ICT-dienstverlener Cegeka en forensisch & analyse specialist DataExpert gaan samenwerken om financiële, fiscale en sociale fraude beter te bestrijden. Daarmee wordt ingespeeld op de toenemende problematiek in dit kader, inmiddels bedraagt fraude wereldwijd gemiddeld 5% van de omzet voor organisaties uit de financiële sector.

Verzekeringsfraude 

Voor België alleen raamt men het bedrag van de verzekeringsfraude op 250 miljoen euro per jaar. De jaarlijkse kosten in Nederland bedragen ca. 2 miljard euro voor faillissement fraude, 1 miljard voor verzekeringsfraude en 2/3 miljard euro voor zorgfraude terwijl de pakkans maximaal 2% is.

Terwijl DataExpert vooral sterk is in detectie en analyse, is Cegeka gespecialiseerd in geavanceerd dossierbeheer. Door deze krachten te bundelen, kunnen fraudeonderzoekers, analisten en managers fraudegevallen niet enkel beter opsporen, maar ook eenvoudiger onderzoeken en opvolgen. De doelgroep bevat onder meer banken, verzekeringsmaatschappijen, overheidsdiensten en politiediensten in België en Nederland.

Fraude opsporen, bestrijden en voorkomen met 1 oplossing

De oplossing van Cegeka en DataExpert is gebaseerd op de IBM Intelligent Investigation Manager oplossing van IBM. IBM bundelde zijn i2 Fraud Intelligence Analysis platform en IBM Case Manager in één oplossing. Opties daarbij zijn de integraties van de data mining software SPSS en/of de business intelligence software Cognos.

Integratie bestaande databronnen

Cegeka en DataExpert zorgen voor de integratie van uw bestaande databronnen in de oplossing. Daardoor kunnen onderzoekers gemakkelijk niet voor de hand liggende verbanden ontdekken, ondersteund door krachtige visualisatie- en (social network) analyse functionaliteiten.

Opvolgen door gestroomlijnde processen

Daarnaast configureren DataExpert en Cegeka de oplossing zodat bestaande onderzoeksprocessen en gegevens ingepast worden in de dossieropvolging. Desgewenst laten de partners de Intelligent Investigation Manager communiceren met websites, ERP-pakketten, CRM-systemen of custom applicaties. Zo beschikken alle onderzoekers over dezelfde informatie en kunnen ze fraudegevallen via gestroomlijnde processen opvolgen, van opsporing tot en met afhandeling van de zaken of overdracht naar gerechtelijke dossiers.

Krachten bundelen

“We zijn ervan overtuigd dat er vraag is naar efficiënte fraudebestrijding en preventie. Steeds meer organisaties verliezen immers inkomsten door fraude. Veel organisaties hebben wel een tool om gegevensbronnen te bundelen en er onderlinge relaties in terug te vinden, maar een volledige oplossing om het volledige fraudeonderzoek te beheren, ontbreekt”, zegt Peter Ryckaert, Director bij Cegeka. “Net daar willen wij het verschil maken door onze expertise te bundelen”.

“De vormen van fraude worden steeds complexer en nemen fors toe. De maatschappelijke en financiële gevolgen hiervan geeft organisaties de noodzaak op zoek te gaan naar een adequate oplossing. Een proactieve aanpak is in deze kader van heel groot belang. Door een samenwerking aan te gaan met Cegeka, kunnen wij onze jarenlange ervaring met de verschillende opsporingsdiensten combineren met de pragmatische IT kennis van Cegeka. Onze gecombineerde oplossing kan de gevolgen van fraude tot 90% verlagen”, zegt Sebastiaan d’Anjou, CEO bij DataExpert.