Het digitale tijdperk heeft zich quasi volledig doorgetrokken en is zeker merkbaar bij de post. PostNl wil nu een duurzaam bezorgmodel voor koeriers ontwikkelen om zo de arbeidsomstandigheden en de kwaliteit van de bezorging te verbeteren.

PostNL in het kort

PostNL heeft begrepen dat het digitale niet meer weg te denken is in ons leven. Daarom bieden zij een netwerk aan, dat zowel brieven als paketten bij jou bezorgt. Ze werken niet alleen met vaste werknemers, maar ook met zelfstandige ondernemers. En zij weten dat deze mensen dé schakel zijn tussen het bedrijf en de ontvanger. Een goede kwaliteit en service staan dus voorop.

Waarom een duurzaam model?

Verschillende zelfstandige chauffeurs zijn het niet eens met de nieuwe tariefregelingen. Doordat heel veel mensen hun spullen online kopen, kunnen de tariieven per pakje bij PostNL ook dalen. Een logische redenering volgens PostNL. Maar niet voor de chauffeurs. Hoewel hun werd verzekerd dat ze nog steeds genoeg omzet zouden maken, zijn ze toch niet overtuigd en hebben ze daarom het werk neergelegd. Ondertussen zijn er zo’n 90 000 pakjes die blijven liggen. Mensen zullen dus nog even op hun pakketje moeten wachten.

De oplossing

CEO, Herna Verhagen, wil zo snel en zo veel mogelijk met de werknemers in gesprek gaan. Zij is er zich van bewust dat het bedrijf geen kwaliteit en goede service kan bieden als haar werknemers niet tevreden zijn. Ze hoopt op een snelle en goede vooruitgang en probeert daarbij zo goed mogelijk de klachten en frustraties van de werknemers in acht te nemen.

Herna Verhagen weet dat er veel op het spel staat, aangezien de resultaten van de pakketbezorgingen heel positief zijn. Het volume is sinds vorig jaar met 8 procent gestegen, in belangrijke mate door de internationale groei. Daarnaast is er wel een volumedaling van 2 procent bij de bezorgde brieven, een logische daling volgens haar. Ze hoopt op dit tempo te kunnen verder doen, maar daarvoor moeten dus eerste de werknemers tevreden zijn.