Snappcar, de variant van Uber, zoekt een half miljoen euro groeikapitaal. Daarvoor wendt het bedrijf zich niet tot de traditionele investeerdersgroep, maar wel tot de gewone Nederlandse consument via een crowdfunding platform. Het is niet de eerste crowdfunding campagne en naar eigen zeggen, zal het ook niet de laatste zijn.

Wat is Snappcar?

Oprichters Pascal Ontijd en Victor van Tol hebben de ambitie om minder auto’s in Europa te laten rondrijden. Alleen al in Nederland staan er elk jaar meer dan een miljoen wagens stil, terwijl heel wat mensen het moeten redden zonder een auto. Daarom zijn zij op het idee gekomen om een platform te creëren waar mensen hun auto te huur kunnen plaatsen, voor wie er één nodig heeft.

Snappcar werkt met een zeer betrouwbare community en de eigenaar van een wagen is ten alle tijd verzekerd. Zo wil Snappcar eventuele problemen voorkomen, want een wagen huren aan iemand die je niet kent, blijft toch nog altijd riskant.

Snappcar is ondertussen de nummer 2 van Europa en werkt met een community van zowel uit Nederland als uit andere landen van Europa.
Het doel van Snappcar? Iedereen bewust laten worden van de vervuiling die wagens met zich meebrengen. Voordelig en sociaal rijden is hun visie.

Crowdfunding als strategie

Pascal Ontijd en Victor van Tol beschouwen het als een vast element in de strategie van Snappcar. Daarom hebben ze op de Crowdfunding Day in Amsterdam aangekondigd, om terug een crowdfunding ronde in te voeren. De eerste crowdfunding campagne in 2014 was zodanig een succes – een totale ophaling van €500 000 - dat ze besloten om crowdfunding te blijven toepassen als vast middel. De doelstelling voor 2018 is om 1% minder wagens te hebben over heel Europa.

Om die doelstelling te kunnen realiseren en om als bedrijf te kunnen blijven groeien, is opnieuw een kapitaal van €500 000 nodig. Mensen die in 2014 hun sympathie betuigden door het concept te steunen konden de afgelopen weken hun converteerbare lening omzetten in aandelen, wat de helft ook heeft gedaan. Dat bewijst het vertrouwen van de mensen in het concept. Die mensen konden opnieuw inschrijven en brachten ondertussen al €178 500 bij elkaar.

De Nederlandse tegenhanger van Uber doet het niet slecht en weet precies op de noden van de mensen in te spelen. Nieuwe mensen ontmoeten, je auto uitlenen en zelf eraan verdienen. Wat moet een mens nog meer hebben?