Saskia Van Uffelen: “HR moet op een totaal andere manier rekruteren en kandidaten zien te bereiken ver buiten de eigen sector”

Saskia Van Uffelen: “HR moet op een totaal andere manier rekruteren en kandidaten zien te bereiken ver buiten de eigen sector”

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & Cevora

HR-professionals moeten uit hun comfortzone durven breken. Dat is de rode draad doorheen de boodschap die digital champion Saskia Van Uffelen bracht op de Cevora HR Digital Day. Als bedrijven willen bijblijven in de race naar talent, dan moeten ze volgens haar een cultuurswitch doorvoeren. “HR kan de motor achter die cultuurverandering zijn. Door op een andere manier talent aan te trekken, over sectoren en hokjes heen, maar ook door een vlag te planten voor het bedrijf én voor alle mensen die er werken.”

Motor van cultuurverandering

Saskia Van Uffelen gelooft sterk in wat ze zelf ‘het verhaal van de drie vingers’ noemt. “Als je met één vinger naar iemand wijst, dan wijzen er altijd drie vingers naar jezelf. Ik hoor vaak HR-mensen zeggen: ‘Ja, maar wij zijn maar HR, de CEO luistert niet naar ons’ of ‘We maken deel uit van een internationale groep en moeten naar het hoofdkwartier luisteren’. Ik wil mensen aanmoedigen om CEO van hun eigen professionele verantwoordelijkheden te worden. Focus op wat je wél kan veranderen. Dat is meestal veel meer dan je zelf denkt. Maar dan moeten HR-mensen wel uit hun comfortzone durven komen.”

Saskia Van Uffelen

“HR houdt zich vandaag in veel bedrijven een groot deel van de tijd bezig met payroll, met vakantieplanningen, met fleet management. Operationele taken, in een ondersteunende rol. Pas op, die taken zijn belangrijk, maar HR moet een plaats afdwingen in het hart van de organisatie. HR moet de motor zijn van de cultuurverandering waar bedrijven vandaag voor staan en moet ervoor zorgen dat het grootste kapitaal dat bedrijven hebben – het menselijk kapitaal – optimaal benut wordt.”

Kandidaten uit andere sectoren

Bedrijven moeten volgens Van Uffelen op een radicaal andere manier talent rekruteren. “De concurrentie komt vandaag niet meer uit de eigen sector. Het bekendste voorbeeld is Uber dat de taxisector frontaal heeft aangevallen. Is Uber een transportbedrijf? Of een IT-bedrijf? Zijn dat soort platformen eigenlijk wel bedrijven? Banken moeten afrekenen met Apple en Google. Zo duiken in alle sectoren nieuwe concurrenten op die de gevestigde bedrijven niet zagen aankomen.”

Ik wil mensen aanmoedigen om CEO van hun eigen professionele verantwoordelijkheden te worden

“Die evolutie heeft een gigantische impact op de rekrutering. Want als de concurrentie uit totaal onverwachte hoek komt en niet meer uit je eigen sector, dan ben je niet veel meer met specifieke ervaring in één sector. Dan doet het er niet meer toe hoeveel kilometers kandidaten in een bepaalde sector op de teller hebben staan. Dan worden andere competenties veel belangrijker: intrapreneurship, wendbaarheid, snelheid,…”

“Bedrijven hebben nood aan nieuwe, innovatieve ideeën om hun concurrenten van morgen te snel af te zijn. Dat is een uitdaging voor HR, maar tegelijkertijd een enorme opportuniteit. Je moet op een andere manier rekruteren, je moet kandidaten zien te bereiken ver buiten je eigen sector. Dat is niet evident, maar het maakt wel dat de vijver waaruit je kan vissen vele keren groter wordt.

