foto: shutterstock.com

De digitalisering van onze leefwereld is niet meer weg te denken. Deze digitale revolutie gaat gepaard met een golf aan veranderingen op de huidige arbeidsmarkt. Het zorgt ervoor dat velen, ook zonder ervaring, de stap willen zetten naar de digitale markt. Sofie Ghyllebert van Bloovi.me helpt je met deze 4 stappen van je carrièreswitch een succes te maken.

Hoewel de beweegredenen voor die stap -van oprechte online passie, een meer opportunistische invalshoek tot het bedreigd voelen van de huidige job- voor iedereen anders is, kan de instap wel gelijklopend zijn.

1. Krijg focus op jouw doel

Voor je jezelf nieuwe kennis en skills aanleert, doe je best eerst de nodige ‘soul searching’. Stel jezelf niet meteen de vraag: Wat is nu mijn absolute digitale droomjob? Dat is een te open en vage vraag, die je niet kunt beantwoorden en je voor jezelf het gevoel creëert voor een onoverwinnelijk obstakel te staan.

Het advies: zet kleine stapjes

  • Breng eerst je huidige rol in kaart: stel dat we dit in een vacature gieten (takenpakket, kennis, …): wat houdt jouw functie dan in?
  • Noteer voor jezelf welke soft skills daarbij komen kijken en vul ze aan met jouw eigen sterktes, die misschien minder in jouw huidige functie aan bod komen.
  • Nu je jouw eigen profiel in kaart hebt gebracht, is het de bedoeling die te matchen met een digitale functie die sterk in het verlengde ligt van je huidige functie. Of die je op termijn ambieert.

Twee aandachtspunten daarbij:

1) Denk pragmatisch!

De rol die je uitvoert en ambieert mogen niet drastisch van elkaar verschillen en moeten haalbaar zijn. Besef dat als hetgeen je ambieert  verder van je huidige functie afstaat de weg ernaartoe langer, zwaarder en moeilijker is. Maar met de juiste inzet, wilskracht, ambitie en leergierigheid niet minder haalbaar.

2) Tussenstappen zijn ‘the way to go’

Je hebt misschien al een mooi carrièrepad afgelegd, waardoor je  een rugzak aan interessante competenties meedraagt. Inhoudelijke digitale kennis zit er echter nog niet in en die kun je enkel gaandeweg leren. Breng daarom in kaart wat dan de eventuele tussenfuncties kunnen zijn om jouw uiteindelijk doel, de functie die je ambieert, te bereiken.

2. Vergaar kennis en doe ervaring op

Een zicht hebben op de digitale weg die je wenst in te slaan zonder enige theoretische kennis of persoonlijke ervaring? Dat is helaas niet genoeg om de ambitie waar te maken. Men zit nu eenmaal niet op jou te wachten en bedrijven zullen pas investeren indien ze zien dat ook jij reeds hebt geïnvesteerd. Er is namelijk niets zo contradictorisch als een sollicitant die aangeeft leergierig en ambitieus te zijn en een passie voor digitaal te hebben, maar tot nu toe nog niets heeft ondernomen om deze punten te bewijzen. Kortom: het hebben van een Facebook- en Twitter-account staat niet gelijk aan gepassioneerd zijn door het digitale.

  • Wees leergierig: nu je zicht hebt op jouw eigen bagage, dien je dat te koppelen aan de digitale wereld.

Wees leergierig, omdat leergierigheid een term is die tijdens je verdere digitale jobparcours steeds zal opduiken. Het is een snelle wereld die steeds in verandering is: het continu bijscholen is dan ook een absolute must.

Start met de digitale wereld te leren kennen door na te gaan wat er momenteel allemaal aan het gebeuren is binnen online. Denk aan het lezen van boeken die de verschillende digitale begrippen uitleggen, volg relevante blogs, analyseer websites van digitale agentschappen en bekijk functies en vacatures.

Koppel dat aan de skills die jij in het verleden hebt opgedaan, mogelijke interesses … Vraag jezelf af wat je boeit en bij welke van deze begrippen je kennis en ervaring mist.

