What’s next in marketing

Van september tot en met januari 2018 kan je via deze dos­sier­pa­gi­na alles volgen over de toekomst van marketing. Hoe zien experts de toekomst van marketing binnen de thema’s: channels, tools & technologie, data en marketeer of the future.

Een initiatief van Bloovi in samenwerking met

Tools & Tech

What's next in marketing

Deze expert ziet Business as a Service op grote schaal doorbreken: "Binnen een paar jaar is BaaS even goed ingeburgerd als SaaS"

Deze expert ziet Business as a Service op grote schaal doorbreken: "Binnen een paar jaar is BaaS even goed ingeburgerd als SaaS"

Deze expert ziet Business as a Service op grote schaal doorbreken: "Binnen een paar jaar is BaaS even goed ingeburgerd als SaaS"

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & SAS

In de huidige hyper concurrentiële omgeving willen bedrijven IT-investeringen alleen nog doen als ze een bewezen return on investment hebben. Om zeker te zijn dat ze geen kat in een zak kopen, grijpen ze volgens Steven Hofmans, Business Solution Manager bij SAS, steeds vaker naar Business as a Service (BaaS). "Ze geven een business case van A tot Z uit handen, en op basis van de resultaten beslissen ze dan of nieuwe technologie de investering waard is. Een grote stap voor bedrijven? Software as a Service stootte eerst ook op heel wat wantrouwen, vandaag is het de normaalste zaak van de wereld."

Technologie die steeds sneller evolueert, dwingt ondernemingen ook tot steeds meer en steeds grotere IT-investeringen. Maar, en daar kan elk bedrijf over meespreken, die nemen een bijzonder grote hap uit je budget. In tijden van almaar groeiende globalisering en almaar toenemende concurrentie is de marge voor investeringen die niet renderen almaar kleiner. Bedrijven willen een bewezen return on investment.

“Om return on investment te krijgen op je softwareplatformen heb je drie dingen nodig”, legt Steven Hofmans uit. “Eerst en vooral moet je natuurlijk de infrastructuur hebben. Om die optimaal te doen werken, zijn getrainde mensen vereist, met de juiste skills om ervoor te zorgen dat de aangekochte software ook presteert. En ten derde – en dat is een factor die veel bedrijven onderschatten – speelt ook IP (Intellectual Property) een cruciale rol. A fool with a tool remains a fool, zeggen ze weleens. Je hebt mensen nodig met kennis van de tool, maar ook van de business en de processen. Adoptie roadmaps zijn echt belangrijk. Met state of the art tools ben je alleen maar iets als je ook iemand hebt die ze kan inzetten in een zinvolle business context.”

BaaS komt er eigenlijk op neer dat bedrijven interne problemen en uitdagingen gaan externaliseren

Welke bedrijven hebben nu én de infrastructuur én de IP én de experts in huis? Dan kijk je al snel richting de Big Four van de warenhuizen (Carrefour, Colruyt, Delhaize, Lidl) of van de banken (Belfius, BNP Paribas Fortis, ING, KBC ). Zij hebben de budgetten om te investeren in mensen en software. Maar ik denk dat het zeker herkenbaar is dat ze er door grote operationele druk of door strategisch belangrijkere business trajecten niet in slagen om business cases specifiek voor één departement intern op te lossen. Of dat er eerst een business case nodig is voor dat er verder investeringen worden gedaan.”

Technologie evalueren op toegevoegde waarde

Hofmans is ervan overtuigd dat beide doelgroepen – bedrijven die te klein zijn om alles zelf te kunnen, en bedrijven die dan weer te groot zijn om snel genoeg te kunnen schakelen – steeds vaker een beroep zullen doen op Business as a Service (BaaS).

Business as a Service is het aanbieden van software, experts en infrastructuur, allemaal as a service. Het komt er eigenlijk op neer dat bedrijven interne problemen en uitdagingen gaan externaliseren. Wij gaan technologie voor hen evalueren op toegevoegde waarde. Wij beschikken al over de software en de IP, we kunnen die integreren met de systemen en de data van de klant. End-to-end projecten kunnen zo veel sneller resultaten opleveren, omdat interne blokkeringsfactoren – te weinig mensen, verouderde infrastructuur, te logge processen,… - worden omzeild.”

