(Copyright: Studio Brandwerk)

Cleome Clements ontdekte als ontwerper hoeveel materiaal er in de mode-industrie op de afvalberg belandt. Door het upcyclen van deadstock zag King Comf in 2020 het levenslicht, een duurzaam modemerk dat ze samen met Astrid Van Damme boven de doopvont hield en waarmee unieke kledingstukken worden gemaakt van stofoverschotten. De kimono’s, jurken, schoenen en andere King Comf-items zijn exclusief, want ‘op is op’. “Het frustreert mij mateloos dat grote modemerken pretenderen ‘duurzaam’ te zijn, terwijl ik 100 procent zeker weet dat het niet zo is.”

Wat vind je zelf jouw belangrijkste (ondernemers)eigenschap?

Ik ben een eeuwige optimist en probeer altijd iets te leren van een tegenslag. Nooit bij de pakken blijven zitten en doorzetten.”


Wat waardeer je het meest aan je vrienden?

Dat ik letterlijk altijd op hen kan rekenen. Wanneer je een eigen zaak start, heb je soms hulp nodig en dan is het fijn te weten dat er steeds iemand voor jou klaarstaat. Of dat nu is om te ventileren, gewoon als gezelschap of voor een extra paar handen.”


Wat is de grootste fout die je gemaakt hebt?

“In augustus 2022 hebben we volop ingezet op wholesale, met name voor onze sneakers. De webshop is toen even blijven liggen. Door de prijsstijgingen schoot de aankoop van de sneakers de lucht in en als dan ook nog eens de productie extra vertraging oploopt, heb je plots een half jaar voor niets gewerkt. Achteraf bekeken hadden we daar beter nog een jaartje mee gewacht. Ik probeer nu veel meer de balans te zoeken tussen wholesale en eigen verkoop.”


Wat is je favoriete bezigheid?

“Pareltjes van stoffen zoeken in allerlei archieven, magazijnen, loodsen, weverijen,…”


Wat is jouw idee van (werk)geluk?

Iets doen wat je echt heel graag doet. Het maakt dan niet uit of ik een werkweek werk van misschien 50 tot wel 70 uur, voor mij voelt het niet altijd aan als werken.”


Wat haat/frustreert je het meest als ondernemer?

“Gelukkig kan ik het nog op één hand tellen, maar mensen die domme opmerkingen maken op social media of in reviews, daar heb je gewoon niks aan. Bijvoorbeeld: ‘De kleur is lelijk’. Dan denk ik: ok, dat mag jij gerust vinden, niet iedereen hoeft dit stuk mooi te vinden, maar ik zie er met de beste wil van de wereld het nut niet van in om dit te willen delen met de rest van de wereld.”

“Verder frustreert het mij mateloos dat veel grote merken pretenderen ‘duurzaam’ te zijn, terwijl ik 100 procent zeker weet dat het niet zo is. Je kan in principe alles beweren, maar als ‘kleine vis’ is het niet altijd even makkelijk om daar tegenop te boksen.”


Welk aangeboren talent had je graag willen hebben?

“Mijn man is een enorm vlotte prater, een aangeboren salestalent. Ik vind dat een echte gave want zo is hij ook in het ‘gewone’ leven. Dat talent zou ik ook graag willen bezitten (lacht).”


Wat is je huidige gemoedstoestand?

Ik ga daar niet om liegen: ik vind de toekomst héél spannend. We zijn met teveel mensen op de wereld, er gebeuren bijzonder verontrustende zaken en dat baart me toch wel grote zorgen. Toch probeer ik mijn leven én de toekomst van King Comf hierdoor niet te laten bepalen.”

“Ik heb een pleegdochter van 7 jaar en zij kijkt enorm naar mij op. Ik wil haar laten zien dat zij de cirkel kan doorbreken en dat er ook voor haar een mooie toekomst in het verschiet ligt. Vrouwen die een eigen onderneming opstarten, zijn nog steeds in de minderheid. Ik kan alleen maar hopen dat wanneer zij de volwassen leeftijd heeft bereikt dit veel meer vanzelfsprekend is.”


Welke kleine, alledaagse gebeurtenis kan jou blij maken?

“Wanneer mijn telefoon geluidjes maakt dat de webshop lekker loopt (lacht). Ook berichtjes van King Comf klanten die oprecht blij zijn met hun aankoop, kunnen mij echt gelukkig maken.”


Wat was voor jou een moment van opperste geluk?

“Toen King Comf voor het eerst werd opgepikt door de krant De Standaard, met een gans artikel in hun weekendbijlage als resultaat. Ons verhaal werd zo mooi neergeschreven, ik heb toen uit de meest onverwachte hoeken tal van leuke reacties mogen ontvangen.”


Wat is je favoriete motto?

“Opstaan, je kont wassen en keihard aan de slag, want anders krijg je het niet.”


In wie of wat heb je de laatste tijd geïnvesteerd?

“Ik heb het laatste halfjaar getraind om de fietselfstedentocht uit te rijden, 240 kilometer door heel Friesland in één dag. Dat is op Pinkstermaandag gelukt, in een recordtijd dan nog (lacht).”

“Fietsen is tijd die ik in mezelf investeer, ideaal om mijn hoofd helemaal leeg te maken omdat ik op die momenten even niet met King Comf bezig ben.”


Is er iemand die je leven heeft bepaald? In welke zin?

“Sowieso mijn ouders. Mijn vader had ook zijn eigen zaak, van jongs af aan heb ik dus van dichtbij meegemaakt wat ondernemerschap allemaal inhoudt. Ik wist eigenlijk al vrij vroeg - reeds in mijn tienerjaren - dat ik ooit een eigen zaak wilde opstarten.”

“Mijn moeder heeft haar carrière aan de kant gezet en altijd voor mijn broer en mezelf gezorgd, daar heb ik alleen maar goede herinneringen aan. Wij hebben echt nooit iets tekort gekomen, en dan heb ik het niet over materiële zaken. Zij is nog steeds mijn grootste fan.”


Wat heb je geleerd uit je moeilijkste momenten?

“Dat het geen zin heeft om daar te lang mee bezig te zijn. Dingen gaan nu eenmaal soms fout, dat geldt voor iedereen.”

“Wel is het belangrijk om tijdig te kunnen ventileren bij je partner, familie of vrienden, dat lucht meteen op waardoor je dingen snel in een ander perspectief gaat bekijken.”


Wat zou een goede oude dag voor jou zijn?

Door King Comf heb ik nu weinig of geen tijd meer om zelf dingen te maken. Ik hoop dat ik later hele dagen weer achter mijn naaimachine kan kruipen, papieren bloemen kan maken, borduren, gewoon dingen maken, maar dan louter voor mezelf (lacht).”


Waarvoor mogen ze jou ’s nachts altijd wakker maken?

“Frikandellen met mayonaise (lacht).”