Van rechts naar links : Philippe Hanet, Katia Dewitte en James Dewitte.

Als jij straks één van de tienduizend dagelijkse bezoekers bent van het Belgische paviljoen op de Wereldexpo in Dubai, moet je zeker eens om je heen kijken: de 1.000 m2 vloer- en wandbekleding werd gerealiseerd door 2tec2. Waarom dit gerenommeerde Belgische familiebedrijf per se in Dubai aanwezig wilde zijn en welke andere ambities het heeft, laten we zaakvoerder Philippe Hanet graag zelf vertellen. “We doen niet graag dingen die standaard zijn, veel liever springen we uit de band.”

De aanvankelijk kleine Belgische bedrijven 2tec2 en zusterbedrijf Limited Edition, beide gespecialiseerd in stijlvolle en hoogwaardige textielbekleding, begonnen medio jaren negentig aan hun succesverhaal. Anno 2021 brengen ze wereldwijd textiel naar een hoger niveau: 2tec2 met focus op de projectmarkt (kantoren, hotels, leisure, luchthavens...). Limited Edition met unieke high-end tapijten op maat van de klant. Het bedrijf wordt gerund door het triumviraat Katia Dewitte, haar echtgenoot Philippe Hanet en (schoon)broer James Dewitte, allen afstammelingen van ‘textiliens’.

©Slowphoto.studio - Alessandra Chemollo

Vivons heureux, vivons cachés

Textiel zat en zit duidelijk in de genen van het triumviraat: “Ons avontuur in de vloerbekledingsmarkt begon 30 jaar geleden met Limited Edition, we draaiden toen het eerste jaar een omzet van 23.000 €. Vandaag bestaat de groep uit 5 bedrijven die samen 32 miljoen euro draaien op jaarbasis, een omzet die nog veel groeipotentieel heeft in de toekomst !”, aldus Hanet. Toch blijft de geest van het familiebedrijf zorgvuldig bewaakt. “We willen familiaal blijven, maar dat mag zeker niet verward worden met kleinschalig. Gedreven door ons familiaal dynamisme willen we blijven sterk groeien, maar wel zonder afhankelijk te zijn van de beurs of financiële groepen.”

“Vandaag profileren we ons steeds meer bij de grote jongens”, gaat hij verder. “Dat is ook de reden waarom we in Dubai aanwezig willen zijn: de hele wereld komt daar samen. Bovendien hebben we met z’n allen de laatste maanden geleerd om meer buiten te leven, dus het feit dat er op de rooftop van het Belgisch paviljoen ook nog een zestal Limited Edition Poolside outdoor tapijten, vervaardigd uit gerecycleerd 2tec2 materiaal, te bewonderen zullen zijn, komt mooi uit (lacht).”

We willen familiaal blijven, maar dat mag zeker niet verward worden met kleinschalig

“We willen met onze aanwezigheid op de Wereldexpo in Dubai vooral aantonen dat we grote projecten aankunnen, iets waar we altijd te bescheiden in zijn geweest, zelfs tegenover de grootste bouwpromotoren van het land in ons netwerk. Het moest een goed bewaard geheim blijven – vivons heureux, vivons cachés was onze ingesteldheid wat uiteraard een minder slimme strategie was, want we hebben er verschillende grote projecten door misgelopen. Dus hebben we het roer sinds een paar jaar radicaal omgegooid.”

©Slowphoto.studio - Alessandra Chemollo

CO2-voetafdruk zo goed als nihil

Toch blijft de focus op ambacht cruciaal voor de organisatie. “Voor Limited Edition is het zelfs een must, omdat het een heel arbeidsintensief en artisanaal productieproces blijft. We maken 14.000 op maat gemaakte tapijten per jaar, waarbij elk tapijt dus uniek en anders is. Door middel van robotisering hebben we het maximum van de automatiseringsmogelijkheden grotendeels bereikt.”

“2tec2 is een ander en meer industrieel verhaal, waar dé focus op duurzaamheid ligt. Zo hebben we alles verticaal geïntegreerd op één centrale locatie – we starten met korrels en eindigen met netjes afgewerkte en verpakte modulaire, geweven akoestische tegels, een kant-en-klaar te plaatsen eindproduct die uit dezelfde fabriek vertrekt.”

Die CO2-voetafdruk is nu zo goed als nihil én wordt gemonitord door onze duurzaamheidspartner

“Onze vloerbekleding is uiteraard Reach compliant en draagt bij tot Leed, Well en Breeam certificatie. Onze eigen spinnerijen, ververij en confectie-bedrijven bevinden zich allemaal in de directe omgeving van onze hoofdzetel in Moeskroen. We beheersen dus alle processen inhouse , bijvoorbeeld het extruderen, het bomen, het weven, het confectioneren, het latexeren (coaten in eigen keukens),... Dat bespaart ons ongelooflijk veel CO2, want onze processen zaten daarvoor in de VS, Duitsland, België,… Die CO2-voetafdruk is nu zo goed als nihil én wordt gemonitord door onze duurzaamheidspartner.”