  • Studeer: pas als je de gaten in je huidige profiel hebt gespot, kun je er echt mee aan de slag. Door zelfstudie of het volgen van cursussen en opleidingen (zie figuur) kun je jouw kennis op punt brengen en je vaardigheden versterken.

opleiding aanbod

Ook zijn er verschillende blogs, websites, tutorials die je kunnen ondersteunen en vaak gratis ter beschikking worden gesteld.

Enkele boeken die je alvast een goed zicht kunnen geven, zijn ‘Een digitaal marketingplan in 100 dagen’ door Bert Van Wassenhove of ‘Digital Transformation’ van Jo Caudron. Zijn er nog andere en betere boeken op de markt? Waarschijnlijk wel, maar ze helpen je goed op weg om een eerste zicht te krijgen op wat het digitale landschap nu precies inhoudt.

Om je nog verder op weg te helpen, vind je in dit artikel een lijst met  mogelijke informatiebronnen, cursussen en opleidingen.

  • Stage of eigen cases maken

Eens de kennis er is, moeten we het nog vertalen naar concrete ervaring. Is er een stage gekoppeld aan de opleiding? Super!

Zo niet, zoek bij gebrek aan ervaring een stage en zie het als een investering om sneller op het digitale pad te komen.

Als dat echt geen optie voor je is, werk dan in je vrije tijd concrete cases uit voor vrienden, kennissen of een bestaand merk dat je op eigen initiatief onder handen neemt. Het vergt wat tijd en inspanning, maar no pain no gain.

Zorg gewoon dat je tastbare voorbeelden hebt, zodat men jouw kennis kan toetsen en jouw leergierigheid en drive echt duidelijk kunnen zien.

Een concreet voorbeeld:

Je bent designer en wil evolueren naar digitale of webdesigner, maar je hebt geen kennis van front-end (HTML, CSS, …), UX, UI, … Omdat die termen je onbekend in de oren klinken, zoek je eerst op wat ze nu precies betekenen. Dan ga je op zoek naar verschillende kanalen die je kunnen ondersteunen in de effectieve kennis van front-end design: boeken, tutorials, blogs en cursussen. Als je je de kennis hebt eigen gemaakt, ga je die in de praktijk brengen: maak een eigen website die je als portfolio gebruikt met eigen projecten of projecten die je voor vrienden doet. Zet je website en opgebouwde portfolio in bij je zoektocht naar een nieuwe job.

3. Solliciteren en solliciteren solliciteren

Stepstone, Vacature, Bloovi, Digimedia, Creativeskills … je kent ze intussen vanbuiten.

Maar wist je dat veel vacatures nooit gepubliceerd worden? Spontaan solliciteren bij grote bedrijven en agencies is de boodschap.

Volg digitale experten: zij gebruiken vaak social media om hun zoektocht naar een nieuwe collega te lanceren. Een perfecte bron aan mogelijke functies dus.

4. Houd vol en de job komt

Zonder ervaring in digital een job in de digitale sector vinden: een evidente weg is het niet.

Het vraagt veel inzet en input van jou en dan nog kan het einddoel langer op zich laten wachten dan verwacht en gehoopt. Maar houd absoluut de moed erin en probeer steeds bij de lopende sollicitaties feedback te verkrijgen.

Dat is een waardevolle bron van informatie om jouw zoektocht bij te sturen of gesprekken aan te passen.

De kroon op je werk

Het is zover, het moment waarop al je energie wordt beloond: je hebt je job gevonden en je krijgt een voorstel. Maar wat blijkt, je moet op financieel vlak een stap terug zetten.

Een werkgever is bereid de nodige investeringen te doen via on the job learning of biedt de mogelijkheid tot (interne) opleidingen. Dat vraagt van het bedrijf niet alleen een direct kostenplaatje, indirect betekent het ook een grote investering. Denk aan je senior collega’s die tijd investeren om jou te coachen en te begeleiden. Tijd die ze niet kunnen inzetten voor lopende projecten en klanten.

Houd daar rekening mee en zie de mogelijke financiële stap terug als een waardevolle investering die in no-time terugverdiend kan worden.

Veel succes!