POM (Peace of Mind), volgens de Financial Times één van de snelst groeiende technologiebedrijven in Europa, ontwikkelde in samenwerking met Bancontact Payconiq Company een revolutionaire manier om persoonlijke administratie te vereenvoudigen. Dit door het mogelijk te maken rechtstreeks in de beveiligde omgeving van de Payconiq by Bancontact-app facturen te ontvangen en te betalen. POM kreeg voor dit project innovatiesteun van stad Antwerpen. “Onze oplossing is bedoeld voor letterlijk iedereen die geld moet ontvangen van consumenten. Ik durf echt zeggen dat dit ons paradepaardje is.”

De oplossing komt er in het kort op neer dat gebruikers van de Payconiq by Bancontact-app – na een eenmalige toestemming voor het gebruik van hun gegevens – betaalverzoeken voor hun facturen in de digitale vertrouwde omgeving van de Payconiq by Bancontact-app aangeboden krijgen. Zo wordt de identiteit van de afzender voor de volle honderd procent gegarandeerd en kan de consument in alle veiligheid betalen. Immers, vooraleer de facturen van deelnemende bedrijven worden aangeboden in de Payconiq by Bancontact-app moet er een match zijn met het e-mailadres of het GSM-nummer van de app-gebruiker.

Inefficiënte systemen elimineren

Dat alles onderstreept de beloofde peace of mind, want deze oplossing voor factuuradministratie biedt zowel de ontvanger als verzender gemoedsrust.
“Bij verrichtingen moet je mensen altijd gemoedsrust en gebruiksgemak kunnen bieden”, begint Johannes Vermeire, co-founder van de in 2014 opgerichte fintech scale-up, die met meer dan 13000 klanten in uiteenlopende sectoren in binnen- en buitenland vandaag marktleider is in alles wat betreft documentbetalingen. “Want alleen zo kan je aan gezond business development doen, doordat het je als organisatie toelaat inningskosten te drukken en sneller betaald te worden. Onder meer omdat gebruikers – in het geval van de nieuwe functionaliteit – een melding vanuit de Payconiq by Bancontact-app ontvangen en meteen tot betaling kunnen overgaan. Ruimer gesteld kan je zeggen dat we nutteloze tijd en moeite die verspild worden als gevolg van inefficiënte systemen willen elimineren, om zo opnieuw ruimte vrij te maken voor de zaken die er echt toe doen. Daarom is onze oplossing bedoeld voor letterlijk elke organisatie die geld moet ontvangen van consumenten: overheden, bedrijven, ziekenhuizen, scholen, sportclubs, noem maar op. Momenteel zitten we aan zo’n 500 organisaties die ermee aan het testen zijn.

Bij verrichtingen moet je mensen altijd gemoedsrust en gebruiksgemak kunnen bieden.
Photographer: Bernard De Keyzer

Vol vertrouwen betaalverzoeken aanvaarden

“Alleen stellen we vast dat in deze tijden van toenemende phishing-mails en -sms’en, mensen steeds meer stress krijgen om op een link te klikken. Om die zogenaamde trust gap te dichten wilden we een oplossing ontwikkelen, omdat die stress bedrijven vaak belemmert in hun verdere groei richting digitalisatie. We zagen en zien dat daar effectief een vertraging optreedt, omdat mensen angstiger geworden zijn.”

“Dus zijn we op zoek gegaan naar een beveiligd kanaal waarin mensen vol vertrouwen betaalverzoeken aanvaarden. En zo kwamen we uit bij de Payconiq by Bancontact-app: de gebruiker ziet er een factuur die honderd procent zeker van de vermelde afzender afkomstig is – de gemoedsrust waar ik over sprak – en kan meteen de betaling bevestigen, in veel gevallen zelfs met een vingerafdruk of via gezichtsherkenning – betaalgemak. Zeker omdat er ook automatisch een update wordt gedaan op de betaalstatus van het document. Dat elimineert ook het risico op dubbele betalingen.”

Om de trust gap te dichten wilden we een oplossing ontwikkelen, omdat die stress bedrijven vaak belemmert in hun verdere groei richting digitalisatie.

Matchmaking waar nodig

POM diende zijn project tegen betaalfraude via phishing in bij stad Antwerpen, dat onder de noemer #businessinAntwerp een oproep had gedaan tot innovatieve initiatieven in het digitale, circulaire of in health. In totaal dienden 66 ondernemingen een voorstel in, waarvan er uiteindelijk acht werden weerhouden, die in totaal 800.000 euro van de stad ontvingen.

“Selectiecriteria waren onder meer timing, doelstellingen van het project en de – ook internationale – potentiële impact”, licht Johannes toe. “Daar kwamen we allemaal aan tegemoet. We kregen niet alleen een subsidie van Stad Antwerpen die ons toeliet de oplossing te ontwikkelen en verschillende testrondes te organiseren, maar ook begeleiding om het project uit te werken en zelfs matchmaking waar nodig. Uiteraard is het de bedoeling dat stad Antwerpen ook van de oplossing gebruik maakt”, licht Johannes toe. “En op termijn breiden we de functionaliteit in de app uit, zodat het product nog beter aansluit bij de noden van bedrijven en de verwachtingen van Belgische consumenten.

“Het grote geluk is dat we sinds december 2022ook deel uitmaken van de Mail to Pay Group en nu echt veel meer in het communicatieluik rond de factuur zitten. Zodat we ook een veel breder palet aan diensten kunnen aanbieden, zoals meer personalisatie, en dat vanaf verzending tot inning.”

Het mooie aan dit verhaal is dat we eigenlijk een beetje meer terugkeren naar waar het voor ons allemaal begonnen is.

Terug naar de start

“Ik durf eerlijk zeggen dat dit ons paradepaardje is”, besluit Johannes. “Het mooie aan dit verhaal is bovendien dat we eigenlijk een beetje meer terugkeren naar waar het voor ons allemaal begonnen is in 2014: we hadden toen het idee om een app te ontwikkelen waarin iedereen zijn facturen kon ontvangen, betalen en archiveren. Dat idee was mooi, maar we waren te klein en beschikten niet over het juiste netwerk. Nu hebben we eigenlijk hetzelfde idee, maar kunnen we gebruikmaken van een netwerk van gebruikers van de populairste betaalapp in België.”

“Of de oplossing ook effectief ingang zal vinden? Dat is natuurlijk koffiedik kijken. Alles zal een beetje afhangen van de adoptie van de nieuwe functionaliteit door de gebruikers van de Payconiq by Bancontact-app. Het is hoe dan ook een heel laagdrempelige oplossing: de gebruiker van de app geeft eenmalig toestemming voor het gebruik van zijn of haar gegevens en ontvangt én betaalt vanaf dan facturen rechtstreeks in de app. En voor de verzender van de facturen geldt net hetzelfde. Op technisch vlak is het implementatiewerk minimaal en zowel grote als kleine organisaties kunnen er snel mee aan de slag. Wij op onze beurt nemen de hele matchinglogica tussen de verzender van de factuur en de consument voor onze rekening.”