“De digitale markt is klaar om te investeren in optimale gebruikerservaringen en merkidentiteit. En daarom zoeken we believers. Design-experten die geloven in de kracht van design en dit willen bewijzen aan onze klanten”, zeggen Sigrid Spaas en Chantal Klerks. Beiden zijn oprichter en managing partner van Studio Ignite, een jonge onderneming waar ambitieuze UX/UI designers zich helemaal kunnen ontplooien. “Omdat je onder andere meewerkt aan groot- en kleinschalige digitale projecten waar branding, user experience en efficiënte interfaces écht het verschil maken”, klinkt het. En het goede nieuws is: ze kunnen bij Studio Ignite nog wat vers bloed gebruiken!

Branding en UX/UI als strategie

Studio Ignite is een jonge onderneming die ontstaan is vanuit de creatieve cel binnen Bewire, een IT-hub die grootschalige end-to-end software projecten oplevert en digitale niches aanbiedt. “De voorbije jaren hebben we, dankzij onze positie binnen Bewire, onze ogen en oren kunnen ophouden”, vertelt Sigrid Spaas. “We stuitten meer en meer op het feit dat er nood is aan professionele designdiensten die echt aansluiten bij een product of merk. En die inzichten overtuigden ons om de stap te zetten naar een eigen design agency.”

“We willen namelijk branding en UX/UI meer strategisch inzetten binnen digitale projecten. Met een memorabele visuele identiteit en een doeltreffende navigatieflow kan je het potentieel van een digitaal product maximaal benutten. Met Studio Ignite willen we meer gewicht geven aan branding- en designtrajecten binnen kleine en grote software opleveringen.”

We willen branding en UX/UI meer strategisch inzetten binnen digitale projecten

Het ambitieuze design agency is alvast vastberaden om UX/UI-strategie sneller in projecten aan te haken. “Door onder meer dieper in te gaan op de doelgroep van het product en het gevoel dat we bij hen teweeg willen brengen, kunnen we efficiëntie afstemmen op vormgeving”, legt Chantal Klerks uit. “Als je meer verwacht van een website, app of webapplicatie dan enkel ‘online aanwezig te zijn’, als je wil dat je merk herkent wordt door jouw (potentiële) klanten en je applicatie rendeert, dan zijn onze UX/UI en branding-experten de strategen die je mee rond de tafel wil.”

Sigrid Spaas en Chantal Klerk, Managing Partners bij Studio Ignite

Designers met durf

Op dit moment beschikt Studio Ignite over een team van 4 designers. Iedereen heeft een eigen expertise binnen zijn vak. “De ene is meer gespecialiseerd in user interfaces opmaken, de andere blinkt uit in authentieke huisstijlen bedenken met een uniek logo”, verduidelijkt Chantal Klerks. “Daarnaast hebben we ook echte allround designers die zowel sterk zijn in vormgeving als in development.”

“We zijn ambitieus en willen ons team in ons eerste jaar meteen laten groeien met 4 gedreven design-experten. In eerste instantie zijn we op zoek naar collega’s met 1,5 tot 2 jaar ervaring die ons team kunnen versterken met frisse ideeën en die hun nek durven uitsteken om design als strategische speler mee op de kaart te zetten.”

Niet alle eieren in één mand

Dankzij onze jarenlange project- en consultancy ervaring konden we een mooi portfolio opbouwen”, stelt Spaas. “Daarnaast is Studio Ignite, als deelbedrijf binnen de IT-hub Bewire, verzekerd van een sterke achterban van software specialisten die een broeihaard vormen van kennis en kunde. Maar dat is natuurlijk geen wildcard voor succes. Net zoals iedere start-up timmeren we stelselmatig aan een optimale projectaanpak voor ieder type klant en maken we iedere dag keuzes die in het teken staan van de visie van ons bedrijf.”

“Eén van die keuzes is om niet al onze eieren in dezelfde mand te leggen”, vult Chantal Klerks aan. “Naast het doel om uitdagende projecten te voorzien van een gedegen user experience en/of branding, willen we onze klanten ook nog steeds blijven ondersteunen met design consultancy van de bovenste plank. Kleinschalige branding-projecten of afgebakende UI-opdrachten nemen we ook graag voor onze rekening. Want op die manier kunnen telkens we opnieuw laten zien wat we in onze mars hebben en planten we misschien een zaadje voor ‘een a tot z’ opdracht in de toekomst.”

