Deze Brusselse start-up biedt insecten aan als snack: “Transparantie is het merk van de toekomst”

Deze Brusselse start-up biedt insecten aan als snack: “Transparantie is het merk van de toekomst”

Veel start-ups worden opgestart in een garage of zolderkamer, maar voor Michiel Van Meervenne en zus Anneleen begon het letterlijk aan de keukentafel. Met hun food start-up Kriket brengen ze intussen ruim een jaar krekelbars op de markt. Waarom deze B2C start-up uit Brussel zo in de smaak valt, en de founders ten volle inzetten op systeeminnovatie? Je ontdekt het allemaal in een gloednieuwe Techmag aflevering!

Verschil maken met customer-centricity en systeeminnovatie

Kriket kreeg aanvankelijk meermaals te maken met scepticisme. Niet zo onlogisch volgens Michiel Van Meervenne: er zijn al enkele food start-ups ter ziele gegaan die insecten als een van hun ingrediënten gebruikten. “Wij moeten inderdaad opboksen tegen een golf van start-ups die het niet hebben gehaald”, knikt hij. “Maar ik denk dat de meeste van hen onvoldoende hebben geluisterd naar de markt. Als ondernemer denk je dat je het altijd beter weet. Ook ik ben voedingsjournalist geweest, en voelde in het begin de neiging om een product te lanceren waarvan ik dácht dat het zou aanslaan.”

“Mijn zus en ik hebben echter een stap teruggenomen, een crowdfundingcampagne gelanceerd die eigenlijk ook een beetje een marktonderzoek was en zo achterhaald wat onze potentiële klanten graag zouden willen. Allemaal bottom-up en in cocreatie. Anders hadden we nooit gestaan waar we vandaag staan.”

Anneleen en Michiel Van Meervenne, founders van Kriket

Daarnaast zet Kriket ook maximaal in op systeeminnovatie (een beleid waarbij technologische, sociale, institutionele, wetgevende en andere vormen van innovatie worden gecombineerd om grote maatschappelijke problemen aan te pakken; nvdr). “Dat vereist een andere denkwijze”, benadrukt Van Meervenne. “We proberen de consument uit te dagen, opnieuw op te voeden en te prikkelen op een leuke manier. Als je de vooroordelen kunt wegwerken, bijvoorbeeld dat het eten van insecten vies is, en je product in een aantrekkelijk marketingverhaal giet, dan kan je veel bereiken. En vooral: blijf open communiceren. Transparantie is het merk van de toekomst.”

Wereldverbeteraars en praktische denkers

Met Kriket willen we de founders dus een transitie teweegbrengen, wat een werk van lange adem is. En niet te vergeten: ondernemen met je zus is ook niet altijd even eenvoudig. “Ik ben de wereldverbeteraar, zij is de pragmatische denker”, lacht Van Meervenne. ‘We vullen elkaar dus goed aan, én wanneer er iets mis gaat, kunnen we snel en open communiceren. Eigenlijk is dat een voordeel waarmee we een streep voor hebben op andere groeibedrijven.”

Natuurlijk vertelt Van Meervenne nog veel meer in deze aflevering van Techmag. In bovenstaande video ontdek je ook nog:

  • Hoe Kriket inzet op de circulaire economie
  • De bereidingswijze van de krekelreep
  • Hoe Kriket zijn sales aanpakt
  • De eerste bottlenecks als bootstrapper
  • Learnings over buikgevoel
  • Hoe Kriket omgaat met negatieve kritiek

En nog veel meer natuurlijk! Wil je meer ondernemersverhalen ontdekken? Mis geen enkele episode meer door je hier te abonneren op Techmag!

Connecteer met 28.296 abonnees