“We realiseerden reeds een 30 tal grote duurzaamheidinnovaties, zoals volledige LED-verlichting in alle sites, de installatie van 3600 zonnepanelen, state-of-the art machines,… We blijven investeren in maximale duurzame energie natuurlijk. Vandaag zitten we nog in een ‘open loop’, we streven uiteraard naar een ‘closed loop’.”

“Vandaag spitsen we ons vooral op recyclage en langdurige cradle-to-cradle toe: binnen enkele maanden zullen al onze 2tec2-producten on-site 100 procent recycleerbaar zijn én reeds voor de helft uit veilige, gecontroleerde recyclaten bestaan – wat we hopelijk nog kunnen opkrikken in de toekomst. Die recyclagegraad is uniek in de textielindustrie en op termijn kostenbesparend – 32 procent van onze kosten gaat naar grondstoffen – en zal ons ook toelaten onze 120 ton industriële residuen per jaar tot nul te herleiden omdat we alles gaan hergebruiken.”

©Nizar Photography

Enorm veel voldoening

Duurzaamheid en ecologie speelt een heel belangrijke rol bij 2tec2 en Limited Edition – van window dressing en greenwashing is absoluut geen sprake. Zo zorgen zonne-energie en warmterecuperatie ervoor dat de afhankelijkheid van niet-hernieuwbare energiebronnen tot een minimum wordt beperkt en worden bij de productie geen ftalaten of zware metalen gebruikt. Verder hield men bij het ontwerpen maximaal rekening met eco-vriendelijk onderhoud: onze 2tec2-vloeren kunnen namelijk zonder (vaak) schadelijke chemicaliën gereinigd worden, dus enkel met water. Last but not least zijn de tegels en rollen gemaakt van innovatieve en duurzame materialen zoals glasvezel en vinyl, zodat ze minstens tien jaar mee kunnen gaan – zelfs bij intensief dagdagelijks projectmatig gebruik. Waarom vormt ecologie een kernpunt binnen de strategie, willen we weten.

Iedereen is er vandaag van overtuigd dat er iets moet gebeuren”, vertelt Philippe Hanet daarover. “Wij willen enkel het beste voor onze planeet. Het kan niet meer verder zo. Dus dan stropen wij graag de mouwen op. Bovendien, en ik ben daar eerlijk in, geeft het mij en ons team enorm veel voldoening om investeringen te doen die niet alleen maar – of zelfs geen – economisch nut hebben, maar die écht het verschil kunnen maken. Zo hebben wij 300.000 euro geïnvesteerd in LED-technologie in onze fabrieken. Heel wat bedrijven doen dat niet en blijven zweren bij TL-lampen, terwijl LED als duurzame oplossingen zijn meerwaarde al bewezen heeft. Ik snap dat niet zo goed.”

“Naast onze ecologische investeringen is er ook een belangrijk luik aan “impact investeringen”.  Onze “impact first” investeringen hebben in de eerste plaats positieve maatschappelijke effecten tot doel. Financieel rendement is daarbij wel van belang, maar niet het belangrijkst.”

Duurzaamheid wordt vaak als een marketingtool gebruikt, wij zien het als morele plicht

“Duurzaamheid wordt vaak als een marketingtool gebruikt, wij zien het als morele plicht om de planeet ook voor de komende generaties leefbaar te houden en meer veerkracht te geven. Ander voorbeeld: voor onze Limited Edition gebruiken we duurzame wol en ecologische vezels van biologische algen. By the way, bij onze Nieuw-Zeelandse partner werken er het ganse jaar door 290.000 schapen voor de aanlevering van onze wol. Wol is van nature veerkrachtig, elastisch, vuilwerend en isolerend en is bij een goede luchtvochtigheid ook antistatisch. Uiteraard maken deze kwaliteiten de tapijtprijs hoger, maar gezien de zeer lange levensduur is dit op de lange termijn een zeer slimme investering.”

“De grote innovatieve waarde zit bij Limited Edition in de grondstoffen, bij 2tec2 halen we vooral veel uit verbeteringen in de techniek en de productieprocessen. Zo werken we hard aan een hogere akoestische waarde van onze producten. Eén à twee procent decibels minder kan al een wereld van verschil maken als je een architect wil overtuigen van je product. Ook dat zien we als duurzaam, want het heeft een heilzaam effect op het mentale en fysieke welzijn van de bewoner of werknemer.”

Ambitieuze toekomst

Tot slot polsen we nog even naar de plannen van de groep vennootschappen. “Binnen de vier jaar willen we onze omzet verdubbelen”, aldus Philippe Hanet. “Dat is behoorlijk ambitieus op zo’n korte termijn – dit vergt op productioneel, administratief en HR vlak een zeer grote uitdaging – maar we willen daar resoluut voor gaan, terwijl we blijven waken over onze bescheidenheid. We willen ons persoonlijk en familiaal karakter absoluut koesteren, bij ons is geen plaats voor arrogantie.”

Verder moeten we stilaan beginnen nadenken over onze opvolging. Ook dat is heel concrete ambitie: ik ben er 59, mijn vrouw 57, en onze drie dochters zijn nog jong en bouwen wellicht hun eigen toekomst. Ze zien zich voorlopig nog niet direct als ‘marchands de tapis’. Onze bedrijven moeten dus wellicht op termijn kunnen functioneren zonder onze dagelijkse input.”