SAP is het kloppend hart van zo’n 90% van de grote ondernemingen. Maar het ERP-systeem vraagt meer dan een eenmalige implementatie: upgrades, internationale roll-outs en continu onderhoud maken dat bedrijven constant op zoek zijn naar ervaren consultants. Precies daar wringt vaak het schoentje: senior profielen zijn schaars én duur.
Onespire, een Hongaarse IT- en managementconsultant met 350 SAP-specialisten, wil dat probleem oplossen. Vanuit zijn Belgische verankering brengt Frederic Santens de expertise van de Hongaarse marktleider dichter bij Belgische maakbedrijven en industrie. “Wij combineren senior profielen met competitieve prijzen, én die culturele klik tussen Hongaren en Vlamingen maakt de samenwerking extra vlot.”
Hoe Onespire voet aan grond kreeg in België
Hoe komt een Hongaarse IT- en managementconsultant in België terecht? Voor Frederic Santens begon het verhaal onverwacht persoonlijk. “Via iemand in mijn netwerk hoorde ik dat er in Hongarije een bijzonder sterke IT-cultuur heerst, maar dat het exporteren van die kennis moeilijk van de grond kwam. Ik kreeg de vraag of ik mijn Belgisch netwerk daarvoor kon inzetten.”
“In België merkte ik dat er wel héél veel aanbieders van softwareontwikkeling zijn, en de concurrentie voor relatief kleinere projecten is enorm. Maar telkens ik in mijn netwerk bij grotere bedrijven informeerde, kreeg ik dezelfde vraag: ‘Kunnen jullie ons niet helpen met SAP? We merken dat het aantal SAP-gerelateerde profielen dun bezaaid is op de Belgische arbeidsmarkt én dat de prijzen van grotere consultants blijven stijgen.’”
Telkens ik in mijn netwerk bij grotere bedrijven informeerde, kreeg ik dezelfde vraag: Kunnen jullie ons niet helpen met SAP?
SAP, het bedrijfssturingssysteem dat zo’n 90 procent van de grote ondernemingen gebruikt, vraagt immers continu onderhoud en bijsturing. “Bedrijven zijn vaak erg tevreden over de implementatie en de begeleiding tijdens de grote projecten”, legt Santens uit. “Maar eenmaal de livegang achter de rug is, verandert de situatie. Het juiste team blijft niet altijd structureel beschikbaar, terwijl de software wel blijvend expertise vraagt. Dat maakt het voor bedrijven soms uitdagend om de juiste profielen te vinden.”
Precies daar vond Onespire zijn rol. Het bedrijf is in Centraal-Europa marktleider in SAP-gerelateerde diensten, met onder meer Audi – dat zijn grootste motorenfabriek in Hongarije heeft – als referentieklant. “Hun expertise exporteren lukte moeilijk zonder lokale verankering. Zo zijn we met elkaar in contact gekomen. Met de Belgische vestiging kunnen we nu het beste van twee werelden combineren: internationale knowhow en lokale nabijheid.”
Volgens Santens gaat Onespire verder dan louter consultants leveren. “We doen geen bodyshopping, we zijn geen interimkantoor. Ons doel is echt projecten uitvoeren, het interne team van klanten versterken en tegelijk het management ondersteunen in hun samenwerking met andere consultants. Zo challengen we de status quo en brengen we extra waarde.”
“We hebben hongaarse wortels maar ambitie om verder uit te groeien in Europa.” Onespire maakt deel uit van de Inovivo Group, goed voor ruim 600 consultants. Die expertise is verdeeld over twee takken: Mindspire, dat zich richt op banken en financiële software enerzijds en een Service now competence center anderzijds. En Onespire, met focus op automotive en aviation, energie, telecom, industriële maakbedrijven en de pharmaindustrie. “Daar werken we met meer dan 300 consultants, waarvan 50% SAP gerelateerde taken uitvoeren.”, legt Santens uit.
Senior expertise
Een belangrijk element daarin is de senioriteit van de profielen. “Het voornaamste is dat wij senior expertise kunnen aanbieden in de verschillende SAP-gerelateerde modules. Neem bijvoorbeeld warehouse management: daarvoor hebben we een cel van een dertigtal consultants die écht weten waarover ze spreken. Dat maakt een groot verschil voor klanten.”
Dat Onespire zo’n ervaren consultants kan inzetten, heeft ook met hun internationale roots te maken. “De Hongaren zijn erg eager om hun kennis te exporteren en exportbusiness te doen. Dat geeft mij, vanuit België, de mogelijkheid om de beste profielen ter beschikking te krijgen voor Belgische projecten. Het is precies die combinatie die ons sterk maakt: senior expertise, en dat bovendien aan competitieve prijzen.”
Die senior expertise vertaalt zich naar heel uiteenlopende projecten. “Een concreet voorbeeld”, vertelt Santens, “is een Belgische klant die zijn SAP-systeem wilde uitrollen naar een vestiging in Roemenië. Wij namen hun bestaande template, pasten die aan waar nodig – maar bleven zoveel mogelijk bij de standaard – en zorgden ervoor dat het systeem ook daar vlekkeloos draaide. Ondertussen hebben we dat ook gedaan in Kroatië, en zelfs voor een zusteronderneming opnieuw in België.”
Naast internationale roll-outs begeleiden de consultants van Onespire ook upgrades en migraties. “SAP brengt regelmatig nieuwe releases uit. Vandaag is S/4HANA de standaard, en vroeg of laat moet elk bedrijf die overstap maken. Door corona is dat proces wat vertraagd, maar er zijn nog altijd heel wat organisaties die op oudere versies draaien. Wij helpen hen om tijdig en vlot die migratie te doen. Want iedereen weet: op een bepaald moment ontstaat er een tekort aan ervaren mensen die dat kunnen begeleiden.”
Hoewel SAP de kern vormt van de activiteiten, beperkt Onespire zich daar niet toe. “We hebben naast SAP bijvoorbeeld een zeer sterke cel in data en Business Intelligence”, legt Santens uit. “Dat kan zowel SAP-gerelateerd zijn als op Microsoft-technologie. Zo hebben we bijvoorbeeld voor een klant een pricing tool ontwikkeld. Tot dan werkten zij met Excel-tabellen en allerlei koppelingen naar externe systemen en databases om hun prijsstrategie te berekenen. Dat werd steeds onoverzichtelijker, zeker na een recente overname. Ze vreesden dat fouten in de data zouden sluipen. Ons BI-team heeft in korte tijd een veel veiliger en accurater systeem ontwikkeld dat die complexiteit wegneemt.”
Hybride aanpak
Onespire kiest bewust voor een hybride werkmodel. “In principe gaan we ervan uit dat we zo’n 20 procent van de tijd onsite bij de klant zijn en 80 procent offsite werken vanuit Hongarije”, zegt Santens. “Bij de start van een project, tijdens de kennismaking en in de kritische fases zijn onze mensen altijd fysiek aanwezig. Maar veel taken kunnen perfect op afstand uitgevoerd worden.”
Volgens Santens heeft corona de deur geopend voor dit model. “Voor veel Vlaamse kmo’s was er aanvankelijk wat terughoudendheid, maar remote samenwerken is intussen ingeburgerd. Zeker in IT, waar de jobs erg doelgericht zijn, is dat een voordeel. Onze consultants reizen bovendien graag als dat nodig is, en de verbinding tussen Brussel en Boedapest is uitstekend.
Die aanpak werkt des te beter dankzij de interne organisatie. “Onze consultants zijn allemaal verbonden aan competence centers, telkens rond een bepaalde SAP-module, bijvoorbeeld logistiek of warehousemanagement. Dat betekent dat een consultant op een project altijd kan terugvallen op zijn team. Er is continu uitwisseling van expertise en ervaring: als er zich een probleem voordoet, is de kans groot dat iemand in het team dat al eens heeft meegemaakt en meteen een oplossing kan aanreiken. Daardoor verliezen we geen tijd en boeken we sneller resultaat.”
Er is continu uitwisseling van expertise en ervaring
Bovendien slagen de Hongaarse teams er opmerkelijk goed in om de war for talent het hoofd te bieden. “Als marktleider is Onespire een aantrekkelijke werkgever, al meermaals verkozen tot Great Place to Work”, vertelt Santens. “Ze werken nauw samen met universiteiten, investeren veel in teambuilding en activiteiten, en creëren zo een sterk groepsgevoel. Daardoor lukt het hen om talent niet alleen aan te trekken, maar ook te behouden. Voor ons in België is dat een groot voordeel: er zit in Hongarije enorm veel expertise, en omdat export voor hen een strategische prioriteit is, kunnen wij dat talent beschikbaar maken voor Belgische klanten.”
Een culturele klik
Volgens Santens is er nog een factor die de samenwerking tussen Belgische bedrijven en Hongaarse consultants bijzonder vlot doet verlopen: de mentaliteit. “Ik merk veel gelijkenissen tussen Vlamingen en Hongaren”, vertelt hij. “Ze zijn een fier volk, net als wij. Ze spreken net zoals wij een taal die buiten hun landsgrenzen bijna niemand begrijpt, wat hen van nature verplicht om andere talen – vooral Engels – uitstekend onder de knie te hebben. Dat maakt de communicatie heel makkelijk.”
Ik merk veel gelijkenissen tussen Vlamingen en Hongaren. Ze zijn een fier volk, net als wij.
Daarnaast is er volgens hem ook een gedeelde werkmentaliteit. “Hongaren hebben dezelfde willingness om vooruit te geraken, dezelfde gedrevenheid als kleine gemeenschap. Ze denken snel en analytisch, iets wat hen ook in IT-projecten ten goede komt. En het verschil met offshore-teams in bijvoorbeeld India is groot: we zitten in dezelfde tijdzone, delen dezelfde Europese regelgeving rond databeheer en privacy, en hebben een gelijkaardige manier van werken.”
Die nabijheid maakt dat samenwerking niet alleen efficiënt, maar ook persoonlijk wordt. “Wanneer onze Hongaarse consultants een week in België zijn, combineren we dat vaak met een avondactiviteit of een etentje met het IT-team. Dat schept een band die je met Belgische consultants soms minder hebt, gewoon omdat iedereen na de werkdag meteen naar huis gaat. En omgekeerd hebben we al klanten uitgenodigd om met hun team naar Boedapest te komen. De stad is ideaal voor teambuilding of training, en tegelijk kunnen we onze experts van verschillende domeinen rond de tafel brengen voor intensieve brainstormsessies. Dat levert vaak heel sterke resultaten op.”
Met zijn Belgische verankering wil Onespire meer zijn dan een leverancier van SAP-expertise. Het bedrijf ziet zichzelf als een brug tussen Centraal-Europese knowhow en West-Europese bedrijven die worstelen met digitalisering en schaarse talenten. In een tijd waarin IT steeds complexer wordt, ligt de kracht net in die combinatie van senior kennis, culturele klik en flexibiliteit.



