foto: shutterstock.com

In de snelle wereld van vandaag is het geen evidentie om de juiste man/vrouw op de juiste plaats te krijgen. De uitdaging wordt alleen maar groter wanneer het gaat om tijdelijke opdrachten of projecten die specifieke knowhow en kennis vereisen. Want die heeft jouw bedrijf niet altijd in huis. Zoals een SEO/SEA-strateeg, bijvoorbeeld. Of een social media-kenner die jouw activiteit, product of merk viraal laat gaan op het net. Goede online experts zijn dungezaaid op onze arbeidsmarkt, zoveel is zeker. Bovendien leven we in een echt kmo-land, waar geen duizelingwekkende marketingbudgetten te rapen zijn. Dus grote en dure bureaus worden meer dan eens van de wishlist geschrapt.

4 Online experts die tegenwoordig moeilijk te vinden zijn:

Als bedrijf of organisatie is het vandaag echter een must om op de multimediale trein te springen. Online experts zijn dus niet meer weg te denken uit het moderne en sterk gedigitaliseerde (bedrijfs)leven. Maar zie je het digitale bos niet meer door de online bomen? Welke kennis of welke experts haalt je vandaag best in huis? We maken je even wegwijs:

  • Een digitale marketeer kan als geen andere marketingdoelstellingen van een bedrijf realiseren dankzij een strategische inzet van verschillende online activiteiten en kanalen.
  • Een SEO/SEA-analist heeft een neus voor alles wat met internet te maken heeft. Hij/zij zorgt ervoor dat jouw bedrijf bovenaan de Google-zoekresultaten pronkt. Een developer combineert creatief met technisch inzicht. Hij/zij schrijft de code van jouw website, maar zorgt ook voor een aantrekkelijk online uithangbord.
  • Een social media specialist kent onder andere Facebook, Twitter, Instagram, Linkedin en Google+ als zijn/haar broekzak. Hij/zij zorgt voor een optimale bedrijfsvisibiliteit op social media, in functie van jouw doelstellingen en doelgroep.
  • Een grafisch designer creëert een sterk visueel concept, want een beeld zegt meer dan 1000 woorden, toch?

Deze profielen zijn echter niet gemakkelijk te vinden. De markt is immers dungezaaid en iedereen is op zoek naar dit type profielen

Generalisten versus specialisten

In Belgische bedrijven heerst doorgaans een prima werkcultuur, met heel veel degelijke, betrouwbare en ervaren werknemers. Zo is bijvoorbeeld de doorsnee marketeer in een bedrijf wel van veel markten thuis, maar zelden een expert in een bepaald vakdomein. Als bedrijf is het niet altijd haalbaar om te investeren in dure opleidingen. Bovendien zijn de nieuwste digitale snufjes amper te volgen. Op die manier wordt die doordachte social media-campagne nog maar eens op de lange baan geschoven, of is die SEO-strategie plots geen prioriteit meer.

Slecht nieuws voor jouw bedrijf, want die digitale trein (met jouw concurrenten erop) raast ondertussen aan je voorbij. Vaak is een echte specialist onder de arm nemen dé oplossing. Maar moet je zo’n specialist dan aanwerven of klop je beter aan bij een freelancer? Hieronder vijf redenen waarom een freelancer de betere optie is:

Samenwerken met een freelancer: 1+1=3

In zee gaan met een freelancer is altijd een goed idee. Waarom?

  • Hij/zij heeft specifieke vakkennis. Een social media-campagne op poten zetten, lijkt makkelijker dan het is. Het is meer dan een Facebookpost met een frequentie van een keer per week. Een social media-expert ontwikkelt een doordacht plan, kent alle tips & tricks en is op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen.
  • Hij/zij is flexibel, in tijd en ruimte! Wilt je jouw online communicatie SEO-proof maken? Dan hebt je wellicht geen online expert 24/7 aan jouw zijde nodig, maar iemand die zich voor een bepaalde periode verdiept in een opdracht. Een freelancer kan vanop afstand werken, maar ook bijvoorbeeld een dag per week in jouw bedrijf, wanneer dat nodig is. Jij vraagt, hij/zij draait.
  • Hij/zij hanteert een persoonlijke aanpak. Geen grote hiërarchische structuren en verschillende tussenpersonen bij een freelancer, maar een directe een-op-eenaanpak. What you see is what you get!
  • Hij/zij is jouw geld waard. Hoe vaak ben je zelf al begonnen aan dat social media-plan of aan de update van jouw website, maar schoof je het aan de kant omdat het veel van jouw tijd vroeg of omdat er steeds weer andere (en meer dringende) brandjes te blussen waren? Juist. Net daarom is een freelancer een goed idee. Hij/zij neemt de zorg uit handen. Je kunt je ondertussen focussen op jouw core business en jouw klanten. Bovendien is er voor ieders budget een freelancer, ook voor de bakker om de hoek.
  • Hij/zij biedt jou een oplossing op korte termijn, maar tegelijk ook eentje op lange termijn. Want hij/zij laat, na de opdracht, de kennis en knowhow achter in jouw bedrijf. En daar pluk je nadien ook nog de vruchten van.

Hoe vind je nu de juiste freelancer voor jouw bedrijf of opdracht? Een goed voorbeeld is Freelancenetwork.be, waar je beroep kan doen op een netwerk van meer dan 20.000 freelancers. Je kan er jouw opdracht gratis verspreiden naar de juiste profielen, maar ook als freelancer kan je er terecht om opdrachten te vinden.