Alexander Synhaeve heeft een verleden als headhunter maar profileert zich vandaag als een volleerd recruitment marketeer. In zijn rol als CEO van Tomorrow.be, het videorecruitment agency dat hij in 2019 zelf oprichtte, helpt hij start-ups, scale-ups, kmo’s én corporates om talent aan te trekken door middel van gerichte online rekruteringsvideo’s. Tot het klantenbestand behoren grote spelers als AB Inbev, Barco en Miele maar evengoed lokale kmo’s met acute rekruteringsnoden.

Hoe belangrijk is geld voor jou?

Ik hecht vooral veel waarde aan ‘herinneringen’. Om deze ervaringen te creëren, heb je natuurlijk enige financiële slagkracht nodig. Geld is voor mij het middel om plezier en vertier te maken enerzijds, en anders om een financieel onafhankelijk leven te kunnen leiden.”

“Ik mag zeggen dat ik oog heb voor esthetiek, en dat kan wel eens gepaard gaan met een hoger kostenplaatje. Maar zolang ik mij op financieel vlak geen zorgen hoef te maken en niet steeds elke euro dien om te draaien, leid ik een perfect gelukkig leven.”

Wat was tot dusver je beste investering?

“De investering die ik deed in de opstart en uitbouw van Tomorrow. Ik ben dan ook uitermate trots op waar we vandaag als 100% bootstrapped onderneming staan. Waardecreatie vind ik persoonlijk één van de mooiste zaken aan ondernemen, naast de mogelijkheid om gewoon lekker je ding te kunnen doen.”

Waardecreatie vind ik persoonlijk één van de mooiste zaken aan ondernemen, naast de mogelijkheid om gewoon lekker je ding te doen

“Iemand zei me ooit dat het uitbouwen van een eigen onderneming de beste MBA-opleiding is die een mens kan volgen, en dat kan ik dat nu alleen maar bevestigen. Aangezien ik erg autodidactisch ben ingesteld, geeft het investeren in mezelf, in onze onderneming én ons team mij de meeste voldoening.”

En je slechtste investering?

Ooit kocht ik een volledig gerestaureerde Vespa in Tomorrowgroen. Die kon ik niet laten staan. Ik heb geen kennis van mechanica of Vespa’s, met als resultaat dat ik hem niet meer aan de praat krijg en er na de eerste winter geen kilometer meer mee heb gereden. Zo dramatisch is die investering nu ook weer niet aangezien mijn Vespa stilstaand ook heel mooi staat te blinken (lacht).”


Waar heb je professioneel gezien spijt van?

“Mocht ik de tijd kunnen terugdraaien, dan was ik wellicht sneller begonnen met een eigen onderneming. Soms vraag ik me af waar we op vandaag zouden staan indien we vijf of tien jaar vroeger waren gestart.”

Mocht ik de tijd kunnen terugdraaien, dan was ik wellicht sneller begonnen met een eigen onderneming. Soms vraag ik me af waar we op vandaag zouden staan indien we vijf of tien jaar vroeger waren gestart

Zoals zoveel andere ondernemers ben ik ook te lang als werknemer in eenzelfde positie aan de slag gebleven. Anderzijds besef ik dat de leerschool als werknemer eveneens zijn vruchten afwerpt. Meer nog, ik ben ervan overtuigd dat dit de succesformule is van onze snelle groei. Discipline en werkethiek zijn zaken die ik vanuit mijn eerdere werkervaring heb meegenomen in mijn ondernemersverhaal. Daarnaast ben ik vrij risico-avers en had ik misschien sneller bepaalde risico’s moeten durven nemen.

Wat zijn zaken die jou uit je slaap kunnen houden?

In de nacht draait mijn gedachtemolen op volle toeren, maar dan eerder op vlak van nieuwe ideeën, innovaties en nieuwe producten of diensten. Gelukkig ben ik een geboren nachtraaf: ‘s nachts, wanneer de wereld stilstaat, kan ik gaan voor maximale creativiteit. Echt genieten! Anderzijds moet ik mezelf ervoor behoeden mij daarin niet te verliezen aangezien ik twee baby’s heb die ‘s ochtendsvroeg om mijn aandacht vragen.”


