De Nederlansde start-up Sagent bestaat nu ongeveer een jaar. Bij Sagent geloven ze dat online aankoopbeslissingen puur persoonlijk zijn. Wat de gebruiker overhaalt om iets te kopen, ligt louter aan zijn eigen persoonlijk voorkeur. Zij zijn er dan ook van overtuigd dat met hun technologie en methodiek, jouw conversies tussen de 5 en 20 procent hoger zullen liggen met de hulp van Sagent.

De overtuiging van Sagent

Sagent is ervan overtuigd dat de conversie-optimalisatie moet geautomatiseerd worden. Nu gebeurt conversie-optimalisatie via A/B testen en voortdurend experimenteren. Dat brengt met zich mee dat er heel wat tijd wordt gespendeerd aan dat experimenteren en testen en dat er zo minder tijd overblijft voor andere belangrijke topics.

Een ander nadeel is dat er bij die testen niet zoveel positieve uitkomsten zijn als gehoopt. De oplossing zou dan toch simpel moeten zijn: succesvolle conversiestrategieën en tactieken ontwikkelen met een voorspellende factor. Zo worden testen op termijn overbodig omdat je al op voorhand kan voorspellen wat wel en niet zal werken.

Wij proberen te voorspellen met welke marketingboodschap, bezoekers de grootste kans hebben om te converteren.

De oplossing: predictive analysis

Dat voorspellend karakter waar ik over sprak bevat de historische data patronen waarmee je bepaalde voorspellingen kan maken. Die technologie heet predictive analysis en Sagent gebruikt daarvoor drie producten:

1. Personalized productlabels: op basis van individueel gedrag bouwt Sagent een profiel op en proberen ze bij het bedrijf te achterhalen welke type verkoopsargumenten die bepaalde gebruiker overtuigen om iets aan te kopen.

2. Smart notifications: overtuigende meldingen die de gebruiker moeten overhalen.

3. Personalized pricing: de prijs van producten wordt ‘on the fly’ aangepast. Bv. door een speciale kortingscode die een gebruiker heeft ontvangen.
Op basis van deze producten die Sagent aanbiedt, claimt het bedrijf jouw conversie met 5 tot 20 procent te verhogen.

Op basis van onze analyses kunnen we zien of een product trending is en dat kan weer een verkoopsargument zijn om de bezoeker te overtuigen.

Nieuwe technologie in zicht

Sagent Score, het nieuwe kindje van het bedrijf zal in de tweede helft van 2015 verschijnen. Het is een Pagerank die aangeeft waar de bezoeker in zijn aankoopfase zit. Typisch aan Sagent is de anonieme gegevens van de bezoeker die ze gebruiken. Hoe dichter een gebruiker bij de aankoop zit, hoe meer begeleiding die zal krijgen om toch tot een aankoop over te gaan.

Hoe dit verder zal uitrollen, daar zijn nog geen details over. Benieuwd hoe en of bedrijven dit in de toekomst ook gaan toepassen en of Sagent zijn conversieclaim daadwerkelijk waarmaakt.