“Zijn die resultaten bevredigend, dan kunnen ze de technologie die wij voor hen hebben uitgetest op grote schaal implementeren. Of blijven outsourcen als Business as a Service, dat kiest de klant zelf. Zijn de resultaten niet bevredigend, dan vermijden ze dat ze dat ze veel geld uitgeven aan software die niet werkt. Is er twijfel, dan kunnen we nog eens een tweede run doen om meer zekerheid te hebben over de resultaten. Ze beperken het risico, en ze gaan ook hun operationele agenda niet nodeloos verzwaren.”

Plug and play

De business cases die bedrijven opgelost willen zien, kunnen volgens Steven Hofmans bijzonder breed gaan: van het opsporen van fraude, over een vlottere supply chain, tot customer intelligence om de acquisitie om te zwengelen of de churn terug te dringen.

“Stel dat een telecomoperator klanten die dreigen te vertrekken een next best offer wil doen, maar merkt dat het callcenter daar niet toe in staat is. Bij SAS beschikken we al over de juiste software om churngedrag te detecteren, we kunnen die dan snel linken met de software van het callcenter om de juiste data binnen te trekken. Plug and play. Als we bijvoorbeeld vaststellen dat 30 procent van de klanten zijn contract beëindigt na een waarschuwing dat ze hun datalimiet hebben overschreden, kan je die klanten 500 extra MB gratis aanbieden. Voor ze daadwerkelijk churnen.”

Hoe iets gerealiseerd wordt, maakt niet uit zolang de resultaten er maar liggen

“De telecomoperator kan met die resultaten beslissen om zelf te investeren in software, en in het opleiden van mensen om met die software om te gaan. Maar hij doet dat dan tenminste op basis van keiharde cijfers, en niet op basis van nattevingerwerk.”

 

SaaS achterna

Een business case van A tot Z uit handen geven, is dat geen grote stap voor bedrijven? Steven Hofmans denkt dat het in de toekomst de normaalste zaak van de wereld gaat worden. “Toen Software as a Service opkwam, was er ook veel wantrouwen bij bedrijven. ‘Al onze data op de cloud, gaan we de controle dan niet kwijt zijn?’ Vandaag is dat wantrouwen volledig weg, en is SaaS overal ingeburgerd. Eerder de regel dan de uitzondering. Dat gaat met Business as a Service ook zo zijn. Geen enkel bedrijf kan het zich nog permitteren om grote investeringen te doen die geen bewezen toegevoegde waarde creëren voor de onderneming.”

Als de grote doorbraak daar eenmaal is, zien ze Business as a Service bij SAS nog een stap verder gaan. “Voor de bedrijven tellen alleen de resultaten. Ze bezorgen ons een business case, en die moet opgelost worden. Of we dat nu doen met een chatbot, met machine learning, met artificiële intelligentie, met blockchain,…: hoe we de case realiseren, maakt de klant niet uit. Hij hoeft zelfs niet te weten wat er onder de motorkap gebeurt, als de resultaten er maar liggen.”

“Als je die denkwijze doortrekt, dan is de logische volgende stap dat je evolueert naar een systeem van no cure, no pay. Dan engageer je je als aanbieder van Business as a Service om bijvoorbeeld 20 procent minder churn te realiseren voor die telecomoperator. Lukt dat niet, dan moet hij je ook niet betalen. Maar de consequentie is dan wel dat je totale autonomie krijgt om je mensen en je technologie in te zetten zoals je het zelf wil. Zoals je zelf denkt dat nodig is om de business case te realiseren.”

Meer weten over hoe SAS jouw business kan helpen? Neem dan rechtstreeks contact op met Steven Hofmans!

Deze expert ziet Business as a Service op grote schaal doorbreken: "Binnen een paar jaar is BaaS even goed ingeburgerd als SaaS"

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & SAS

Connecteer met 28.296 abonnees