Mariam Harutyunyan is Inclusive Marketing & Innovation Strategist en een geëngageerde Armeens-Belgische onderneemster. In 2018 richtte ze haar eigen fashion label KinArmat op, op een moment ze nog in aan haar laatste jaar biomedische wetenschappen aan de KU Leuven zat. Met haar modemerk KinArmat brengt ze ‘sustainable statement streetwear’ op de markt en biedt ze ook een collectie met onder meer T-shirts, bekers, petten aan en smartphonehoesjes waarvan de opbrengst gaat naar de slachtoffers van de oorlog in Nagorno-Karabakh.

Hoe kan je naast je drukke ondernemersbestaan het best ontspannen?

“Ik probeer tijd te maken voor vrienden en familie. Quality time inplannen in mijn agenda en bijpraten met vrienden en familie vind ik belangrijk. Etentjes zijn mijn favoriete manier om te ontspannen. 'Ik hoop dat we elkaar snel terug kunnen ontmoeten en ook de horeca opnieuw kunnen steunen.”

“Daarnaast vind ik ontwerpen maken voor KinArmat ook best wel ontspannend. Op het moment dat ik een nieuw idee heb, werk ik dat snel uit en daar vloeien dan nieuwe ideeën uit waardoor ik weer ben vertrokken.”

“De lockdown heeft mij ertoe aangezet om meer van de natuur te genieten, bijvoorbeeld door lange wandelingen te maken. Dan luister ik meestal naar podcasts of audiobooks. Dat doe ik trouwens ook graag met een heerlijk kopje thee erbij.”


Waaraan geef je graag geld uit?

Boeken en huidverzorging. Ik lees heel graag, dat werkt trouwens ook ontspannend voor mij. Ik lees van alles maar het liefst psychologische, neurologische en business boeken. Nadat ik afstudeerde als Master in de Biomedische wetenschappen vond ik in neuromarketing een richting die mijn rugzak vol kennis van aan het unief perfect verbindt met mijn passie voor marketing.”

“Als ik merk dat ik over een bepaald onderwerp graag wil leren, investeer ik met plezier in trainingen en cursussen, zeg maar in extra kennis.”

“Maar ik geef ook wel graag geld uit aan huidverzorgingsproducten. Het is nooit te vroeg om daarmee te starten. Je gezicht wordt immers constant blootgesteld aan zonnestralen en vuiligheid zoals deeltjes in de lucht, of gewoon door je gezicht aan te raken. Maar ook weersomstandigheden hebben een effect op je huid. Je huid goed verzorgen is dus de boodschap!”


Welk recent boek kan je iedereen aanraden? Waarom?

Making Your way van Marion Debruyne en Katleen De Stobbeleir. Het boek ontkracht 15 mythes over de weg naar succes. Mythes zoals ‘de perfecte job bestaat’, ‘voordat ik een uitdaging aanga moet ik ervoor zorgen dat ik reeds competent ben’, ‘freelancers hebben een gemakkelijk leven’,....”

“Ik vind het belangrijk dat ook daarover wordt gesproken. Vooral voor mijn generatie, waar het gevoel ‘you have to figure it out before you’re 30’ heel sterk leeft, ook al is dat helemaal niet correct. Vaak worden motiverende speeches zo veralgemeend dat het niet meer geloofwaardig is. We’re all work in progress, en dit boek beschrijft dat goed met de nodige onderzoek.”

“Ik ben ook benieuwd naar ‘Macht is zilver, invloed is goud’, het nieuwe boek van Peter De Keyzer en Olivier Van Horenbeeck.”


Wie tip jij als een beloftevolle start-up waar we de komende jaren nog veel zullen van horen?

“Non-profits zijn ook start-ups dus dan gok ik op A Seat At The Table. Misschien ben ik een beetje biased omdat ik er zelf projecten voor ontwikkel, maar niemand kan de immense groei van ASATT ontkennen.”

“Elke dag worden er nieuwe deuren voor jongeren geopend. Ze worden meegenomen in een netwerk van high professionals die ze anders nooit zouden ontmoeten omdat de maatschappij de kansen niet gelijk verdeelt. Voor dat soort initiatieven heb ik een enorme bewondering.”


Op welke realisatie ben je zelf het meest trots?

“Dat zal KinArmat zijn. Het heeft niet enkel voor mezelf maar ook voor anderen deuren geopend. Ik bracht dit statement streetwear merk in eerste instantie op de markt om vrouwen met migratieroots een boost in hun zelfvertrouwen te geven zodat ze hun welverdiende plaats in de maatschappij zouden claimen. Het draait om gelijkheid en inclusiviteit. De kledij is zowel voor vrouwen als voor mannen.”

Mijn designs zijn conversation starters én dat merk ik ook in de feedback van mijn klanten. Ik ben er dan ook trots op wanneer ik hoor dat er vrouwen zijn die op belangrijke gebeurtenissen kledij van KinArmat aantrekken omdat ze zich dan sterker voelen. Of wanneer mannen onze statements dragen om conversaties over gendergelijkheid te kunnen starten. Mensen voelen de boodschap achter de designs aan, en dat maakt me ontzettend blij.”

“Ik ben ook trots op mezelf dat ik me na mijn wetenschappelijke studies richtte op mijn passie voor marketing, en op korte tijd hierop mijn stempel wist te drukken als (inclusive) marketing consultant. Mijn leergierigheid zorgt ervoor dat ik constant nieuwe uitdagingen aanga en nieuwe skills verwerf.”