Best of both worlds

Twee voor de prijs van één, zo kan je de organisatorische structuur van Studio Ignite best omschrijven. Een snelgroeiende, ambitieuze onderneming met alle kenmerken van een jonge start-up die als deelbedrijf geruggesteund wordt door een stabiele, succesvolle IT-organisatie.

“Het is een ideale werkomgeving voor gepassioneerde professionals die willen inhaken in een nieuw verhaal waar ze hun eigen rol verdere invulling kunnen geven. Maar die tegelijkertijd ook van zekerheid en stabiliteit houden en geïnspireerd willen worden door specialisten uit andere IT-domeinen”, bevestigt Sigrid Spaas.

Studio Ignite is een ideale werkomgeving voor gepassioneerde professionals die willen inhaken in een nieuw verhaal waar ze hun eigen rol verdere invulling kunnen geven

Werkgeluk op één

‘Employee Happiness’ zijn geen loze woorden. Integendeel. Alle deelbedrijven binnen Bewire deden een duit in het zakje om ervoor te zorgen dat ze samen één van de 10 beste werkplekken van België werden. Dat wil zeggen dat Bewire -de overkoepelende IT-organisatie- over de ganse lijn op het vlak van ‘employee experience’ hoog scoort. “En daar zijn we best trots op!”, verzekert Chantal Klerks.

“Dankzij onze organisatorische structuur zijn wij in de mogelijkheid om in te haken op verschillende initiatieven die binnen Bewire breed opgezet worden. Dat brengt voor ons als start-up unieke voordelen met zich mee.”

We voorzien onze medewerkers bijvoorbeeld van opleidingsbudgetten die gekoppeld worden aan een persoonlijk ontwikkelingsplan. Daarnaast worden we bijgestaan door onze HR, recruiting en sales collega’s binnen de groep om er zoveel mogelijk voor te zorgen dat we matchende projecten vinden die zowel bijdragen aan de missie van Studio Ignite als de persoonlijke doelstellingen van onze designers. Ook de work-life balans speelt hierin een belangrijke rol.”

Naast de intensieve ondersteuning van ieders groeipad, draagt Studio Ignite ook bij aan verschillende interne evenementen rond kennisdeling, betrokkenheid en verbondenheid. Er worden inspiratiesessies gegeven, boardgame nights en hackatons georganiseerd, wandelingen met alpaca’ s gemaakt, teambuildings gepland in de Ardense bossen,... maar daarnaast worden worden ook extravagante social events op poten gezet zoals een jaarlijkse skireis met alle collega’s binnen de groep.

Let’s Ignite Together

Om van Studio Ignite een succesvolle onderneming te maken, staat transparantie en communicatie met het team centraal. “Op die manier proberen we al onze deuren open te zetten, zodat iedere collega binnen ons team de kans krijgt om erdoor te wandelen en ownership op te nemen binnen onze werking, onze projecten en de verdere stappen die hij of zij kan zetten binnen onze organisatie”, licht Sigrid spaas toe.

Het voordeel van een creatief team als het onze is dat de inspiratie nooit op is

Door open en respectvol met elkaar te communiceren wil het management een cultuur creëren waarbij iedereen elkaar aanmoedigt, feedback geeft en inspireert. “Het voordeel van een creatief team als het onze is dat de inspiratie nooit op is. We merken ook dat iedereen zijn of haar eigen troeven scherp stelt en zo wil meegroeien met ons verhaal. Dat is één van de belangrijkste eigenschappen die onze nieuwe collega’s ook moeten bezitten: goesting om zichzelf uit te dagen om op zijn of haar eigen manier een unieke schakel te worden binnen Studio Ignite.”


Spreekt een carrière als designer binnen deze creatieve start-up jou helemaal aan? Ben je een branding expert of heb je al enige projectervaring als UX of UI designer? Dan kan je bij Studio Ignite ongetwijfeld jouw ei kwijt! Ontdek meer over deze Great Place to Workop www.studioignite.be of solliciteer via de vacaturepagina.