Wat is voor jou het leukste aan ondernemen?

De vrijheid om je eigen verhaal te schrijven, je identiteit uit te tekenen, alsook je eigen bedrijfscultuur en team te helpen ontplooien. Daarnaast is het een gelukzalig gevoel om een product-market fit te vinden en te merken dat klanten bij jou aankloppen net omwille van dit eigen geschreven verhaal en unieke positionering in de markt. De kracht die tevreden klanten ons geven, doet het ganse team vooruit drijven en vol enthousiasme verder surfen op de golven die we gaandeweg tegenkomen.”

Welke grote ondernemersdroom koester je nog?

“Ik koester de droom om ooit dé referentie te worden en te blijven als hét alternatief op traditioneel rekruteren. Ik ben er heilig van overtuigd dat de klassieke vacaturetekst zoals we die allemaal kennen niet meer van deze tijd is. Veelal is het een template die gedupliceerd wordt en waarbij elk bedrijf zich bestempelt als ‘jong en dynamisch’.”

In de afgelopen drie jaar zien we hoe video steeds meer ingeburgerd geraakt in de rekruteringswereld. Het is een bevestiging van onze visie van intussen alweer drie jaar geleden. Ook meer dan logisch, want een kandidaat wil voelen en zien bij wie hij solliciteert, waar hij zal werken en waarom jij de perfecte werkgever voor hem bent.”

“De ambitie is om elke nieuwe vorm van media - denk aan AR, VR, metaverse,... - te implementeren in onze rekruteringsstrategie en regionaal sterk uit te breiden. Op een dag hoop ik een extra kantoor in Amsterdam te kunnen openen, en wie weet ook in andere landen.”


Welke opofferingen moet je privé doen om voltijds te kunnen ondernemen?

Als je onderneemt kan je moeilijk spreken van een privé-werk relatie. Ik vind het net mooi dat beide werelden continu in elkaar overlopen. Anderzijds bestaat het gevaar dat als je gepassioneerd bent door ondernemen dit ten koste gaat van je privétijd. Het is een dagelijkse struggle om de juiste balans te vinden tussen nieuwe diensten uitwerken, groei najagen en je schaarse vrije tijd juist spenderen aan ontspanning, het opvoeden van je kinderen en voldoende aandacht voor je partner, vrienden en relaties.”

Heb je naast ondernemen nog andere passies waar je graag tijd voor uittrekt?

Ik kan me verliezen in muziek. Vroeger was ik actief als deejay en eventorganisator, achteraf gezien waren dat mijn eerste ondernemersstappen. Vandaag ontbreekt mij de tijd, maar soms kriebelt het om daar terug mee aan de slag te gaan. Ook het sporten belandt al snel in de vergeethoek, al probeer ik erover te waken daar tijdig de nodige uren voor vrij te maken.”


Wat is de belangrijkste ondernemersles die je de voorbije jaren leerde?

Een motto dat ik graag hanteer en zelf ook steeds voor ogen houd: ‘Just do it’. Ik zie heel veel mensen rondom mij die willen ondernemen maar om de een of andere reden altijd wel een excuus hebben om de stap niet te zetten.”

Ik zie heel veel mensen rondom mij die willen ondernemen maar om de een of andere reden altijd een excuus hebben om de stap niet te zetten

“Uit ervaring weet ik dat er weinig kan mislopen, op voorwaarde dat je met een grondige feedbackloop werkt: je idee continu afstemmen en testen op de markt, bijsturen en leren. Elk idee kan zijn weg vinden naar een markt. Al leerde ik wel heel aandachtig te zijn voor de markt, want je bedrijf bestaat en groeit met jouw klanten. Zo hebben we sinds de opstart van het bedrijf onze positionering en verhaal continu bijgestuurd en zullen we dit ook in de toekomst consequent blijven doen. De noden van een markt evolueren sneller dan ooit. Ik probeer in onze sector dan ook zoveel mogelijk naar de markt van morgen te kijken. Vandaar ook onze naam Tomorrow.