Of je nu aan de leiding staat van een groot of kleiner bedrijf: je toptalent wil je hoe dan ook behouden. Ruilt een van je werknemers zijn of haar functie bij jouw bedrijf in voor een nieuwe uitdaging elders? Vergeet dan zeker niet die persoon enkele belangrijke vragen te stellen. Je zal ervan versteld zijn wat je eruit kunt leren:

Onlangs publiceerde The Muse een verhaal van een manager die een van zijn medewerksters zag vertrekken. De man reflecteert op het vertrek en geeft aan dat hij de ex-werkneemster nooit zou hebben overhaald om terug te komen op de beslissing om het bedrijf te verlaten. Wél heeft hij spijt dat hij haar niet de juiste vragen heeft gesteld. In het artikel vertelt hij met klem waarom hij beter 4 onderstaande vragen had gesteld.

#1 In welke mate beantwoordde de job aan jouw verwachtingen?

Eerder onderzoek liet blijken dat het opwekken van de juiste eerste indruk een onmiskenbare pijler is van werknemersbetrokkenheid. Daarom: vraag de ex-medewerker in welke mate het dagelijkse takenpakket volgens hem of haar strookte met de initiële jobomschrijving.

Let op, dat verandert niet per se het takenpakket van die specifieke jobomschrijving, maar het helpt je wel om het profiel in de toekomst beter én accurater te verkopen aan nieuwe potentiële kandidaten. Want zo heb je meer zekerheid dat er een blijvende match is.

#2 Paste het werk dat je verrichtte bij je persoonlijke interesses en doelstellingen?

Het is algemeen geweten dat millenials steeds meer op zoek zijn naar een carrière die perfect in het grotere plaatje van hun leven passen. De schrijver van het artikel geeft aan dat onderzoek van zijn bedrijf aantoont dat medewerkers die hun voornaamste interesses en grootste passies terugvinden in hun werk, zich meer betrokken voelen bij het bedrijf en hun functie.

Idealiter vraag je zoiets uiteraard beter tijdens de sollicitatiegesprekken. Maar door deze vraag ook te stellen nadat een werknemer zijn ontslag geeft, kan je in de toekomst wel gerichtere vragen stellen tijdens het eerste intake gesprek.

#3 Beschikte je over de nodige middelen om je job goed te kunnen uitvoeren?

Deze vraag is extreem belangrijk, ook omdat veel bedrijven in de beginjaren hun weg naar succes vooral bootstrappen. Door je bedrijf ‘lean and mean’ te laten draaien, bespaar je misschien wel kosten die jou en je team verhinderen hun werk goed uit te voeren. Niemand kan het ontkennen: je hebt nu eenmaal bepaalde systemen en technologische oplossingen nodig om het werk efficiënt en accuraat te laten verlopen.

Daarom: als je deze vraag stelt aan een medewerker die op het punt staat je bedrijf te verlaten, krijg je een helder beeld van welke investeringen je misschien moet maken in de toekomst.

#4 Zou je dit bedrijf aanbevelen bij vrienden als een aangename werkomgeving?

Niemand weet of je hier een eerlijk antwoord op krijgt, maar het is wel het proberen waard. Als de medewerker die vertrekt zich niet thuis voelde in het bedrijf, kan je alleen maar hopen dat hij of zij nog steeds een goed woordje doet over jouw bedrijf tegen potentiële kandidaten. Bovendien is het mooi meegenomen om te weten hoe je voor een maximale werknemerservaring kan zorgen.

Als je uiteindelijk toch besluit om je medewerker te overtuigen om te blijven, creëer dan zeker geen valse hoop. Vraag niet zomaar ‘wat kan ik doen om je te behouden?’ als je weet dat je de verwachtingen niet zal kunnen inlossen.

Zelf nóg sneller het juiste talent vinden voor je bedrijf? Neem dan snel een kijkje op de website van bloovi me.