De Gentse start-up StoryChief breidt zijn online platform om content te maken en te verspreiden verder uit. De editors kunnen voortaan ook short form content creëren en publiceren: video’s, foto’s, animaties, infographics,… Multichannel én multiformat. Co-founder Valeri Potchekailov is er rotsvast van overtuigd dat content nog meer aan belang zal winnen. “Content is niet alleen dé ideale manier om brand awareness op te bouwen, voor veel bedrijven en organisaties is het hun sales instrument nummer één.”

“We hebben altijd al ingezet op long form content en SEO content”, benadrukt Potchekailov. “De beste manier om brand awareness te creëren, is immers door kennis te delen. Mensen of bedrijven hebben een probleem, en jij bent de expert die daar een oplossing voor heeft. Zo bouw je vertrouwen op in je merk. Thought leadership vraagt tijd en het is hard werken om waardevolle content te blijven maken, maar het is wel de meest duurzame manier om klanten binnen te halen én aan boord te houden. Je content blijft vindbaar op Google, en zal over een lange tijd meer en meer leads opbrengen.”

“Met StoryChief hebben we bijna ons volledige klantenbestand zo opgebouwd. Puur op waardevolle content. We zijn lang organisch gegroeid, en hebben een hele tijd niet aan sales gedaan. Onze content was onze sales. 80 procent van onze klanten vindt ons vandaag nog altijd via Google.”

De beste manier om brand awareness te creëren, is door kennis te delen. Mensen of bedrijven hebben een probleem, jij bent de expert die daar een oplossing voor heeft, zo bouw je vertrouwen op in je merk

“Short form content is vluchtiger, na een kwartier verdwijnt het al in je timeline. Maar ook dat vluchtige is vandaag belangrijk geworden. Je peers moeten je constant online zien op social media, en short form content kan veel sneller de deur uit. Content krijgt steeds meer vormen, op steeds meer kanalen: video, foto, infographics, animaties, citaten,… Short form content is een belangrijk onderdeel geworden van een consistente online aanwezigheid. We integreren die mogelijkheid nu ook in StoryChief.

Multiformat, multichannel

Storychief: Social zoals de nieuwe feature gedoopt werd, is de grootste uitbreiding voor het all-in-one content en distributieplatform dat inmiddels drie jaar bestaat. Sinds de aankondiging van deze nieuwe feature, in december 2019 registreerden zich al meer dan 2.000 bedrijven om er meteen na de lancering gebruik van te maken, zegt Potchekailov. “De vraag is groot. Veel bedrijven hebben nog geen duidelijk content process, waardoor hun online aanwezigheid dreigt te verwateren. Wat ze zich in deze digitale tijden niet kunnen permitteren. Short form content is sneller gecreëerd en zorgt ervoor dat je merk toch online aanwezig blijft.

De 3 founders van StoryChief: (vlnr) Valeri Potchekailov, Gregory Claeyssens en Brik De Maeyer

“Maar voor veel bedrijven en organisaties die nu StoryChief al gebruiken, zal short form content hand in hand gaan met de content die ze nu al creëren. Ze kunnen het rendement van hun long form content vergroten, nog zoveel meer uit die investering halen. Stel dat ze elke maand een blogpost schrijven. Daar kunnen ze nog een maand lang stukjes uit plukken om short form content te creëren: een puntige samenvatting op de LinkedIn van de CEO, een foto met een quote op Twitter, een infographic op Facebook,… Multiformat, multichannel. Ze vergroten hun online aanwezigheid en jagen het aantal views van de blogpost de hoogte in. Waardoor hun merk weer kan stijgen in de Google-ranking.”

Van 3 uur naar 5 minuten

StoryChief integreert Social Management gewoon in het bestaande platform, verduidelijkt Potchekailov. Zonder meerprijs. “De pijlers blijven overeind: co-creatie, distributie en metrics. Verschillende editors kunnen samen content creëren. Ze moeten niet switchen tussen Excel-files, mails of Slack-kanalen om feedback te geven, aanpassingen te doen of het licht op groen te zetten voor publicatie. Met één simpele druk op de knop verspreid je nog altijd je content op alle mogelijke kanalen. Bij bouwbedrijf Besix waren ze vroeger drie uur bezig om een persbericht op al hun kanalen te publiceren, met StoryChief doen ze dat vandaag op 5 minuten. Die snelheid en dat gebruiksgemak blijven overeind, alleen krijgen gebruikers meer mogelijkheden om verschillende formats te creëren.”

Bij bouwbedrijf Besix waren ze vroeger drie uur bezig om een persbericht op al hun kanalen te publiceren, met StoryChief doen ze dat vandaag op 5 minuten

“Hoe meer formats en hoe meer kanalen, hoe belangrijker goede metrics worden. In één oogopslag zie je voor al je kanalen hoeveel views of hoeveel lezers je content heeft. Je kan zelf de relevante KPI’s selecteren. Wil je weten welke auteurs het meest gelezen worden? Welke topics het best scoren? Welke formats en welke kanalen het populairst zijn? Je leest meteen af wat werkt en wat niet werkt, en je kan sleutelen aan je contentmix.”

Mijlpaal: 1,1 miljoen euro durfkapitaal

Begin 2020 bereikte StoryChief al een andere mijlpaal. De snelgroeiende Gentse start-up haalde 1,1 miljoen euro bij investeerders onder leiding van het Nederlandse investeringsfonds Peak Capital. “Het was de eerste keer dat we kapitaal ophaalden bij VC’s”, zegt Potchekailov. “We hadden al kapitaalrondes achter de rug, maar toen kwam het geld altijd van angel investors. Dat heeft heel goed gewerkt, ze hebben StoryChief toegelaten om heel snel te groeien naar meer dan 25.000 klanten. Maar we willen nog meer inzetten op internationalisering, en we wilden nieuwe expertise aan boord halen.”

“Ik denk dat ik zonder overdrijven met 50 VC’s heb gepraat. Bij Peak Capital voelde ik dat ze de kennis en het netwerk hebben waar wij naar op zoek zijn. De investeerders zijn zelf ex-SaaS-founders, ze begrijpen wat StoryChief doet en waar er nog opportuniteiten liggen voor ons.”

Potchekailov is ervan overtuigd dat content de komende jaren nog meer aan belang gaat winnen. “Kijk maar naar LinkedIn. Dat was een pure netwerkingtool, maar vandaag publiceren meer en meer gebruikers er content om hun expertise in de verf te zetten. Het gaat niet meer over jezelf of over je bedrijf, het gaat over waarde geven aan potentiële klanten. Onze gebruikers zijn veel corporates en veel start-ups, maar evengoed ziekenhuizen en universiteiten. Voor veel van die bedrijven en organisaties is content vandaag hun belangrijkste sales instrument.”

Wil jij ook gratis kennismaken met alle nieuwste features van StoryChief en ontdekken waarom dit online content distributieplatform ook voor jouw bedrijf of business een meerwaarde kan zijn?