Van kwartaaldenken naar levenslang leren

Levenslang leren wordt in de razendsnel veranderende wereld belangrijker dan ooit, voorspelt Van Uffelen. “Ik zie dat veel bedrijven nog altijd op zoek zijn naar dat ene schaap met zeven poten. Sorry, maar dat ga je echt niet vinden. Het heeft ook geen zin, want de skills van vandaag zijn morgen misschien alweer achterhaald. Kijk naar potentieel, en train je mensen.

“Ik werk al heel lang in de wereld van de technologie en de IT, maar ben zelf geen ingenieur. Ik moet me voortdurend bijscholen om mee te zijn met AI, met blockchain, met andere technologische revoluties. Het goede nieuws is dat je dat als onderneming vandaag niet meer zelf moet doen. En de online wereld biedt op het vlak van opleidingen een massa nieuwe mogelijkheden.

Ik zie dat veel bedrijven nog altijd op zoek zijn naar dat ene schaap met zeven poten. Sorry, maar dat ga je echt niet vinden

Levenslang leren vraagt een langetermijnvisie. In te veel bedrijven overheerst nog altijd het verlammende kwartaaldenken. De eerste maand van het kwartaal is de closing net achter de rug en gebeurt er nog niet veel, de tweede maand worden dan volop actieplannen gemaakt, maar de derde maand vallen die opnieuw stil omdat het weer tijd is voor de closing. Zo gaat dat kwartaal na kwartaal door.”

“HR moet nog vaak werken met de modellen en processen van vroeger. Minder budgetten, minder FTE’s. Maar iedereen weet dat een rekker springt als je hem te hard probeert uit te rekken, en dat je hem dan keihard in je gezicht krijgt. Als bedrijven nu eens het budget dat ze reserveren voor een ontslagronde gebruiken om hun mensen bij te scholen en om te scholen, dan zijn ze beter gewapend voor de toekomst dan wanneer ze altijd maar meer proberen te doen met minder mensen. Automatiseren is vaak het antwoord, maar ook dat kan je eindeloos niet blijven herhalen.”

Van Uffelen tijdens de Cevora HR Digital Day

Vlag planten

Van Uffelen ziet voor HR-managers een belangrijke taak weggelegd in het verzoenen van welvaart en welzijn, en van het afstemmen van de groei van het bedrijf op de persoonlijke groei van de medewerkers. “Als je een cultuurshift wil realiseren, dan moet je een vlag planten. Waar wil je binnen drie tot vijf jaar staan? Ligt die doelstelling te dichtbij, dan duiken toch meteen allerlei praktische bezwaren op. Ook je medewerkers moeten voor zichzelf zo’n vlag planten. Breng in kaart wat je mensen gelukkig maakt, en probeer die te matchen met je professionele activiteiten.”

Veel bedrijven hebben hun mensen afgeleerd om ideeën te lanceren. Ze moeten dat opnieuw aanleren

“Eenmaal de vlag geplant is, heb je een actieplan nodig om op die bestemming te geraken. Meestal stelt het managementcomité dat plan op. Ik raad bedrijven aan om dat radicaal anders te doen: laat je medewerkers het actieplan uittekenen, en hou het managementcomité volledig buiten dat proces. Veel bedrijven hebben hun mensen afgeleerd om ideeën te lanceren. Ze moeten dat opnieuw aanleren.”

“Dat op zich is al een cultuurshift, want het betekent dat je moet aanvaarden dat dingen mislukken. Creëer een cultuur van vertrouwen, waar mensen op hun gezicht mogen en durven gaan. Maak iedereen in je organisatie CEO van hun eigen professionele verantwoordelijkheden. HR kan daar een cruciale rol in spelen.”


Staat bijleren ook in jouw actieplan? Ontdek de opleidingen van Cevora voor HR en teamleiders hier.

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & Cevora

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 28.786 abonnees
Bloovi Magazine

Bloovi brengt 2x per jaar een eigen print magazine uit. Met inspirerende verhalen van spraakmakende ondernemers.

>> vraag hier je gratis exemplaar aan

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief