Europa’s meest waardevolle fintechbedrijf draait nu ook in België de rollen radicaal om: “Je betaalt je online aankopen pas na ontvangst”

Europa’s meest waardevolle fintechbedrijf draait nu ook in België de rollen radicaal om: “Je betaalt je online aankopen pas na ontvangst”

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & Klarna

Het online shoppen transformeren, dat is wat het Zweedse betaalplatform Klarna sinds dit jaar ook in ons land doet. Je rekent niet langer af wanneer je online iets bestelt, maar pas achteraf, wanneer je thuis je product in handen hebt én goedgekeurd hebt. Het achteraf betalen was duidelijk iets waar retailers en consumenten op zaten te wachten: Klarna is vandaag meer dan 10 miljard dollar waard, geen enkele Europese fintech speler doet beter. “Maar we zijn meer dan een betaaloplossing”, benadrukt Wilko Klaassen, general manager voor België. “We willen in de allereerste plaats een unieke shopbeleving creëren.”

Een product niet kunnen zien of voelen, dat is volgens Klaassen voor veel shoppers obstakel nummer één bij het online winkelen. “Als je in een fysieke winkel een paar schoenen koopt, dan ga je die eerst passen. Bij een webshop kan dat niet. Je betaalt de schoenen en je weet pas of ze passen wanneer jouw bestelling thuis arriveert. Voor mensen die online shoppen is dat vaak een reden om toch niet op de bestelknop te klikken.

“Klarna lost dat probleem op. Wij maken van je woonkamer de paskamer. Je kan er bij het uitchecken voor kiezen om pas achteraf te betalen, wanneer je je aankopen echt in handen hebt. Je krijgt 21 dagen de tijd om je bestelling af te rekenen. De meeste betaaloplossingen op de markt laten je éérst betalen, je moet zelf de nodige stappen zetten om de producten die je niet wil houden terugbetaald te krijgen. Wij draaien de rollen om. Meestal is het: ‘niet tevreden? Geld terug!’ Klarna gaat nog een stap verder: je betaalt pas als je tevreden bent.”

Meer dan een betaaloplossing

In landen als Nederland is Klarna al jaren actief. Sinds juni kunnen ook retailers en consumenten in België voor het uitgesteld betalen kiezen. “Op een half jaar tijd zijn al meer dan 2.000 webshops met ons in zee gegaan”, zegt Klaassen. “Of de klant zijn aankoop nu meteen betaalt of pas na 21 dagen maakt voor de retailer geen verschil. Voordat de consument ons betaalt heeft de retailer het geld al ontvangen, wij nemen ook het opvolgen van de uitgestelde betaling op ons. Wij nemen het risico dus volledig over van de retailer.

Veel fintech spelers faciliteren onder de motorkap de betaaltransacties. Wij gaan verder, we willen een echte partner zijn en zetten bijvoorbeeld samen met retailers marketingacties op

Door consumenten een extra betaalmogelijkheid aan te bieden, verhogen webshops hun conversie. Online shoppers laten producten nog vaak in hun winkelmandje zitten omdat ze helemaal op het einde van de customer journey toch nog twijfelen over hun aankoop. Als ze nog niet onmiddellijk moeten betalen, valt die drempel weg en verloopt de online winkelervaring vlotter en aangenamer. Wij tillen de consument over die onzekerheid heen.”

Daarom is Klarna ook niet in de eerste plaats een betaaloplossing, benadrukt Klaassen. “Ik zie ons eerder als een shopping assistent, voor consumenten en voor retailers. Veel fintech spelers faciliteren onder de motorkap de betaaltransacties. Wij gaan verder, we willen een echte partner zijn. We zetten bijvoorbeeld samen met retailers marketingacties op.”

“In België timmeren we nog volop aan de weg, maar in Nederland gebruiken maandelijks 1 miljoen consumenten onze app. Dat is een gigantische bron van potentieel nieuwe klanten voor webshops. Klarna zit helemaal op het einde van de customer journey, bij de betalingen, maar we zitten ook helemaal aan het begin. Zelfs nog voor de conversie zorgen we ook voor trafiek.”

10 miljard dollar waard

Rapper Snoop Dogg is één van de aandeelhouders van Klarna. Hij zit er in het gezelschap van een paar van de grootste investeringsfondsen ter wereld. Met een waardering van meer dan 10 miljard dollar is Klarna de hoogst gewaardeerde niet-beursgenoteerde Europese fintech. “Niet slecht voor een bedrijf dat werd opgericht door drie kerels die elkaar leerden kennen terwijl ze samen hamburgers bakten bij Burger King”, lacht Klaassen. “Toen ze hun idee pitchten op een wedstrijd voor start-ups eindigden ze op de laatste plaats. Maar één jurylid zag toch iets in hun idee en hun businessmodel en besloot om in Klarna te investeren. Binnen het half jaar was de start-up winstgevend. De trein is nooit meer gestopt.”

We hadden België natuurlijk al langer op onze radar staan. E-commerce is hier traag doorgebroken. Maar de coronacrisis heeft de inhaalbeweging versneld

We investeren nu volop in internationalisering. Dat vraagt tijd, want we gaan stap voor stap en grondig te werk. We hadden België natuurlijk al langer op onze radar staan. E-commerce is hier traag doorgebroken. De coronacrisis heeft de inhaalbeweging versneld en vandaag heeft België zijn achterstand helemaal weggewerkt. Maar het is een complex, tweetalig land. Veel internationale bedrijven redeneren dat België en Nederland één markt zijn, en dat een one-size-fits-all aanpak volstaat. Maar zo werkt het niet. We hebben een lokaal team gebouwd, dat de cultuur en de regelgeving kent. Je moet consumenten door en door kennen. Fintech gaat niet alleen over technologie, het gaat vooral over vertrouwen.”

Vruchtbare grond voor unicorns

Klarna is niet de enige Zweedse start-up die de wereld verovert. Er zijn ook nog Skype, Spotify en recent Oatly. Zit er iets in het water in Zweden dat unicorns doet groeien? “Zweden hebben een lange traditie in innovatie. Denk maar aan Volvo, dat de uitvinder is van de autogordel die we vandaag nog altijd dragen. Zweedse bedrijven verzoenen techniek met functionele toepassingen. Dat is wat Spotify doet: dankzij machine learning en artificiële intelligentie maak je in geen tijd persoonlijke playlists.”

Maar het allerbelangrijkste is misschien wel dat Zweden altijd vertrekken van heel pragmatische oplossingen voor heel dagdagelijkse problemen. IKEA is daar waarschijnlijk het bekendste voorbeeld van: ‘Je meubelen passen niet in je auto? Dan halen we ze uiteen, steken we ze in een platte doos en steek je ze thuis zélf in elkaar.’ Even simpel als revolutionair.”

“Dat is uiteindelijk ook wat Klarna doet. Natuurlijk komt er heel complexe technologie bij kijken, maar de essentie is dat we een herkenbaar probleem waar heel veel online shoppers mee worstelen op een heel simpele manier proberen op te lossen.


Wil je meer weten over wat de Klarna betaaloplossing voor jouw bedrijf kan betekenen? Lees er hier alles over.

Europa’s meest waardevolle fintechbedrijf draait nu ook in België de rollen radicaal om: “Je betaalt je online aankopen pas na ontvangst”

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & Klarna

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 29.119 abonnees
Bloovi Magazine

Bloovi brengt 2x per jaar een eigen print magazine uit. Met inspirerende verhalen van spraakmakende ondernemers.

>> vraag hier je gratis exemplaar aan

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief