(©Sixshooter for FF Rustig podcast)

Journalist, woordvoerder, PR-ondernemer en vandaag co-founder van een impactbedrijf dat duurzaamheid tastbaarder dan ooit maakt. Dajo Hermans kwam bij ons over de vloer en vertelde over zijn dadendrang en gedrevenheid om constant impact te willen creëren. Sinds een paar jaar staat hij mee aan het roer van Forest Fwd, dat bedrijfsbossen en -natuur realiseert voor de meest uiteenlopende grote en kleine ondernemingen. Wij maken duurzaamheid tastbaar, zo luidt de slogan. “Dit is ondernemerschap waarmee je zaken in beweging kan zetten”, klinkt het enthousiast.

Wie Dajo Hermans zegt, zegt impact. Toen hij zijn carrière als journalist startte, deed hij dat om impact te kunnen maken. Maar sinds een paar jaar doet hij dat niet enkel met woorden maar ook met daden. Drie jaar geleden richtte deze geboren doener Forest Fwd op, een bedrijf dat bedrijfsbossen en -natuur realiseert, maar intussen uitgegroeid is tot een sustainability partner voor bedrijven. Maar het verhaal van Dajo Hermans is vooral een verhaal in drie hoofdstukken: ééntje van doen, doen én nog eens doen.

Uit de comfortzone stappen

Je hebt de tools van je leven zelf in handen, je moet alleen de koe bij de horens vatten en aan de slag gaan”, vertelt hij. Hermans voelde het ondernemersvuur al van jongs af in zich groeien. Toen hij dertien was, stond zijn hoofd maar op één iets: journalist worden. Geen tien jaar later was hij onder meer betrokken bij de lancering van De Zondag en vervolgens werd hij journalist bij Het Nieuwsblad en De Standaard. Tot hij nog eens bijna tien jaar later de andere kant van de communicatiesector ging opzoeken en woordvoerder werd van de vastgoedsector.

Ondernemen is voor mij een combinatie van hard werken, uit je comfortzone komen, je talent uitpuren en vervolgens springen. Elke dag opnieuw

Na een tijd rolde Hermans bijna automatisch in het ondernemerschap en werd hij medeoprichter van het PR-bedrijf dat vandaag bekendstaat als Bepublic Group. “Zonder het echt goed te beseffen heb ik mezelf daar over de grens getrokken, recht in het ondernemerschap, en dan kom je vanzelf een stap verder. Soms moet je uit je comfortzone stappen om ergens te geraken. Ondernemen is op dat vlak voor mij een combinatie van hard werken, uit je comfortzone komen, je talent uitpuren en vervolgens springen. Elke dag opnieuw.”

Springplank naar méér impact

Het is daar, al doende, dat Hermans ook leerde wat leiderschap is en hoe je het vorm geeft. Dat moet je leren met vallen en opstaan, zo zegt hij zelf. “Falen hoort bij ondernemen en zaken in beweging zetten. Ik ben in wezen een introvert mens en dan is leiding geven niet altijd zo vanzelfsprekend. Maar alles toont zich in de manier waarop je de zaken vastpakt en weer opveert nadat je gevallen bent. Je moed bijeen rapen en er de volgende dag weer dubbel zo hard tegenaan gaan, dat is ondernemen.”

Maar impact genereren, daar is het Dajo Hermans steeds om te doen geweest. Met z’n PR-bureau probeerde hij het maatschappelijk debat van heel wat bedrijven op een journalistieke manier mee vorm te geven en in goede banen te leiden. De verkoop van zijn bedrijf aan Mediafin, uitgever van De Tijd en L’Echo, was echter de springplank om nog een stap verder te gaan met z’n impactverhaal.

Met Forest Fwd, dat hij in 2020 samen met Frank Missoul en United Experts Group oprichtte, lanceerde hij het eerste private bedrijf dat zich specifiek toelegde op de creatie van bedrijfsbossen en -natuur en zo duurzaamheid zeer tastbaar maakt.

Natuurabonnementen

Bij Forest Fwd betrekken we bedrijven bij natuurcreatie, dat is héél tastbaar. We zijn destijds gestart met de aanleg van bedrijfsbossen, maar intussen realiseren we bedrijfsnatuur in de ruimste zin en organiseren we impactevents voor bedrijven. Zeker in dat eerste jaar moesten we aan iedereen nog uitleggen wat een bedrijfsbos juist was, vandaag zijn de bedrijven helemaal mee. Dat is geweldig.”

Zeker in het eerste jaar moesten we aan iedereen nog uitleggen wat een bedrijfsbos juist was, vandaag zijn de bedrijven helemaal mee. Dat is geweldig!

Het bedrijf bouwt intussen mee aan het duurzame verhaal van spelers zoals Deloitte, Attentia, Toyota en Winsol. Het besef dat duurzaamheid van belang is, groeit elke dag in het bedrijfsleven, stelt Hermans vast. “Dat biedt ook de mogelijkheid om constant weer nieuwe zaken op de markt te brengen, zoals Natuurabonnementen. Vergelijk het met bedrijven die een fitnessabonnement aan hun werknemers aanbieden. Wel, nu kunnen ze ook voor een Natuurabonnement kiezen: dat is werken aan je eigen wellbeing, maar je realiseert er ook echt maatschappelijke impact mee. Mensen kunnen dan elk kwartaal met een ranger de natuur intrekken en een stapje achteruit zetten om er twee vooruit te zetten.”

Doen, springen, gaan

Forest Fwd is voor Dajo Hermans vooral een positief verhaal, iets wat hem drijft en voor oprecht werkgeluk zorgt. “Dit is ondernemerschap waarmee je zaken in beweging kan zetten”, zegt hij. “We brengen ecologie en economie samen. Dat is de magie van Forest Fwd. Maar het komt altijd op hetzelfde neer: doen, springen, gaan. Dat is de formule. Je mag brains hebben zoveel je wil, als je er niet voor gaat, zal het niet lukken. Maar je bent natuurlijk ook wie je bent door je omgeving. De sterkte zit hem in de verenigde krachten. De mensen die je pad kruisen, vormen je.”


Hieronder kan je de volledige podcastaflevering met Dajo Hermans beluisteren: