker in de markt van multimobiliteit, die vooral door corona een enorme boost heeft gekregen.”

Cruciaal voor start-ups en scale-ups

Het was Agicap zelf dat Rhythm Moves benaderde voor een samenwerking. Iets waar Steve Van Beirs graag op inging. “Agicap levert een tool die je als ondernemer toelaat om je cashflow optimaal en in real time te beheren. Cloud-gebaseerd, zodat je ’t gemakkelijk kan integreren in je eigen systemen en die van de bank waarmee je werkt. Goed cashflowbeheer is cruciaal voor start-ups en zelfs nog meer voor scale-ups. Zelf start-up zijnde vonden wij deze tool te mooi om te laten liggen, dus zijn we graag op het aanbod van Agicap ingegaan.”

“De grootste troeven tot nog toe? Toch het intuïtieve gebruiksgemak en de toegankelijkheid van de tool, gekoppeld aan de ondersteuning van Agicap. Wij zijn zelf een software centric bedrijf, dus ik weet hoe uitdagend het is om de juiste service te bieden en mensen daartoe correct op te leiden. Maar wij hebben een heel goede en vlotte onboarding naar het platform toe gekregen, in de vorm van een opleiding en de nodige begeleiding. Bovendien kan je verschillende kanalen aanspreken om technische ondersteuning aan te vragen.

Dankzij Agicap kunnen wij focussen op ons product en vooral onze klanten

Dat laat ons allemaal toe om zelf zo weinig mogelijk met die cijfers bezig te moeten zijn, omdat het voor ons gedaan wordt. Dan kunnen wij focussen op ons product en vooral onze klanten. Ik moet om die reden de eerste ondernemer tegenkomen die graag met financiële cijfers bezig is (lacht). Dat gezegd zijnde, laat cashflowbeheer je wel toe om snel te merken wat het beste werkt en daar vervolgens op te focussen. Focus is het allerbelangrijkste voor een start-up.”

In 2023 richting normaliteit

“Zeker omdat wij met verschillende filialen werken en dus te allen tijde de financiële gezondheid en cashflow daarvan centraal moeten kunnen opvolgen, is een tool als Agicap onmisbaar”, gaat hij verder. “Neem nu de huidige coronasituatie: als gevolg daarvan zijn wij, net als heel wat andere fietsbedrijven, geconfronteerd met grote tekorten in de supply chain, vooral dan wat de levering van elektronische componenten betreft.”

“Als gevolg daarvan moeten wij in ons cashflowbeheer naar de klanten toe rekening houden met leveringstermijnen tot liefst 200 dagen. Men hoopt dat die situatie tegen 2023 misschien een beetje zou gaan verbeteren, dus het zal nog wel één à twee jaar duren voor de situatie richting normaliteit gaat. Gelukkig tonen onze klanten daar het nodige begrip voor.”

Een lichte verbetering vanaf 2023: dat vereist ook een mate van in de toekomst kunnen kijken. Die mogelijkheid om forecasts te doen biedt het SaaS-platform van Agicap daarom ook. En Steve Van Beirs maakt er dankbaar gebruik van. “De Agicap-tool is daar ideaal voor, omdat er verschillende scenario’s worden gegenereerd, die vervolgens vergeleken kunnen worden. Dat is nodig, zeker als je met investeerders werkt. Of in ons geval: voor elk filiaal met een lokale investeerder, die uiteraard om die worst en best case scenario’s vraagt.”

“Wij vinden het enorm waardevol om een rol te kunnen spelen in de groei en het succesverhaal van start-ups en scale-ups, door hun cashflowbeheer te helpen automatiseren en hun burn rate real time inzichtelijk te krijgen”, besluit Miriam Elghalbzouri, marketingmanager bij Agicap. “In dat opzicht zien wij onze klanten als onze beste ambassadeurs.

Bovendien: hoe meer wij de klant kunnen helpen, hoe beter we ons eigen product kunnen maken. Het is dus een echte win-win. We maken daarbij ook geen onderscheid tussen kleine ondernemingen en multinationals. Meer nog, KMO’s weten ons te vinden, omdat die nog zoveel meer groeikansen hebben. Met Agicap willen we hen zoveel mogelijk ontzorgen, zodat ze maximaal toekomen aan wat ze willen doen: ondernemen. Daarom zien wij heel ondernemend België als onze klant.”