Julie Vandenhouweele (32), sportvrouw in hart en nieren, heeft zich in het verleden bewezen als marketingexpert in de sportwereld. Mede dankzij haar ervaring bij grote internationale sportbedrijven zoals Etixx, Red Bull en Polar Electro wist ze met groot succes innovatieve digitale marketing- en sponsoractivaties op te zetten. Na vier jaar consultancy richtte ze in 2017 MySueno op, een full-service strategisch marketingbureau dat zich focust op de groei van sport- en health bedrijven.

Wat vind je zelf jouw belangrijkste (ondernemers)eigenschap?

“Als ondernemer: just do it. Vooral zaken doen en testen en zo bijleren. Je wilt natuurlijk wel een strategie hebben en weten waar je naartoe wilt, maar vooral dingen doen en on the go optimaliseren en je richting bijsturen. Ook wel efficiëntie. Ik geloof écht dat je niet als winstgevend bedrijf kan groeien zonder dat de processen goed zitten.”

“Naar klanten toe gaat het voor mij vooral om je beloftes nakomen. Ik heb het daar met collega-ondernemers vaak over. Uiteraard is niemand perfect en kan er altijd iets onverwacht tussen komen, maar dan moet je dat proactief laten weten zodat het vertrouwen blijft en klanten hun projecten nog steeds met een gerust hart aan jou kunnen toevertrouwen.”


Wat is jouw idee van (werk)geluk?

“Dat ligt heel erg in lijn met mijn persoonlijke waarden. In mijn leven ben ik vooral op zoek naar maximale vrijheid, continu bijleren, interessante contacten en vooral heel veel variatie en verandering. Terwijl veel mensen bang zijn voor verandering, ben ik net addicted to change. Als je dit samengooit met de nood om uitgedaagd te worden, dan zit je als agency en consultant natuurlijk in de juiste sector. Zalig vind ik het wanneer klanten een tsunami van informatie op mij loslaten, die ik dan voor hen structureer en prioriteer. Op zo’n momenten word ik super enthousiast en denk ik: ‘bring it on’.”

Zalig vind ik het wanneer klanten een tsunami van informatie op mij loslaten, die ik dan voor hen structureer en prioriteer. Op zo’n momenten word ik super enthousiast en denk ik: bring it on

Maar op het einde van de dag draait het in de eerste plaats nog altijd om de mensen waarmee je samenwerkt. Bij mijn vorige jobs zijn sommige collega’s ook gewoon beste vrienden geworden. Als zaakvoerder heb ik nu natuurlijk de luxe dat ik zelf de collega’s kan kiezen. Ook wat klanten betreft, hebben wij het geluk om te kunnen samenwerken met open minded mensen die meestal een duidelijke visie hebben en ons heel veel vrijheid geven om dat als volwaardige partners te gaan uitvoeren. Veel van onze klanten voelen echt als collega’s, en elk nieuwe opdracht zien wij dan ook als een eigen project waar we zelf trots op zijn en ons 100% voor smijten.”

“Wat ik persoonlijk heel belangrijk vind en waar ik continu aan blijf werken, is de vrijheid in mijn job. Twee jaar lang was ik een digital nomad die continu werkte vanuit het buitenland. Die ambitie is er niet meer, wel om nog eens een maand vanop locatie te kunnen werken op momenten dat ik extra creatief moet zijn.”

Voor mij betekent werkgeluk ook je agenda kunnen aanpassen aan hoe je je die dag voelt. Soms ben ik in creatieve bui, soms meer in ondernemende of analytische bui. Dat is lang moeilijk geweest, zeker in drukke periodes. Maar ondertussen heb ik al grote stappen genomen om dat te bereiken door blokken ‘flow-time’ in te bouwen in mijn agenda. Op die momenten ben ik meestal nog het meest efficiënt.”


Wat beschouw je als jouw grootste prestatie tot dusver?

Ik vind het ontzettend leuk om een eigen bedrijf uit te bouwen. Heel lang heb ik het gevoel gehad vooral achter de schermen bezig te zijn. De periode dat ik met meer
dan 15 freelancers werkte, was de reactie van de buitenwereld altijd: ‘ah, maar dus je bent nog alleen’? Nu ik er met Levi & Sam er twee vennoten bij heb en er ook mensen op de payroll staan, is die perceptie helemaal anders. Als mensen die ik niet ken me nu
aanspreken van ‘ah, jij bent Julie Vandenhouweele van MySueno’ en dus ook
echt de bedrijfsnaam vermelden, denk ik echt soms van: wow, dit is echt
een bedrijf geworden!”


In wie of wat heb je de laatste tijd geïnvesteerd?

“Vorig jaar lag de focus op meer structuur in de organisatie brengen en templates creëren voor projecten. Dit jaar willen we vooral het team verder uitbreiden en alle workflows & processen op orde krijgen. Dat is ook echt nodig om als onderneming te kunnen groeien.”

Meer dan vroeger maken we nu ook werk van onze eigen marketing. Voor ons was dat lang geen prioriteit - onze klanten en projecten komen vooral via via - maar als marketingbureau is het natuurlijk wel jammer om het niet te doen. En uiteraard onze eigen marketing management software als speerpunt.”


Wat haat/frustreert je het meest als ondernemer?

Als ik me geblokkeerd voel en het gevoel krijg dat iets niet vooruit gaat. De laatste tijd erger ik mij ook wel aan WhatsApp. Dat een tweede mailbox geworden, soms heb ik echt het gevoel dat ik nooit met rust gelaten word. Ondertussen heb ik alle notificaties uitgeschakeld, maar ook dat is niet ideaal want dan mis je weer persoonlijke berichten.”


Wie of wat bezorgt jou een onweerstaanbare glimlach?

Onvergetelijke momenten en unieke belevenissen die goede verhalen vormen. Zo mocht ik ooit de Ronde Van Vlaanderen meemaken vanuit een officiële volgwagen en was ik achteraan op de moto seingever tijdens de E3 Harelbeke.”

“Of die keer dat ik samen met mijn partner in Nieuw-Zeeland één van de mooiste mountainbikeparcours reed en met een vriendin een stuk van de Pacific Crest trail, één van de meest uitdagende wandelroutes van Noord-Amerika, heb afgelegd.”


Wat zou een goede oude dag voor jou zijn?

Ik droom van een internationaal leven: met ons gezin een leuk huis hebben in België, maar toch ook veel in het buitenland vertoeven. Mijn droom is om ooit nog een sport & wellness hotel uit de grond te stampen.”

Op mijn oude dag zou ik mensen willen stimuleren om zelf te ondernemen en hen daar ook bij helpen, bijvoorbeeld in Afrikaanse landen

“Op mijn oude dag zou ik mensen, bijvoorbeeld ook in Afrikaanse landen, willen stimuleren om zelf te ondernemen en hen daar ook bij helpen. Ik heb dat ooit mogen ervaren in Vietnam: met het geld dat wij betaalden voor die uitstap kon een lokaal gezin een kip aankopen waarmee ze een handeltje in eieren wilden starten. Echt micro entrepreneurship. Heel kleinschalig allemaal, maar voor die mensen heeft dat gigantisch veel impact. Ik zie het grootser dan dat, maar het principe is wel hetzelfde. Een beetje zoals de Droomfabriek, waarbij mensen hun ideeën kunnen pitchen en wij hen daar verder in kunnen ondersteunen. Dat is mijn droom, mijn Sueño (lacht).”