Lonneke Spinhof is managing partner en UX strateeg bij Humix, het Antwerpse UX/UI design agency dat ze zelf oprichtte in 2011 met als doel bedrijven te helpen bij het optimaliseren van hun websites en software applicaties door een betere gebruikerservaring te bieden. “Mijn ambitie van bij de start was om UX design dichter bij de ontwikkeling van digitale producten te brengen.”

Wat is je favoriete motto?

Liever spijt van iets wat ik gedaan heb dan spijt van iets wat ik niet gedaan heb. Ik zie het leven als een geschenk en wil er zoveel mogelijk uithalen. Gecombineerd met een mateloze nieuwsgierigheid maakt dat dat ik graag nieuwe dingen uitprobeer. Ik laat me dan ook niet gemakkelijk stoppen wanneer iets niet onmiddellijk lukt of er obstakels op mijn weg liggen.”

“Anderzijds ben ik mij ervan bewust dat dingen kunnen mislukken maar als je het niet probeert, lukt het zeker niet. Dat is ook wat ik bij Humix doe: nieuwe ideeën of methodes uitproberen. Soms lukt iets en soms ook niet. Daar leren we dan weer veel uit: waardevolle informatie die we kunnen meenemen naar een volgend experiment of project. Ik probeer ook de mensen in het team aan te sporen om steeds op zoek te gaan naar nieuwe dingen en methodes.”


Wat beschouw je als jouw grootste prestatie tot dusver?

Dat ik erin geslaagd ben - voor zover ik dat nu kan zeggen - om als alleenstaande moeder een eigen bedrijf uit te bouwen en een goede balans te vinden tussen zorgen voor mijn gezin, het bedrijf en mijn eigen ‘volwassen’ leven. Hoewel het soms lastig is om die verschillende versies van mezelf voldoende ruimte te geven, heb ik die drie facetten nodig om in elk het beste van mezelf te kunnen geven.”

“Thuiskomen na een hectische dag op het werk om dan meteen in de dagelijkse realiteit van ‘wat eten we vanavond?’ te belanden helpt om te relativeren en dingen in perspectief te plaatsen. Anderzijds geeft het werk mij de ruimte om mezelf te blijven ontwikkelen en uit te dagen. Avonden met vrienden, optredens en culturele uitstapjes heb ik dan weer nodig om nieuwe inspiratie op te doen en even de vele verantwoordelijkheden te kunnen loslaten.”


Wat vind je zelf jouw belangrijkste (ondernemers)eigenschap? 

Mijn eindeloze nieuwsgierigheid. Ik word altijd weer getriggerd door nieuwe dingen en wil dan weten hoe die in elkaar zitten en wat je ermee kunt aanvangen. Dat heeft ooit aan de basis gelegen van mijn studiekeuze - ik volgde de opleiding productontwikkeling - en stimuleert mij nu nog altijd in het laten evolueren van Humix. Zowel mijn teamleden als mijn kinderen weten heel goed dat als ze het woord ‘experimenteren’ gebruiken in een vraag mijn aandacht sowieso getrokken is. Ik ben er echt van overtuigd dat je enkel uit het leven kunt halen wat erin zit door steeds nieuwe dingen te proberen en te willen ontdekken.”

Naast mijn nieuwsgierigheid is ook mijn groot verantwoordelijkheidsgevoel zeer belangrijk als ondernemer. Als werkgever ben je verantwoordelijk voor je bedrijf en de mensen die daar deel vanuit maken. Goed zorgen voor de mensen van mijn team, hen ondersteunen als het eens wat moeilijker gaat en voldoende ruimte geven om zich als mens te ontwikkelen, al die zaken zijn voor mij essentieel. Maar er ook voor zorgen dat Humix als bedrijf gezond blijft zodat we alle lonen netjes kunnen betalen en gestaag kunnen blijven groeien. Ik zal dus inderdaad experimenteren, maar mij nooit zomaar in een wild avontuur vol onvoorziene risico’s storten.”

Naast mijn nieuwsgierigheid is ook mijn groot verantwoordelijkheidsgevoel zeer belangrijk als ondernemer. Ik zal dus experimenteren, maar mij nooit zomaar in een wild avontuur vol onvoorziene risico’s storten

Wat heb je geleerd uit je moeilijkste momenten? 

“Een quote van George S. Patton zegt: ‘Success is how high you bounce when you hit bottom’. Door enkele flinke tegenslagen heb ik geleerd dat we ontzettend veerkrachtig kunnen zijn en het cliché alles komt goed klopt. De toekomst ziet er misschien niet altijd exact uit zoals je die voor ogen hebt, maar met wat flexibiliteit en aanpassingsvermogen kun je er heel dichtbij komen.”

Het leven gooit steeds weer nieuwe uitdagingen op je pad. Ook als het heel goed gaat. Zo zijn we op een gegeven moment zo hard gegroeid in een specifiek kennisdomein dat we eind 2019 hebben beslist om een deel van Humix af te splitsen in een aparte onderneming. Op datzelfde moment besloten enkele van de meer ervaren UX designers in het team om hun carrière een andere wending te geven waardoor we het nieuwe jaar begonnen met een gehalveerd team. Hoe moeilijk dat ook was op dat moment, het was wel de gelegenheid om veel nieuwe energie binnen te brengen in het team. Ondertussen zijn we ruim twee jaar verder en zijn we er, ondanks de coronajaren, in geslaagd terug een dynamisch en enthousiast team op te bouwen met mensen die elkaar versterken en helpen om net dat beetje meer te doen.”

“Ik ben nu bijna 45 en dus ongeveer halverwege mijn professionele carrière. Had je mij 20 jaar geleden verteld wat er allemaal nog zou veranderen en op mijn pad zou komen, ik had je nooit geloofd. Maar dat maakt ook dat ik ontzettend veel zin heb in de volgende 20 jaar met de unieke kans om alle lessen die ik heb gekregen te mogen meenemen op die verdere ontdekkingstocht!”


Welke kleine, alledaagse gebeurtenis kan jou blij maken? 

Persoonlijk haal ik ontzettend veel voldoening uit het zien groeien en evolueren van teamleden. Er zijn momenten waarop teamleden vastlopen op een project. Als je ze dan door in de achtergrond advies te geven zelf de situatie kunt laten oplossen, word ik daar ontzettend blij van.”

Andere gelukzalige momenten zijn wanneer tijdens één van de maandelijkse teamdagen een afgerond project vol trots gepresenteerd wordt aan de collega’s. Met andere woorden die kleine momenten waarop je teamleden weer een beetje ziet groeien en verder openbloeien.”


In wie of wat heb je de laatste tijd geïnvesteerd?

“De afgelopen twee jaar hebben we zeer fors geïnvesteerd in de opbouw van diepgaande kennis en expertise op vlak van inclusive design en de internationale WCAG richtlijnen voor toegankelijke applicaties. Als UX designers proberen we al jaren om interfaces te ontwerpen die makkelijk en aangenaam in gebruik zijn, maar specifieke aandacht voor mensen met een beperking hadden we niet echt.”

“Mede door een initiatief van één van onze medewerkers hebben we ervoor gekozen om hier wel specifiek aandacht voor te gaan hebben en kennis rond te ontwikkelen, ook al waren onze klanten nog niet altijd vragende partij. Op dit moment hebben we enkele experten binnen dat domein in ons team en ondersteunen we klanten - zowel overheden als privébedrijven - bij het toegankelijk maken van hun websites en applicaties. Zo’n investering in mensen binnen het team werkt altijd weer stimulerend en verrijkend, zowel voor mijzelf als voor het ganse bedrijf.